Prága és Bécs behozható

Prága és Bécs behozható
A turizmus hasít, de egyre nagyobb a verseny. Nem csak a szállodák, de az eltérő tipusú szálláshelyek is versenyeznek egymással, nem is beszélve a különböző desztinációkról. Budapest mindenesetre nyerésre áll - hangsúlyozza Flesch Tamás, a Continental Group tulajdonos ügyvezetője, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének alelnöke.

Flesch Tamás Versenypiaci (i)gazságok... Digitalizációs zavarok, R'B címmel tart előadást az idei Media Hungary Konferencián (2018. máj. 8-9.)

Mennyit változott a turizmus 5-10-25 évvel ezelőtthöz képest?

- 25 éve, de meg merem kockáztatni, akár tíz éve is az utazás a szerencsések, a gazdagok kiváltsága volt. Ma szinte bárki tud utazni és ez hatalmas változás a korábbiakhoz képest. És hát a legkisebb félelemérzet nélkül mernek jönni hozzánk is. 25 évvel ezelőtt ez egy zártabb ország volt. 14 éve vagyunk tagjai az Európai Uniónak és ez sokat számított, nagy bizalmat adott a beutazóknak. Régen a vasfüggöny mögé próbáltak „bekukkantani”, ma már egy világvárosba érkeznek hozzánk. Fontos változás, hogy az emberek az internetről tájékozódva sokkal jobban képben vannak, hova lehet, hova szabad utazni. Lényegesen többen keresnek fel városokat, sokan egy évben kétszer-négyszer is elutaznak városlátogatásra. A fiatalok is többet utaznak.

Az internet megjelenése mekkora változásokat generált?

- Talán a legjobban a mi szakmánkra hatott, totálisan megnyitva az információáradatot. Ma már hihetetlenül könnyű repülőjegyet, szállást foglalni, informálódni egy-egy utazási helyszínről. Természetesen ezzel párhuzamosan a sales és marketingpolitikában is gyökeresen megváltoztatta azt a tudást, ami előtte volt.

Mi a legnagyobb változás?

- A foglalásban teljesen megváltozott minden. Recepciósként dolgoztam, amikor még Németországból levelet írtak nekünk, hogy például „Herr Schmidt június 2-tól 5-ig itt lesz a feleségével”. Ezen ellevelezgettünk egy hónapig oda-vissza, mire fixáltunk mindent. Aztán jött az email korszak. Itt már felgyorsultak a levélváltások, de ez is hosszú volt a mostani gyakorlathoz képest. A bookingon, vagy a szálloda online oldalán gyakorlatilag egy perc alatt lefoglalható az egész út. Egy hónapról egy percre rövidült a foglalás. Ha ehhez valaki repülőjegyet is „book-ol” és autót is bérel, akkor beletelik az egész negyed órába. De akár lefoglalhat éttermet, koncertjegyet és így tovább. Ha valaki tudja kezelni az internetet és beszél angolul közepes szinten, fél óra alatt teljesen meg tudja szervezni a hétvégi programját egy idegen városban. Ez összehasonlíthatatlan változás. Elképesztő szabadság és segítség van ahhoz, hogy a lehető leggyorsabban és minél jobb megoldást találj arra, hol töltöd a szabadidődet.

Az utazási irodai foglalásoknak vége?

- Én azt hittem, hogy vége. Nekünk is van utazási irodánk. De nem, valamilyen oknál fogva nem ez történt. Sokan vannak, akik a hagyományos utazást kedvelik, és kevesebbszer ugyan, de előfordul, hogy a szállodába utazási irodán keresztül érkezik a foglalás. Azért ez folyamatosan csökken és az internetes foglalás messze a legtöbb.

Az utazási irodák által szervezett csoportos utak iránt van még érdeklődés?

- Még mindig van, aki csoporttal utazik. Az irodák elkezdtek tematikus utakat kidolgozni. Egy speciális bortúrát, agrotúrát, vagy egy zenei túrát ugyan össze lehet magunknak is rakni a neten, de időigényes és komoly helyismeretet, sokszor nyelvismeretet igényel. Egy öt napos Kodály túrát például csak nehezen lehetne magánerőből összedobni külföldről. Ilyenekre van igény. Persze ma már nem negyven fős nagy csoportok jönnek, hanem  8-10-en, sokszor baráti társaságok állnak össze. Ez nagyon nagy munka, sokkal nagyobb, mint egy átlagos budapesti hétvégét megszervezni, de az utazási irodáknak van benne lehetőség hosszú távon is.

Az internet felerősítette az ágazaton belüli versenyt?

- A verseny elképesztően nagy. Régen egy TUI katalógusban versenyztünk tizen a vendégért, ma ugyanazért a turistáért Budapesten 400 szálloda és ugyanennyi airbnb szállás küzd, másrészt versenyzünk más városokkal, más desztinációkkal is.

Mi a győztes taktika?

- A minőség. Minőséget kell adni. Az emberek szeretnek ár-érték arányban a legtöbbet kapni. Ez nem azt jelenti, hogy csak a legdrágább a jó, hanem, hogy abban a kategóriában a legtöbbet adjuk nekik. Óriási a jelentősége, mit mondanak az emberek arról a desztinációról, szállodáról, mert az emberek egymásnak hisznek, nem a reklámnak. Sokkal nagyobb hitele van annak, amit 5000 utazó leír, mint hogy reklámozzuk magunkat.

És nem is hirdetnek?

- Nem.

Hány szállodát üzemeltet jelenleg?

- Négyet. A nemrégi nyílt Clarkot, a Moments-et, a Hotel Parlamentet és a Palazzo Zichyt. A legmagasabb pontszámokkal megyünk ma Budapesten. A főváros 326 szállodájából a top hatban vagyunk, második, negyedik és hatodik helyen, a Four Seasons és az Aria mellett. A Clark szinte csak ötösöket kap, de még kevés kommentje van, mert egy hete vagyunk nyitva. Reményeim szerint három hónap múlva a top 20 szállodában lesz. De a foglaltságunk is nagyon magas, 90 százalék feletti.

Minek köszönhető ez, hogy ha nem hirdetnek?

- Az első, hogy nagyon jó helyen lévő szállodákról van szó, a másik pedig a staff. A mai világban, az hogy milyen a személyzet az egyik legfontosabb. A vendég azért jön oda, mert a másik vendég is jól érezte magát, és nem azért mert hirdetünk.

Mikor van szükség hirdetésre?

- A vidéki szállodáknál, ahol jórészt belföldi vendégek vannak, újságokban, televízióban releváns lehet a hirdetés. Nekünk azonban a külföldieket kell elérni, őket jellemzően az interneten lehet. E téren pedig lehetetlen versenyezni a bookinggal, amely dollármilliókat költ hirdetésre, nekünk pedig forintmillióink sincsenek erre. Jobban megéri jót csinálni.

A versenyhelyzetet mennyire fokozza, hogy ennyi szálloda épül, vagy gond nélkül megtölti az egyre több turista?

- Erős a verseny a szállodák között, s ha még több lesz, még erősebb lesz. Most még fel tudja szívni a város a többletkapacitást, de az lenne jó, ha nem csak szabadidős turisták jönnének, hanem az üzleti turizmus is szerepet kapna. Ez pedig nagy befogadóképességű kongresszusi központ nélkül nem fog menni. Ezt mantrázzuk a szövetségünkben is folyamatosan, hogy meg kell építse a kormányzat a kongresszusi központot, mert enélkül a következő években még lehet, hogy menni fog a szekér, de három, négy, öt év múlva komoly probléma lehet. Mivel sok új szálloda fog belépni a piacra, lehet, hogy egy idő után kapacitásfelesleg lesz, és az árletörő hatású.

Jelenleg nem a jómódúak jönnek?

- A középréteg alső szegmense jön most hozzánk. Az igazán jómódúak akkor jönnének, ha nagyon sok jó étterem, minőségi szálloda, sok luxus üzlet lenne. Egyelőre mi ebben nagyon hátul kullogunk a közvetlen versenytársainkhoz képest. A tehetősebb vendég azért megy bárhova is, hogy ott a pénzéért magas színvonalú élményt kapjon. Ezen még dolgoznunk kell.

Azon fejlesztésekkel, amelyek Budapesten az utóbbi időben történtek elégedett a szakma?

- Hogyne, ez hozta fel a fővárosunkat arra a szintre, ahol most tartunk. Ezen fejlesztések miatt lett egyre populárisabb Budapest. Látszik, hogy ahol a régi vacak utcát felújítja az önkormányzat, ott utána megjelennek a kis boltok, ráépül a kereskedelem és a szolgáltatás, új miliő alakul ki. Ez történt a Herecegprímás, a Sas vagy a Zrínyi utcában is. Több ilyen kellene.

A régión belül kik a közvetlen versenytársaink?

- Értelemszerűen Bécs és Prága. De most már sokan vannak, Lengyelországban is fantasztikus helyek vannak Csehországban Prágán kívül is van élet, Ausztriáról ne is beszéljünk. Európa kicsi, pláne Európán kívülről érkezőknek. Így tekinteve egész Európa versenytársunk. Tavaly fordult elő először, hogy Magyarország top 10 küldő desztinációjába a Kínaiak bekerültek és rögtön a 8. helyre. Ez a növekedési ütem továbbra is várható. De ahhoz, hogy minket válasszanak, fel kell mutatni valamit.

Prága és Bécs behozható?

- Igen. Összességében szerintem Budapest jobb város, mint Prága vagy Bécs. És ezt nem én mondom, hanem azok a turisták, akik mind a három helyen voltak már. Be kell hozzuk az elmaradást, ehhez további beruházások kellenek.

Az airbnb mekkora konkurenciát jelent a szállodáknak?

- Rendkívül nagyot. A legfrissebb felmérések szerint pont annyi airbnb ágy van Budapesten, mint amennyi szállodai, csak rájuk semmilyen olyan előírás nem vonatkozik, amely a szállodákra igen. Muszáj a lehető leghamarabb szabályozni a lakáskiadást. Az online számlázás is ez irányba mutat, mi támogatjuk, hogy minden airbnb szállás legyen bekötve a NAV-hoz. A célunk, hogy a fehérítés és a tisztességes verseny irányába menjen a szektor, legyenek egyenlő esélyek.

Érdemes még Budapesten szállodát építeni?

- Igen, mi is fejlesztünk. Sok évtizedes elmaradásban van az ágazat. De nem mindegy, hogy milyen fejlesztés történik. A minőség, a lokáció meghatározó. Fontos, hogy a befektető tudja, hogy a szálloda nem rövid időn belül megtérülő beruházás.

Mennyi idő kell ehhez?

- Nehéz pontosan megmondani, de 12-14 évről beszélünk.

Milyen besorolású szállodát érdemés még építeni?

- A nagyobb méretű, háromcsillagos szállodákból van hiány, mert a csoportoknak most nem nagyon van hely Budapesten. De ügyesen kitalált, jó minőségű négycsillagos konferenciahotel is megtalálja a helyét jó helyen. Ha lesz kongresszusi központ, akkor viszont nagyon sok lehetősége lesz mindenkinek, mert teljesen más aspektus nyílik meg Budapest előtt. Ha ez felépül, a következő tíz évben a magyar turizmus megkérdőjelezhetetlenül hasítani fog.

Érdemés még kiadásra lakást venni?

- A lakás mindig jó befektetés. De olyan magas most a lakásár, hogy fontos, ki milyen célból és milyen forrásból, esetleg hitelből, vesz lakásokat. Ha az airbnb szabályozva lesz, akkor nem lesz akkora üzlet, mint volt évekkel ezelőtt.

Milyen idei évre számít?

- A tavalyi év szuper volt, különböző területeken 10 -20 százalék fölötti növekedés volt az ágazatban. Tavaly volt a nyári vizes vb is, ami nagyon komoly pluszt hozott. Én azt várom, hogy vizes vb nélkül is legalább olyan jó évet zárunk, mint 2017-ben. Ez nagy eredmény lenne. Jó úton járunk. De figyelni kell, hogy miként lehet még többet javítani a szolgáltatásokon, hogy ez a kedvező helyzet még sokáig így maradjon.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Kamasz Melinda

Kamasz Melinda, a növekedés.hu gazdasági site alapító-főszerkesztője. A Figyelő gazdasági hetilap főszerkesztő-helyettese volt hét évig, a Világgazdaság gazdasági napilap főszerkesztő-helyettese volt 13 évig. A Fellegi …