Röviden és ütősen: szövegírás villámtippek türelmetleneknek

Röviden és ütősen: szövegírás villámtippek türelmetleneknek
Rózsát terem? Lehet. De semmi egyebet. A szövegírás pedig nem kertészet, úgyhogy a Langmár Kommunikáció csapata máris nyitja a tippek pergőtüzét. Használd fel ezeket a fortélyokat a következő kampányodban! Mi az, amire figyelned kell, hogy hatásos legyen a reklámszöveged – és ne altató helyett olvasgassák az emberek?

Rózsát terem? Lehet. De semmi egyebet. A szövegírás pedig nem kertészet, úgyhogy máris nyitjuk a tippek pergőtüzét. Használd fel ezeket a fortélyokat a következő kampányodban!

1. Nincs is ennél szebb szó

Van egy szó, ami bármilyen nyelven, bárki számára a világon garantáltan a legkedvesebb. Melyik ez? A saját neve!

De ha nem személyre szólóan marketingezel, például e-mailben, akkor sem szabad feledned ezt a szabályt. Egyes szám második személy: Te.

Ha nem is írod be mindegyik mondatodba, a Te szempontja kell hogy vezérelje a szövegírás gyakorlatát. Nem magadról, se nem a cégedről/termékedről kell írnod, hanem az Olvasódnak és az Olvasódról.

Szemkontaktus híján szólítsd meg gyakran, használd a Te (Ön) névmást!

2. Nem mindegy, mit árulsz
A jól átaludt éjszakát add el! Ne a matracot!

Mit jelent az, ha a kanapén akár 5 személy is kényelmesen elfér? Azt, hogy vacsi után az egész család összebújva nézheti meg a tévésorozatot.

Az Apple sem úgy harangozta be az iPodot, hogy „MP3-lejátszó 5 GB beépített memóriával”. Az első iPod szlogenje az volt, hogy 1000 dal a zsebedben.

Tanulság? Az áru jellemzői helyett az előnyökről beszélj! Méghozzá a Te/az Olvasó szempontjából (lásd fentebb).

3. Ahol a cipő szorít

Probléma és megoldás. Ez a szövegírás legegyszerűbb képlete. Mi fáj az Olvasódnak? És miről álmodik? Ha ezt a két választ egymás után leírod, máris megvan a szöveged eleje és vége.

Már csak össze kell kötnöd a két pontot. Ez lesz az írásod maradék része. Sokkal könnyebb így megszülni, ha tudod, honnan indulsz, és hova kell kilyukadnod.

Alább azt is megtudod, milyen legyen az útvonal. Egyelőre annyit: két pont között a legrövidebb út az egyenes – a marketingben is.

4. Hogyan fessünk szavakkal?
Szöveget szeretnél látni a fehér képernyődön? Erre való a titkos szövegíró jedi-trükk.

Felejtsd el az írást! Ha már tisztáztad a problémát, és megpiszkáltad picit (!) a sebet, akkor fess egy képet arról, hogy milyen lesz az Olvasód élete, miután a termékedet megvette, vagy élt a szolgáltatásoddal!

Ezt a képet kell leírnod számára, amit magad előtt látsz, ha az Olvasód helyében szemlecsukva elképzeled, hogy a gondja végre megoldódott.

5. Ellen-észérvek az eladásban
„A szívnek megvannak a maga indokai, amelyeket az indokló értelem nem ismer.” Ah, mily elegáns! Pedig nem holmi álmodozó kamaszlány mondta, hanem a híres fizikus, Pascal.

És ha már a nyomás mértékegységének névadója kerek perec elismerte az észindokok határait, akkor kövessük őt!

Érzékek & érzelmek: ez a dupla jelszavunk. Mielőtt az észérveket is felhoznád – a vége felé –, az emberi természet könnyebben megközelíthető, nyitottabb oldalát célozd meg: az érzékiséget!

Mit fognak érzékelni, és hogyan fogják magukat érezni ügyfeleid, akik a terméket először kipróbálják?

6. Miért száműzd a monológot?
A követett minta legyen inkább az élő csevegés! Írj úgy, ahogyan beszélsz, és azt írd le, amit egy barátodnak a termékről mondanál! Ha marketingszövegen dolgozol, akkor valójában egy képzeletbeli párbeszéd Rád eső részét írod. A sorok között és a mondatok után mindig gondolnod kell a másik fél reakcióira.

Szólítsd, kérdezd, és kérd, hogy képzelje el – minden olyan eszközt érdemes használnod, ami bevonja a másik felet a közös játékba.

Ezt a szabályt azért érdemes követned, mert a beszélgetés sokkal élményszerűbb és hatásosabb, mint a passzív olvasás.

7. Kérdezz-felelek
Kérdezz! A gyakori kérdezés képzeletbeli párbeszédbe vonja be Veled az Olvasókat, és ezzel jobban leköti a figyelmüket. Ugye? :)

Ilyen az elme: egy jó kis kérdésnek sosem tud ellenállni, hiszen a szerepe a feladatmegoldás. Akár az ötéveseknek szóló bábszínházban, akár a magasröptű egyetemi előadáson – a jó előadó mindig kérdez a közönségétől, és interakcióba lép a hallgatóival.

A szövegírás esetében ezt a hatást használhatod ki a kérdő mondatokkal. Na de mivel három a magyar igazság, Te se menj ennél a számnál feljebb a kérdéseiddel, mert a faggatózás és a kihallgatás már cseppet sem kellemes.

8. Hass, alkoss, magyaríts!
„Up-to-date” és trendi? Inkább idegesítő. Dobd sutba az Idegen szavak szótárát, és soha ne lapozgasd csak azért, hogy minél választékosabb és magasröptűbb szavakat találj azok helyett, amik amúgy elsőre eszedbe jutnak!

Körülnézhetsz az internetes fórumokon és a Facebook-csoportokban, hogy a célközönséged tagjai hogyan beszélnek a szakterületedről akkor, amikor senki sem figyel oda, hanem csak úgy egymás között vannak. Ezeket a szavakat érdemes használnod a szövegírás során Neked is.

9. Lomtalan szövegírás
Stephen King tanácsa kezdő íróknak: „Nyírd ki a kedvenceidet!” Más szóval még a legkedvesebb szójátékodat, grafikai megoldásodat, poénodat se hagyd benne a szövegben vagy a weboldalodon, ha az Olvasód szempontjából nézve zavaró, unalmas, nem visz előrébb, vagy nem ad fontos információt.

Mit érdemes törölni? Olvasd fel hangosan! Sután hangzik? Tömörítsd vagy töröld! Mert olvasva sem jobb az, ami fennhangon nyikorog.

10. Szólj, hogy pénzt akarsz!

Az életben van egy alapszabály: „az kap csokit, aki kér”. Ne légy szívbajos! Ha elérkezett az idő, a szöveg végén, akkor szólítsd fel határozottan és egyszerűen az Olvasót arra, hogy mit tegyen! Iratkozzon fel? Vagy rendeljen most? Akkor is ki kell mondanod az Olvasód számára a teendőt, méghozzá röviden és határozottan, ha egyébként világos, hogy mi a szemérmes szándék.

Ne várj a karácsonyi kampányodig, hanem próbálj ki máris néhányat a tippjeink közül a következő hírleveledben vagy a blogcikkedben, és jelezz vissza nekünk, hogyan működött!

A Langmár Kommunikáció Csapata

http://langmar.hu

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!