A sütik halálát hozza az AI fűtötte e-kereskedelem

A sütik halálát hozza az AI fűtötte e-kereskedelem
Technológiai fejlődés szempontjából igen erős és egyben az AI évének tekinthetjük 2023-at. A Mesterséges Intelligencia (AI) mostanra elérkezett arra a pontra, hogy mindenki által használható és megérthető szolgáltatásként jelent meg a piacon. Legalább ennyire izgalmas volt a 2023-as év e-kereskedelmi szempontból is, és az idei sem ígérkezik kevésbé izgalmasnak vagy éppen könnyűnek.

Az e-kereskedők előtt álló kihívások egyike éppen az, hogy mennyire sikerül ezeket – a tavalyi év során leginkább generatív AI kutatás terén elért eredményeket – optimálisan üzleti előnnyé formálni. Melyek azok a kézzel fogható szolgáltatások amelyek révén piaci előnyökre tehetünk szert? Egy, a Forbes által idézett kutatás szerint a AI technológián alapuló e-commerce megoldások éves átlagban legalább 15,7 százalékkal növekednek majd az elkövetkező években és 2030 végére közel 16,8 milliárd dollár forgalmat bonyolítanak majd.

A mesterséges intelligencia eszközök által személyre szabott vásárlási élmény tartósan megváltoztatja mind a marketing, mind a UX világát. A személyre szabott hirdetések, a dinamikusan generált árajánlatok és tartalmak, valamint az AI alapú, chatbotok által üzemeltetett ügyfélszolgálatok jelentősen hozzájárulhatnak majd a vevők megtartásához. A McKinsey piackutató vizsgálata szerint a többcsatornás üzleti modellek személyre szabása akár 15 százalékkal növelheti a felhasználók megtartásának esélyét. Emellett nagyjából ugyanennyivel növelheti a bevételt, miközben akár a harmadával csökkentheti a költségeket. Plusz: még akár 5 százalékkal is növelheti a potenciálisan megszerzett új ügyfelek számát.

Ez persze ismerős lehet mindenki számára. Az Amazon vagy a Wish korábbi példája is jól mutatja, hogy a gépi tanulás segítségével felturbózott személyre szabott vásárlási élmény, milyen jelentős hatással lehet egy-egy üzlet sikerességére. 2024-ben azonban ez már korántsem a globális eléréssel rendelkező multik számára lesz elérhető, de a bekerülési költségek csökkenésével egyre inkább elérhető válnak a kis-és középvállalkozások számára is.

AI eszközökkel felturbózott keresők

Annak ellenére, hogy az AI hullám hátán ismét egyre nagyobb figyelmet kaptak, a hagyományos kereső motorok az elmúlt évtizedekben folymatosan változtatták hogy egy-egy adott kulcsszóra milyen találatokat tálalnak. Azonban éppen az AI alapú keresésnek hála: egyre csökken a SEO jelentősége. A generatív AI modellek ugyanis éppen abban nyújtanak majd segítséget a felhasználóknak, hogy megkerüljék ezeket a találatokat.

Ezzel egyidőben azonban az AI által támogatott termékkeresők egyre komolyabb segítséget jelenthetnek majd a vásárlók megtalálásában és megtartásában is. Különösképp, ha termékkeresésről van szó. A szemantikus és prediktív keresés segítségével a kereskedők maguk is sokat tehetnek azért hogy a lehető legoptimálisabb találatokat kínáljuk vásárlóinknak. Az egyre relevánsabb és személyre szabott keresési találatok nagyban növelhetik a látogatók vásárlói kedvét is. Ötből négy cég – ahol már AI alapú keresők és marketing eszközök segítik a vásárlókat a termékek megtalálásában – arról számolt be, hogy a bevételeik mintegy 20 százalékkal növekedtek a szolgáltatások bevezetésének köszönhetően.

Ezzel együtt növekedni fog az elsődleges, tehát saját adatforrásokból dolgozó AI megoldások aránya is. Nem kis részben annak köszönhetően, hogy 2024 végére a Google is csatlakozik a harmadik féltől származó sütik kiszolgálást befejező cégekhez. Az online marketinget is hatalmas kihívás elé állító adatvédelmi intézkedések felértékelik a saját forrásból származó és vásárlóktól begyűjtött információ jelentőségét. Ebből pedig az következik, hogy komoly szerepet játszhatnak majd az AI szolgáltatások mindennapossá válásában.

Olvasd el a teljes cikket a Kosárérték E-kereskedelemi magazin oldalán!

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!