Jelentős változásokat hoz a Google új frissítése

Jelentős változásokat hoz a Google új frissítése
A Google minden olyan felhasználó számára kötelezővé teszi a Consent Mode v2 használatát, aki igénybe vesz bármely, a cégóriás által fejlesztett és hirdetésekhez köthető platformot. A változás érinti a remarketinget, az egyéni közönség listákat, az adatgyűjtést és akár a hirdetések teljesítményét is.

Márciusban érkezik a Consent Mode v2 – jelentette be nemrég a Google, a használatát pedig kötelezővé teszi minden olyan webhelyen, amely a szolgáltatásait használja. Az új frissítés fontos változásokat hoz magával, amelyekről a hirdetőknek és a megjelenítőknek tudniuk kell. De mit is jelent ez pontosan?

Az új mechanizmus aszerint módosítja a Google-címkék vagy szkriptek viselkedését, hogy a felhasználó elfogadja-e vagy elutasítja a hozzájárulást kérő ablakot. Tehát a weboldalunkra érkezők beleegyeznek-e abba, hogy adatokat gyűjtsünk róluk, személyre szabott hirdetésekkel „bombázzuk” őket később vagy elérhetővé tegyük az adataikat harmadik fél számára – a legtöbb esetben a Google Analytics felé. A cégóriás ezzel a lépéssel az európai uniós GDPR-szabályoknak szeretne jobban megfelelni, melyek szerint minden internethasználónak tudnia kell arról, hogy az általa látogatott weboldalak és alkalmazások milyen célra használják fel a személyes adatait. Az új kötelező beállítás által átláthatóbbá és személyre szabhatóbbá válik a világháló.

Amennyiben a weboldalunkon nincs úgynevezett „cookie banner” (a hivatalos megnevezés szerint „beleegyezési üzenetszalag”), akkor pótolni kell ezt, eleget téve az új elvárásoknak is, amennyiben viszont rendelkezünk már vele, akkor bővítenünk kell a már meglévő opcióinkat. Két új paramétert szükséges továbbítani a Google Analytics felé: „ad_user_data” és „ad_personalization”. Ezeknek az értéke alapvetően „denied”, ám ha a felhasználó elfogadta, hogy gyűjtsük és továbbítsuk az adatait, akkor „granted” állapotúra állíthatjuk őket, és felkerülhetnek a remarketing listánkra a későbbi „visszacélzás” érdekében.

Ha úgy gondoljuk, hogy a fenti beállításoknak eleget tettünk, akkor könnyedén ellenőrizhetjük mindezt a Google Analytics rendszerében: az Adminisztrálás menüpontban az Adatfolyamok gombra kattintva. Itt a zöld pipák azt jelzik, rendben vagyunk és a Google is úgy érzékeli, hogy mindent jól állítottunk be, míg a piros/szürke felkiáltójelek további teendőkre hívják fel a figyelmet.

(Forrás: Lounge Group)

A beállításhoz és használathoz hasznos segítséget nyújt a Google útmutatója és a cég által is támogatott Consent Mode partnerlista – ha nincs ötletünk, hogyan vágjunk bele a nulláról, akkor itt találunk megoldásokat, pluginokat. (WordPress és egyedi weboldalak esetében a legkönnyebb, ha csak választunk egyet a támogatott bővítményekből és azokkal kezdünk el dolgozni.)

Joggal vetődhet fel a kérdés, hogy a beállítások elvégzése után a webhelyünkre érkező felhasználók nem hagyják-e el az oldalunkat a „consent bannerünket” meglátva. A válasz az, hogy nem valószínű, ugyanis az emberek már hozzászoktak a „cookie banner” látványához, megbarátkoztak vele az elmúlt években, így ettől nem kell tartani. Ahogyan attól sem, hogy az új paraméterek elutasított állapotú alaphelyzete miatt romlik a hirdetések teljesítménye, hiszen a Google továbbra is segíti a hirdetők dolgát, és megpróbálja helyreállítani ezeket az elveszett adatokat (adatvédelmi szabályoknak megfelelő módon). Az egyéni adatok nem lesznek elérhetők, de az összesített információk még nyújthatnak értékes betekintést a kampányaink teljesítményébe.

Lead kép forrása: Pexels

 

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Burik Bence

2017 óta foglalkozik digitális marketinggel. 2022 óta erősíti a Lounge Group csapatát, előtte magyar kis- és középvállalkozóknak segített forgalmat, bevételt és piacot szerezni az online térben.