Majd küldök egy snapchat fotót, tanárnő! Küldj egy emailt, de kinek és minek?

Majd küldök egy snapchat fotót, tanárnő! Küldj egy emailt, de kinek és minek?
Pár hónappal ezelőtt az egyik hallgatóm, csak úgy felállt az óráról és elindult kifelé, kérdem: merre, merre? Azt válaszolta, hogy „Edzésre sietek, de ha van a tanárnőnek snapchat accountja, küldök egy képet a vízből!” Nem volt snapchat accountom, de saját bőrömön éreztem, hogy miképp alakul át, miképp alakítja át a különböző instant messages lehetőségek a világunkat.

Igazolásként küldte volna el a sportoló hallgatóm a képet, ezzel is alátámasztva, hogy ő bizony akkor és ott van a vízben, nem hazudik.

Az email egy igen személyes kapcsolati forma. Az emailhez azonosító és jelszó is párosul. Korábban hittünk abban (X, Y generáció), hogy az egyén nem adja ki jelszavát másnak, őt találjuk a címzettként. Ez a fiataloknál módosul, ahogy már megírtam, ők magasabb bizalmi szintként élik meg, hogy tudják mások, általában legjobb barátjuk emailcímét. Tehát nem mindig a címzett válaszol, megbomlik a kommunikáció bizalma. Ha válaszolnak. Merthogy, a legutóbbi kutatásom során -több téma közt- erre is kitértem: Hogyan küldesz leginkább online üzenetet a barátaidnak ismerőseidnek?

E-mailen

133

7.4%

Közösségi oldalakon

1642

91.4%

Alkalmazásokon keresztül (pl. Viber)

899

50.1%

Egyéb

67

3.7%

F: saját kutatás, 2014, n=1700 (14-20 évesek)

Azt olvashatjuk le, hogy igen alacsony számban kommunikálnak emailen a fiatalok közt. Még a 10 százalékot sem éri el, arról már nem is beszélve, hogy közel 300 válasz után az arányok statisztikailag nem változnak! Több lehetőségből választhattak a válaszadók, így számolhatunk be a közösségi oldalak dobogós helyéről, és ezen közösségi oldalak közül kiemelkedő a Facebook. Ma már a fiatalok megtalálták ismerőseiket a Facebookon, nem ezzel foglalatoskodnak, hanem döntően egy idei kutatási eredményemre hivatkozva (n=354 fő, 14-20 évesek) 90%-ban a Facebookon chatalnek.

Az online fókuszcsoportos kutatásom során, pedig arról számoltak be a fiatalok, hogy igen, nekik valóban létezik emailcímük, de azt csak regisztrációhoz használják, vagy spamgyűjtőként. Sokszor hetek is eltelnek, míg megnézik az emailfiókjukat. Osztályok, baráti csoportok vannak fent már viberen, vagy Facebookon csoportban. Azonnali, instant választ kapnak kérdéseikre, mivel az azonnaliság, jelenlét roppant fontos számukra, így elég hamar bottom-up kommunikációs folyamatként térnek át emailcsoportokról (gondoljunk bele nekünk mennyi emailcsoportunk volt korábban yahoogroups stb.) instant messages-re. A regisztrációt sokszor, ma már megoldják a cégek FB vagy google account-tal.

Milyen alkalmazásokat ismernek és/vagy használnak a fiatalok?

tumblr

804

44.8%

ask fm

1140

63.5%

snapchat

791

44%

instagram

1186

66%

whatsapp

428

23.8%

Vine

296

16.5%

twitter

1010

56.2%

wanelo

19

1.1%

Kik messenger

161

9%

ooVoo

63

3.5%

Yik Yak

24

1.3%

Omegle

142

7.9%

Yo

37

2.1%

Whisper

59

3.3%

Egyéb

388

21.6%

F: saját kutatás, 2014, n=1700 (14-20 évesek)

Természetesen ismerik, és használnak egyéb más applikációkat is, mint a Facebook, a snapchat vagy a viber. Előkelő helyet kap itthon az ask.fm és twitter és tumblr.

Milyen előnyei vannak az email helyettesítőknek?

Az azonnali kép-, szöveg-, videóküldésnek olyan funkciója is van, hogy a címzett aktivitásáról visszajelez az üzenet feladójának, merthogy a legtöbb instant messages esetében a „kézbesítés”, és a „látta” funkció megjelenik. Így mindig tudja a küldő, hogy a címzett nemcsak, hogy megkapta, hanem el is olvasta az üzenetét. EZ persze lehet jó és rossz is a címzett számára. Már megjelent az első olyan applikáció, amely a látott „seen” FB üzenetet állítja vissza unseen-re, stílusosan unseen-nek nevezik eme appot, és több mint 277 000 letöltője van már.

Snapchat vélt előnye a fiatalok számára a 10 mp utána törlés, a digitális lábnyom eltüntetése, de amint megnézik jobban az appot láthatják a fiatalok is, hogy nem törlődik ki a fotó.

Jövő?

Videó-videó-videó! Facebook bejelentette, hogy a messenger programját totál megreformálja, hogy megfeleljen az igényeknek (vagy teremtsen), köztük bekerült az FB újításai közé egy kis magyar cég (ClipDis) videó mashup FB üzenetkészítő programja is. Fiatalok előszeretettel készítenek videót, még 2-3 másodperceset is, és továbbítják pl.: ask.fm oldalán, vagy instagramon.

Az új tartalom ötvözi a szöveget és a képet, egy videóban.

 

Bernschütz Mária, PhD


Bernschütz Mária

­­A Budapesti Corvinus Egyetem marketing mesterszakának elvégzése után 2007-ben szerzett diplomát az ELTE BTK Média és kommunikáció szakon. Marketingkommunikációval, illetve médiaelmélettel kapcsolatos tantárgyakat …