„Az online teret ma már nem lehet kihagyni az üzleti stratégiából” – interjú Tomán Szabinával

„Az online teret ma már nem lehet kihagyni az üzleti stratégiából” – interjú Tomán Szabinával
Immár egy éve annak, hogy a Toman Diet termékek nem csupán szalonokban, és néhány üzlet polcán érhetők el, de a teljes portfólió online értékesítés is elkezdődött a Toman Diet saját webshopján. Óriási mérföldkő ez a Toman Lifestyle vállalat, valamint alapító-tulajdonosa, Tomán Szabina számára is. Az életmódváltást segítő termékek forgalmazásával foglalkozó üzletasszonyt egyebek között arról kérdeztük, miért tette le a voksát az e-kereskedelem mellett és milyen tapasztalatokat szerzett az elmúlt egy évben. Mindemellett Szabina elmondta azt is, mi az oka annak, hogy az országban egyedüliként a Toman Diet webshopban - az online értékesítésben elért sikerek ellenére - a termékek magasabb áron érhetőek el, mint az offline értékesítési csatornákon.

Egy nemrég közzétett Facebook-bejegyzésedben azt írtad: „Sose gondoltam volna, hogy valaha meglépem. És azután mégis megtörtént.” Mire utalnak ezek a sejtelmes felvezető mondatok?
Januárban volt egy éve annak, hogy a Toman összes terméke kapható lett a webshopunkban. Álmomban nem gondoltam, hogy ez a korszak is eljön majd a vállalkozásom életében, ugyanis amikor megalapítottam a cégemet, eszembe sem jutott, hogy én valaha online térben fogom értékesíteni a termékeimet. Ennek pedig nagyon egyszerű oka van. Azt gondolom ugyanis, hogy egy jó életmódváltáshoz mindenféleképpen egy olyan szakember segítségére van szükség, aki személyesen kísér végig az úton. Véleményem szerint nagyon fontos, hogy ha vannak kérdéseink, akkor legyen ott egy olyan ember, aki válaszokat ad. Szerintem én voltam az utolsó mohikán ebben a szegmensben, aki nem lépett még online térbe. Azonban tavaly januárban ez is megtörtént. Bár ezt megelőzően is volt már egy webshopom, de csak egy szűkített portfólió volt elérhető azoknak, akik nem szerettek volna konzultációval egybe kötött diétás tanácsadásra eljönni. Bevallom őszintén, a mai napig azt gondolom, hogy az a legjobb, ha a vendég egy olyan szakemberrel vág bele az életmódváltásba, aki tényleg csak rá fókuszál. Ez sokkal több annál, minthogy egy terméket megrendelünk a webshopból vagy levesszük a boltban a polcról. Az, hogy nekem a 2023-as év a digitalizációról, és arról szólt, hogy az e-kereskedelemben is megmutassam a Toman márkát, elsősorban üzleti döntés volt. Mindeközben nem feledkeztem meg a franchise hálózatomról sem, ahol számos vállalkozóval dolgozom együtt a termékeink értékesítésén. Ügyelnem kellett arra, hogy a kettő ne oltsa ki egymást, de azt is látnom kellett, hogy a piacnak rettentő nagy igénye van arra, hogy a konzultációs diétán kívül legyen egy webshop is. Nem beszélve arról, hogy az online e-kereskedelemmel olyan új vásárlói kört is találtunk, amely eddig nem is érdeklődött a Tomán iránt.

Mi a tapasztalatod, milyen egyéb előnyei vannak még az e-kereskedelemnek, milyen újdonságra adhat még lehetőséget?
Nagyon fontos, hogy azon túl, hogy egy másik országban sokkal gyorsabb és könnyebb egy webshop megnyitásával megjelenni a piacon, az e-kereskedelem megváltoztatta az üzleti stratégiát is a Tomán életében. Korábban, ha külföldi piacra léptünk, akkor egy központtal vagy egy franchise partnerrel kötöttünk szerződést, valamint konzultációval egybekötött termékeladás zajlott, és nem is gondolkodtunk az online térben. Most azonban ezen is változtattunk. A romániai piacon is megjelentünk, ott is van egy kisebb partnerünk, de ott is az online tér kialakítása volt a nagyobb lépés. Most a következő lépés a szlovák webshopnyitás. Amellett, hogy ez egy nagyon gyors növekedést jelen, egyben új ismeretekkel, főként nagyon jól hasznosítható adatokkal is ellát minket a piacról. Pozitívum például, hogy utánkövethetők a vásárlói szokások, de egyéb más hasznos információt is megtudok a vevőinkről, ennek ismeretében pedig úgy tudom formálni az értékesítési csatornát, hogy az valóban a vásárlói igényeket szolgálja.

Ezek alapján elmondható, nem bántad meg, hogy az e-kereskedelemben is színre léptél a termékeiddel.
Gazdaságilag semmiféleképpen nem okozott csalódást, sőt azt kell, hogy mondjam, a 2023-as évben a webshop megmentette a cégem működését. Idén pedig már a növekedés útjára tértünk, ami azt jelenti, hogy már van tapasztalatunk arra vonatkozóan, hogyan optimalizáljuk a webshop stabil, 10-20 százalékos növekedését. Nem beszélve arról, hogy a rendelkezésre álló adatokat fel tudjuk használni akár a későbbiekben az offline értékesítés során is, illetve azokat is meg tudjuk szólítani, akik csak online térben szeretnének vásárolni. Nekik is el tudjuk mondani, hogy van lehetőség akár egy személyes konzultációval egybekötött termékeladásra is. Ám van egy kis fricska is ebben az egészben. Talán az országban én vagyok az egyedüli, akinél a webshopban értékesített termékek drágábbak, mint a Toman szalonokban kaphatók. Ez egy nagyon tudatos döntés eredménye volt annak érdekében, hogy a konzultációs diétát védjük. Ugyanis a mai napig azt gondolom, hogy a szakmai segítség mindenféleképpen hasznos és fontos egy életmódváltásnál.

Azoknak is tudtok a tanácsadásban segíteni, akik valamilyen oknál fogva nem tudják vagy nem akarják igénybe venni a személyes konzultációt? Van lehetőség például online, chaten tanácsadásra?
Igen, ezt is biztosítjuk arra az esetre, ha valakinek erre lenne igénye. Ez is egy új platform nekünk is és a vendégeknek is, ahol egy előre egyeztetett időpontban, egy adott felületen találkozunk, és az online térben konzultálunk. A lehetőség ellenére a diéta sikere érdekében üzletasszonyként és nőként is sokkal inkább a személyes konzultációt preferálom még mindig.

Az e-kereskedelemmel kapcsolatban mi jelentett még neked kihívást? Említetted, hogy attól tartottál, csorbul majd a diéta sikere a tanácsadás hiányában. Technikai szempontból, vagy szervezés terén akadt olyan terület, ami próbatétel elé állított?
Az elsődleges meglepetés akkor ért, amikor kiderült, hogy én valójában nem is értem az e-kereskedelem működését. Éppen ezért az volt a legelső és legfontosabb dolog, hogy megértsem és megtanuljam, hogyan lehet optimalizálni, melyek a legújabb trendek ezen a piacon, melyek azok a hívószavak, amelyekkel akár nagyobb értékesítést, hatékonyabb konverziót is elérhetünk, mint egy szalonértékesítés során. Az online tér egy olyan gyorsan változó piac, ahol hétről hétre van valami új, amit tanulni, tudni kell, amihez alkalmazkodnunk kell. Itt nem lehet megpihenni, hátra dőlni, és megelégedni azzal, amit már elértünk. Itt folyamatosan figyelni kell, és elő kell rukkolni valami újdonsággal. Ebből a szempontból ez egy teljesen más vállalkozási forma, mint az offline, amit a vállalkozók általában évekig építetek. Ez más gondolkodási módot is igényel tőlem és a csapatomtól is. Ma már sokkal jobban figyelek a fiatalok véleményére is a különféle online platformokon, ahol én is sokkal aktívabban vagyok jelen, mint korábban, hiszen látom, hogy mennyivel több eladást generál egy jól megszerkesztett, informatív vagy edukatív tartalom. Korábban nem is gondoltam arra, mekkora jelentősége van ennek, ám a számok meggyőztek.

Említetted, hogy 2023-ban az e-kereskedelem tulajdonképpen megmentette a cégedet. Üzletasszonyként pontosan milyen nehézséggel kellett szembe nézned?Elsősorban azzal, hogy a piacon, a konkurens cégek kilőttek mellettem, és ezt az eredményeink is tükrözték. Nagyon meg lehetett érezni, hogy a Tomán nem érhető el az online térben, hiszen ez gazdaságilag visszaesést jelentett a Toman Diet számára. A konzultációs és a személyes diétázóink száma csökkent, míg azoknak a konkurens cégeknek, akik az online teret nagyon jól használták, növekedett a forgalmuk. Erre pedig reagálnunk kellett, és meg kellett szólítanunk, ki kellett szolgálnunk azt a vásárlói kört is, amelyik az online térben érzi jól magát. Ez volt az elsődleges felismerés, és tulajdonképpen annak a 2022 májusában meghozott döntésnek is az alapja, hogy belevágok az e-kereskedelembe. Azt hiszem, vagy sokkal inkább nem is hiszem, hanem tudom, hogy aki bármilyen szolgáltatás vagy termék értékesítésébe kezd, az az online teret nem hagyhatja ki az üzleti stratégiájából.

A szavaidból úgy érzem, az e-kereskedelem beváltotta a hozzá fűzött reményeidet. A számok is ezt mutatják? Érdemes továbbra is ebben gondolkodni, ezt a területet fejleszteni?
Mindenképpen biztosítékot ad, hogy van az üzleti vállalkozásomnak egy online lába is. Az enyém egy hibrid vállalkozás, hiszen van offline és van online értékesítésünk is. Ez utóbbi ma már az eladások 51 százalékát teszi ki, tehát nem lehet, vagy nem szabad nem észrevenni, vagy nem élni az online tér adta lehetőségekkel, hiszen a számok is azt mutatják, hogy az e-kereskedelem átvette az irányítást. Jól látszik, hogy mennyire megváltoztak a vásárlói szokások, hogy mi a trend a piacon, és ehhez alkalmazkodni kell. Ahhoz, hogy fel tudjuk venni a versenyt, hogy lépést tudjunk tartani, meg kell tanulni az új dolgokat. Itt van például a mesterséges intelligencia, amit a jövőben én is szeretnék majd használni. Ma már úgy látom, hogy az online jelenlét nem csupán egy jó bevételi forrás, hanem ez a fajta nyitás egyben egy szuper jó lehetőség a tanulásra is, és arra, ha fejleszteni szeretném magamat és a csapatomat.

Játsszunk el a gondolattal, szerinted milyen lesz, hogy néz majd ki a Toman Diet értékesítése egy-két, vagy akár öt év múlva? A bolti vagy az online eladás lesz a jelentősebb?
Az álmom, a tervem az lenne, hogy hozzam vissza a szalonokba a vásárlókat, mert ott kapnak százszázalékos, jó minőségű termék- és szakmai kiszolgálást. Az álmom az lenne, ha a mérleg nyelve a konzultáció irányába billenne. Ám az e-kereskedelmet nem lehet nem beilleszteni a vállalkozásokba, sőt, egyre nagyon nagy hangsúlyt kell rá fektetni. Ezt nem fogom tudni én, Tomán Szabina vállalkozó egyedül megoldani, ehhez szakmai támogatásra van szükségem. A siker elérése érdekében olyan ügynökségekkel, olyan szakemberekkel kell együtt dolgoznom, akik segítségemre tudnak lenni a marketingben, a piacelemzésben, a vendégkövetésben, vásárlói erőforrás feltárásában, továbbá olyan csatornákat tudnak megnyitni, amelyek fontosak abban az esetben, ha piacvezetők szeretnénk lenni.

Ennek a tanulási, nevezzük úgy felzárkózási folyamatnak az eredménye az is, hogy mostanában a korábbiaknál sokkal aktívabban vagy jelen a közösségi médiában? Ez esetleg következménye annak is, hogy az online megjelenés részedről is sokkal több munkát igényel?
Valóban több lett a munkám, de bevallom őszintén, azt, hogy a közösségi médiában való szereplésekből hogyan tudom a saját márkámat erősíteni és üzleti céljaimat támogatni, még most tanulom. Mindebben segítségemre van egy nagyon jó csapat is. Célorientált ember vagyok, tehát, hogyha nekem javaslatot tesznek ezzel kapcsolatban a kollégáim, a hónap végén pedig azt látom a számokon, hogy megéri, ha én személyesen ott vagyok, nemcsak a nevemet, hanem az arcomat is adom annak érdekében, hogy a cégem jól profitáljon és gazdaságilag jól működjön, akkor én oda fogok állni, és ezt meg fogom csinálni. Igen, ez mindenképpen több munkával jár nekem is. Én cégvezetőként döntök, szerződéseket írok alá, vállalkozást működtetek, figyelem a befektetéseim és a piac alakulását, hiszen felelősséggel tartozom több ember havi megélhetéséért is. Az online térben való jelenlét és munka teljesen más gondolkodást, más megjelenés, azt is mondhatnám, egy más Tomán Szabinát követel, akinek az üzletasszony és egy kicsit influenszer keverékét még én is most tanulom, alakítom, formálom.

Tomán Szabinával találkozhatnak a  Digital-Media Hungary konferencián.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Juhász Marianna

1998 óta dolgozik a nyomtatott és az online médiában. Pályafutását egy megyei napilap tudósítójaként kezdte, ezt követően éveken keresztül munkatársa volt több országos gazdasági magazinnak …