Az 55 év felettiek dönthetnek az e-kereskedelem jövőjéről

Az 55 év felettiek dönthetnek az e-kereskedelem jövőjéről
Jelenleg az 55 év felettiek jelentik az e-kereskedelem legdinamikusabban növekvő vásárlói bázisát. Mivel ez a korcsoport a korábbiakban kevésbé aktívnak számított, ráadásul a koronavírus-járvány nagyobb óvatosságra késztette őket, így nagyobb számban fordultak a kényelmesebb és biztonságosabb online vásárlás felé. (X)

Ennek ellenére az 55 felettiek szerepe még mindig alulreprezentált a magyar e-kereskedelemben; a GKI Digital kutatása alapján az 55-64 évesek az aktív online vásárló lakosság 14,13%-át teszik ki, míg a 65-74 évesek aránya csak 10,02%. Noha első ránézésre ezek az arányok nem tűnnek kirívóan alacsonynak, nem feledkezhetünk arról, hogy ez a korcsoport ennél lényegesen nagyobb társadalmi réteget képvisel Magyarországon.

A tendencia természetesen nem csupán Magyarországra vonatkozik, hasonló cipőben jár az egész nyugati világ. Szinte minden európai és észak-amerikai piacon jelentősen nő az 55 feletti aktív vásárlók száma; egyre többen jönnek rá, hogy online vásárolni nem is olyan nehéz, mint az első hallásra tűnik, az előnyei pedig mindenki számára ismertek.

A fejlett e-kereskedelemmel rendelkező országokban a piaci szereplők ma már tudatosan építenek az 55 feletti korosztály igényeinek kielégítésére. Számos példát találhatunk arra, hogy piacvezető szereplők edukálni igyekeznek az online világban kevésbé jártas idősebb felhasználókat; megtanítják őket, hogyan adják le az első rendelésüket, tájékoztatják őket a fizetési lehetőségekről, panaszkezelésről és a vásárlói jogaikról.

A megkérdezett marketingszakértő szerint könnyedén elképzelhető, hogy a szóban forgó korosztály az edukációnak köszönhetően lojális vásárlói réteggé válik, éppen ezért fontos kérdés, melyik piaci szereplő ismeri fel elsőként, hogy az 55 feletti vásárlók kiemelt figyelmet érdemelnek. Magyarországon ez még nem történt meg; noha minden piaci szereplő ácsingózik a korosztály által képviselt vásárlóerőre, az igényeik kiszolgálása érdekében még egyetlen kereskedő sem tett komolyabb erőfeszítéseket.

Tény, hogy az leírt tendencia szükségszerűségből következett, ez azonban nem jelenti, hogy a pandémia lecsengése után minden visszatér a régi kerékvágásba. Gyakorlatilag minden elemző és e-kereskedelmi szakértő egyetért abban, hogy az online piac jelentős változáson megy keresztül, aminek komoly hatása lesz a következő évek tendenciáira is.

Ugyanakkor érdemes cáfolni azokat a felvetéseket, miszerint a 55 pluszos korosztály vásárlásait kiugróan magas arányban az FMCG termékek, illetve az élelmiszerek képeznék. Az Extreme Digital által közölt adatok egybecsengenek a GKI Digital kutatásával; a 55 év feletti korosztály már az e-kereskedelmi forgalom negyedéért felel!

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!