Stílustanácsadás és élő bejelentkezés – a Yurkov története és marketingfogásai

Stílustanácsadás és élő bejelentkezés – a Yurkov története és marketingfogásai
Kovács Orsolya szalonjában ülök. Előttem stílusos dohányzó asztal áll, mellettem színkendők sorakoznak az ablak alatt. A falakon Orsi keze munkáját dicsérő festmények, amelyek mindegyike a divat és a stílus valamelyik formáját ábrázolja. A Yurkov stílustanácsadó szalon néhány éve indult, és egyre nagyobb elismertségnek örvend. Orsit azonban mégsem ez motiválja. Az ő célja, hogy minél többekhez eljusson az a tudás vagy talán inkább varázslat, amely e falak között születik. Az ötletgazda velem szemben ül, egész lényéből árad a magabiztosság, önazonosság és elegancia, amelyekről sokan csak álmodnak. Beszélgettünk a pályamódosítás nehézségeiről, a szakma telítettségéről, marketing fogásokról, az élő videózás erejéről és persze stílusról, ami sokkal több, mint azt elsőre gondolnánk…

- Teljesen más területen dolgoztál a vállalkozásod előtt, honnan volt bátorságod a váltáshoz? Hogyan élted meg a folyamatot?
- Eredetileg a dokumentumkezelés, tartalomkezelés piacán dolgoztam az informatika világában. Aztán tizenöt év után egy klasszikus kiégés kellős közepén találtam magam, amibe teljesen bedarálódott a magánéletem, ráadásul ez anyagilag is lenullázott. Az élet minden területén padlóra kerültem. Mivel nagyon vonzódtam a ruhákhoz - ruhaipari szakközépiskolában érettségiztem - elkezdtem visszanyúlni hozzájuk, és éreztem, hogy ezzel a területtel szeretnék foglalkozni. Ahogy lassan kiterápiáztam magamat a trutyiból a ruhákkal, színekkel és formákkal, eljött az a pont, amikor tisztán éreztem, hogy ezt a tudást biztos, hogy meg kell osztanom másokkal is. Hozzá kell tennem, hogy jó két évig előkészültem az indulásra. Meg kellett találnom, hogy pontosan mivel szeretnék foglalkozni ezen a hatalmas piacon, így ötvöztem a stylingot, a megjelenés tudását a ruhaipar konkrét ismeretével. Az öt évnyi ruhaipari alaptudást magántanulóként megfejeltem egy alapos tudásanyaggal, szakértői irányítás alatt két év alatt éjt nappallá téve mélyítettem a szakmai tudásom, szenvedélyesen kutattam a témában. Aztán a hirtelen fölhalmozódott tudást kellett átültetni a tényleges munkába: rengeteget gyakoroltam, mivel sem szakmai tapasztalatom, sem önbizalmam nem volt. Döbbenetesen nagy mennyiségű ügyfelet vállaltam el díjmentesen is, hogy gyakorolhassak, és biztos legyek a szakmai tudásomban. Ez a kőkemény munka megrendíthetetlenül magabiztossá tett ebben a szakmában. Ebből az ici-pici magból kezdett el kikelni és bimbózni a Yurkov, és mára lassan már virágba is borul.

- Miért voltál biztos benne, hogy lesz erre igény?
- Magamból indultam ki. Egyszerűen azt gondoltam, hogy ha nekem van igényem rá, akkor másnak is lesz. Ami egy embert érdekel, az nagyon sok másikat is fog. Egyszer hivatalos voltam egy eseményre, ahová elegáns báli ruhát kerestem magamnak. Elmentem erre specializálódott szalonokba, ahol megkérdeztem, mi állna nekem jól. A válasz az volt, hogy „jaj, neked minden jól áll”. Ezen meglepődtem, mert rendben, éreztem, hogy átlagos, vékony testalkatom van, de tudtam, hogy nem áll minden jól. Egyszerűen nem állhat minden jól, hiszen nem éreztem mindenben jól magam. Ebből az élményből indultam el, mert gondolj bele, ha valaki egy komoly alkalomra keres ruhát, akkor hatalmas segítség, ha tudja, hogy a vállánál pontosan milyen szögben és hogyan vágja el a ruha; a kivágás kerek legyen vagy V; milyen mély, milyen stílus, milyen széles; az öv vonala hol legyen; térd alatt hol vágjuk el, meddig érjen a szoknya rész. Rengeteg olyan kérdés, ami foglalkoztatja a nőket, tudni szeretnék pontosan a válaszokat, de nem kapták meg őket sehol.

- A köztudatban a stílustanácsadás még mindig luxus kategória, mivel aki laikusként hall róla, azt gondolja, nincs rá pénze, nincs rá szüksége, ez is csak egy újabb sznob őrület.

- Nem tudják, hogy szükségük van rá, hiszen a végeredmény minden esetben az, hogy aki tudja, hogy pontosan mi áll jól neki, pénzt, időt és energiát spórol. Többé nem a gardróbszekrénynek vásárol. A statisztikák szerint ugyanis a gardróbszekrény tartalmának 70%-át nem hordják az emberek. Ha te is belegondolsz, van egy masszív kapszula gardróbnyi ruhád, amit szívesen hordasz, amit szeretsz, a többi pedig csak ott áll. És ez 70%-nyi feleslegesen elköltött pénz. Össze ne számold, hogy mennyi lehet. (nevet) Nálunk egy minimális befektetéssel részt vehetsz az alap stílus kurzusunkon (ebben az évben még 24.000 Ft – a szerk) ahol megtudod azokat az információkat, hogy mitől lesz kedvenc a kedvenc ruhadarabod és miért nem szereted azt, amit nem hordasz. Szerencsére sok stílustanácsadó dolgozik a hazai piacon, akik segítenek a saját vendégkörükön. A YURKOV egy olyan kivételes szervezet, ahol minősített stílusszakértők tevékenykednek azért, hogy teljesítsék a YURKOV missziót: tömegekhez eljuttatni az információkat a stílussal, megjelenéssel kapcsolatban, minél több embernek átadni mindazt, amit tudunk. Ugyan a Yurkov-ot egyedül alapítottam, de tudatosan fogalomnak építettem föl és függetlenítettem magamtól, és a küldetésemhez olyan kivételes személyiségű és tudású szakértők csatlakoztak, akik szintén magukénak érzik ezt a missziót. Például egyedüliként vállaltuk fel a piacon, hogy hetente Facebook oldalunkon díjmentesen élő videókban oktatjuk a követőinket a stílusos megjelenés trükkjeire.


- A tanácsadás több területre is kiterjed. Mit takar a YURKOV Módszertan?

- A YURKOV Módszertan egy látásmód, amit egyéni ügyfeleinknek és a csoportos kurzusaink vendégeinek is megtanítunk. Sok más stílustanácsadó szigorú kategóriákba dobozolja be az ügyfeleit, mi inkább felszabadítjuk vendégeinket. Hiszen senki sem egy kategória. Azt tanítjuk meg, hogyan tudja felismerni valaki azt, hogy mi áll neki igazán jól, miben érzi kirobbanóan magát. Megtanítjuk, hogyan láthatjuk meg azokat a színeket, tónusokat, szabásvonalakat, stílust, ami a leginkább meg tud minket mutatni.

- Mit szoktál látni a vendégeken, amikor ráébrednek arra, hogy mennyire tévhitben éltek eddig vagy ráeszmélnek, miért érezték rosszul magukat a bőrükben?
- Változó a reakció. Sokszor látok sírást, de azt a felszabadító fajtát, amikor az ember a homlokára csap, hogy mit is csináltam eddig!? Néha csak egyszerűen egy „azta, ezt sosem gondoltam volna” hagyja el a hölgyek/urak száját. Nemrég volt nálunk egy hölgy, aki írt is utána egy nagyon szép köszönő levelet, hogy az eddigi 40 évét tévhitben élte: gyönyörű barna haját vörösre festette, arany ékszereket és kiegészítőket viselt, nem hordott szoknyát, mert úgy hitte, az neki nem áll jól. Majd amikor eljött az alap stílustréningünkre, a színkendők segítségével megmutattuk neki, hogy az eredeti hajszíne áll neki a legjobban, hogy a hideg fémekben igazi királynő, és hogy a nőies ruhadarabokban, mint például a szoknya, mennyire kivirágzik. Igazi „AHA” élmény volt számára.

- Egyet tudok vele érteni. Nekem is vannak arany ékszereim, de sosem hordom őket. Mindig csak addig jutok, hogy felpróbálom őket, majd azzal a mozdulattal vissza is teszem a őket a helyükre.
- Látszik is a tónusaidon, hogy egyszerűen ösztönösen nem választod az aranyat, valószínűleg nem a te fémed. Hacsak nem kalibrálod át az agyad, és valami hitrendszer alapján hordod. Például ballagásra kaptad, és azt hiszed, hordanod kell. Nem kívülről érdemes megközelíteni, hogy vajon mi a jó nekünk, hanem belülről. Az említett hölgy is elpityeredett ezen a felismerésen, de nagyon sok mindent megértett vele. Mert ennek nagyon mély lélektana van, és az egész folyamat egy kőkemény terápia. Gondolj csak bele, hogy máshova kalibrálod magad: az nem a te természetes mivoltod, nem a te természetes viselkedésed, hanem a felvett viselkedés burkaid közül az egyik, és nem a te forrás személyiséged, az igazi stílusod. Nem a saját színeidben, a saját stílusodban élni, eleget tenni az elvárásoknak hosszú évtizedeken keresztül, nagyon kimerítő.

- Mennyire érdekes, hogy belülről azt érezzük, hogy valami nem stimmel, nem illik hozzánk, de mégis magunkra erőltetjük. Terápiának is nevezted a folyamatot. Hogyan foglalkoztok a lélekkel?

- Nagyon érdekes ez a folyamat, hiszen az öltözködés egy szavak nélküli eszköz, amivel kifejezi magát az ember. Mindenkin látszik, hogy hol áll a saját forrás személyiségéhez képest. Én már például a több ezer emberen való gyakorlás után vadidegen embereken is látom, hol tart a folyamatban: hoz magával egy olyan atmoszférát, amiben az aznapi ruhájával, színével, stílusával ötvözi a saját személyiségét, a saját erejét. Ez az egész ad egy képet, hogy milyen az önbizalma, az önbecsülése, hogy van általában, azon belül ma hogy van, milyen a saját magához fűződő viszonya, mennyire áll békében a világgal. Ezek mind-mind látszanak, az öltözetünkkel elmeséljük, szavak nélkül. A lélekkel a ruhákon keresztül foglalkozunk, mi így gyógyítunk: kívülről befelé.

- Ez félelmetes.
- Azt, amit én látok, bárki látja, ám csak annyit érzel, hogy valami nem stimmel rajta, vagy hú, mennyire egyben van az illető megjelenése. A YURKOV-nál csupán a sok tapasztalat jön hozzá: pontosan látjuk, hogy kinél mi van a megjelenés mögött. Látjuk, hogy zaklatták, vagy egy rokona vagy első szerelme félresikerült mondata miatt sérült lelkileg, és az begyűrűzött egészen odáig, hogy az önbizalma, a megjelenése, a magabiztossága sérült. Sokat tud ilyenkor segíteni a ruhákon, a stíluson keresztül megérkező friss önbizalom. Viszont ha azt látjuk, hogy mélyebb az elakadás, akkor azt javasoljuk, hogy egészítse ki az önismeretével kapcsolatos munkát egy lélektannal foglalkozó szakemberrel is. Azt látjuk ugyanis, ha kívülről is és belülről is egyaránt kap valaki segítséget, akkor elképesztő energiákat lehet felszabadítani. A ruhaterápia – nincs mit szépíteni – működik! Megnő a vendégeink önbizalma, jobban érzik magukat a bőrükben, magukra találnak, párt találnak, sikeresebbek lesznek.

- Említetted, hogy milyen változásokat lehet elérni az emberekben csupán azzal, ha rávilágítasz, hogyan öltözködjenek a saját személyiségük szerint. Az oldalatokon is olvasható a következő kulcsmondat: „Ha eljön ide, nem lesz többé ugyanaz az ember”. Tényleg ekkora változásokat lehet elérni?
- Igen. A filmekben sem kitaláció az, amikor egy nagyon esetlen karaktert kívülről megerősítenek, felöltöztetnek, akkor automatikusan megnő az ereje és önbizalma, majd hős cselekedetet hajt végre vagy megtalálja az igazit. (pl. Az ördög Prádát visel – a szerk.) Az a személyiségbeli és külső-belső változás, amit egy filmben látunk, azt hisszük, hogy csupán elmélet. De nem, meg tudom erősíteni: ez valóság. A megjelenés és stílus ereje igenis valóságos, ami a megrendíthetetlen önbizalomból fakadó ősi erő. Ezért is lett a könyvem címe Stílus erő. Mert ezt a személyes erőt mindig lehet növelni. A ruhák pedig képesek emelni a kedvünkön, az egész lényünket. Ilyenkor egyébként karrierváltások, karrierben való kivirágzások történnek, ahogy mondtam, az egyedülállók párt találnak, de jött már második és harmadik gyerek is, amiért mi vagyunk a felelősek. Így kell elképzelni a változást: egy nagy kinyílás, elkezdesz úgy igazán, mélyről ragyogni.

- Számomra az nagyon meglepő volt, hogy eddig egy alapvetésnek számított, hogy a stílus egy velünk született adottság. Te viszont kőkeményen rácáfolsz, hogy nem, a stílus igenis tanulható.
- A stílus az tökéletesen olyan, mint a zenei érzék. Van, akivel vele születik, és ha van hozzá kedve és tehetsége, akkor tovább tudja magát fejleszteni és valami nagyot tud elérni. Valakivel nem születik együtt, de ha rendszeresen és szorgalmasan tanulja és gyakorolja, akkor ugyanúgy elérhet nagy sikereket. A stílus is ilyen. Ha visszagondolsz a Jane Austen regényeinek idejére, ott mindenkinek meg kellett tanulnia zongorázni, énekelni, hímezni, lovagolni, rajzolni attól függetlenül, hogy volt-e hozzá tehetsége vagy nem. Mint minden készség, a stílus is egy bizonyos szintig felfejleszthető. A stílusban pedig pont elég AZ a bizonyos szint.

- A marketing szempontjából hogyan építetted fel a vállalkozásodat? Hiszen van múltad a marketing - salesben is, de nyilván más, amikor saját magad építgetsz valamit.
- Az elején nagyon ösztönösen cselekedtem, annak minden előnyével és hátrányával együtt. Hét éve nyitottam meg a Yurkov szalon kapuit, ebből kb. három éve csinálom tudatosan. Például a kezdetektől követtem Wolf Gábort és Janata Krisztát, a Marketing Commando-t. Gábor két éve kezdett el élő videókat posztolni Facebookon, amelyekből nagyon sokat tanultam. Nem volt befektetni való pénzem, hogy konzultáljak valakivel vagy bármiféle külső segítséget kérjek, így semmi mást nem tudtam csinálni, mint vakon követni a javaslatait. Ezért is kezdtem el élő videókat készíteni a YURKOV Facebook oldalán, szűk két évvel ezelőtt, ami óriási áttörés volt. Idővel rákaptam az ízére és ma már élvezem is. Amikor a csodálatos kollégáimmal bővült a YURKOV, szerettem volna, hogy az ügyfelek lássák a mély szaktudásukat, így minden közösségi média felületen építettük az ő reputációjukat, amit a velük való személyes találkozások csak tovább emeltek. A Facebook oldalunk élő videóival például olyan áttörést csináltunk a saját piacunkon, amire még nem volt példa. Ismerték az emberek a tipikus átváltoztató műsorokat, de azoknak nem az a filozófiája, amit a Yurkov képvisel. Nem értünk egyet azzal, hogy egy alkalomra átalakítanak valakit (haj, smink, ruha), majd lefotózzák, és érzi, milyen szép – egy napig. Aztán pár nap múlva összeomlik a teljes önbizalma, hogy soha nem lesz olyan szép, mint azon a fotón, aznap volt. Ezzel szemben a mi eszközünk a tanítás. Megtanítjuk a vendéget teljesen az alapoktól, hogy hogyan vigyen tudatosságot az öltözködésbe. Ezt a filozófiát kezdtük el az élő videók során tanítani a nézőknek. Nem foglalkoztunk azzal, hogy ezért nem kapunk pénzt, mert ha marketing szempontból nézem, ez az, ami megmutatja a hitelességünket, ami miatt hozzánk szeretnének az emberek kapcsolódni.

- Nemzetközileg is elismertek vagytok, a külföldi terveid hogyan alakulnak a jövőben?
- Szeretnék Európán belül mozogni. Van egy szűk, 50 fős ügyfélkörünk San Francisco-ban, de nagyon igyekszem erőt és energiát fordítani arra, hogy Európán belül is tudjunk terjeszkedni. Dolgoztam már Hong Kongban, Ausztriában, Németországban, Olaszországban, de ezek konkrét projektek voltak. Szeretném elterjeszteni az offline és online módszertanunkat, hogy hosszabb távon tudjunk fejlődni külföldön is, most ezen dolgozunk nagy erőkkel. Azt hiszem, újra meg fogjuk lepni a piacot.

- A brand-építésetek is erős, saját termékeket gyártotok. Miért pont ezekre esett a választás?
- Ebben is kivételes a hozzáállásunk. Az ügyfeleinknek mindig olyan ruhadarabokat javaslunk, ami NEKI a legjobb. Mi alapdarabokat készítünk, amelyek azt a célt szolgálják, hogy legyen néhány tökéletes ruhadarab a piacon. Ilyeneket nem lehet boltban kapni: olyan ceruza szoknya, amely tényleg a térd alá ér és jó helyen van a derékvonala. Ha ez nem tökéletes, az illető egész megjelenésében telítve érzi magát; olyan átlapolt ruha, amely eltakarja a térded, de gyönyörűen kiemeli a lábadat, és pár centivel hosszabb hátul, mint elöl. Apró trükkökkel készülnek, amitől tökéletes lesz a megjelenés. Ezek kifejlesztett ruhadarabok, akárcsak egy kutatásban: sok kísérletezés után születik meg a tökéletes darab. És bár vannak saját gyártású termékeink, rengeteg hazai designerrel dolgozunk együtt, és a boltok kínálatát sem vetjük meg, a lényeg: olyan ruhadarab kerüljön a vendégünk szekrényébe, ami emelni fogja őt a mindennapokban. Mindezt hatékonyan, átgondoltan, hogy a ruhaipar végre ne szennyezze a Földet, hanem segítsen az általános jókedv emelésében és a környezetvédelemben egyaránt.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Maurer Fruzsina

Maurer Fruzsina vagyok, 21 éves gyakornok. Idén a második évemet fejeztem be a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Kommunikáció – és médiatudomány szakán. Az szakosodásnál a multimédia ...