Aki még látta a világ első bannerét – Portré Novák Péterről

Aki még látta a világ első bannerét – Portré Novák Péterről
A hazai digitális reklámpiac hőskora óta, már 18 éve jelen van a webes hirdetések világában: dolgozott a Telekom elődjénél, a Matávnál, Kovács Zoltán csapatának részeseként felépítette a Kirowski digitális ügynökséget, amit 2005-ben sikeresen értékesítettek. Később visszatért a Telekom-csoporthoz az Origo Zrt. általános vezérigazgató-helyetteseként, majd múlt év végén keresték meg a Schibsted vezetői, hogy az egyik fontos magyar érdekeltségüket, a Használtauto.hu-t és a kapcsolódó portálokat (Autonavigátor.hu, Autóalkatrész.hu) bízták rá.

Novák Péter kollégája, Fodor László, a Használtauto.hu marketingvezetője Október 14-én, kedden a "lila" teremben 16:30-től ad elő az Internet Hungary konferencián. Fodor László esettanulmányt ismertet: „Földrajzi targetálás: a bannerkampányok csodaszere. Példák a geotargetingre számokkal és kreatívokkal.”

A kilencvenes évek eleje-közepe a többségnek a fiatalságát idézi, ám az internet világában már a virtuális múzeum tárlatait lehetne megtölteni az akkori hőskor eszközeivel, dolgaival, trendjeivel. Novák Péter 1995-ben került közeli, már-már függő kapcsolatba az internettel. „Édesapám vegyész professzorként dolgozott Szegeden és imádta a számítógépeket. Mindig hívott a munkahelyére, hogy nézzem meg, mit is 'fedezett fel'. Nem egy új molekuláról, hanem a kinyíló online világról volt szó, amely szinte azonnal beszippantott” – emlékszik vissza Péter. Akkoriban jöttek ki az első olyan böngészők, mint a Netscape Navigator, amely már nem csak szöveg, de képek(!) megjelenítésére is alkalmasak voltak. Internetet pedig valóban csak az egyetemeken lehetett találni, hiszen kezdetben Péter édesapjához hasonló tudós emberek munkaeszköze, illetve játékszere volt a világháló.

Novák Pétert azonban annyira magával ragadta ez a világ, hogy a Közgázon (a fiatalabban kedvéért a Corvinus gazdasági karán) egyenesen szakdolgozati témájának választotta 1995 őszén az internetes reklámokat. A tanszékvezető konzulens csak mosolygott: fogalmam sincs miről akarsz írni, de biztosan érdekes dolog. Az egyetemi tanár mentségére legyen, hogy a Közgáz marketing és külgazdasági szakán (ahová Péter járt) más is legfeljebb ismerkedett éppen az online világgal, bár akkoriban még a hallgatók kis töredéke használta bármire is az internetet, talán csak szakdolgozatához próbált kiegészítő anyagokat vadászni, de ez is ritka dolog volt.

„Korán kezdtem, hiszen a világ legelső bannere 1994 októberében jelent meg, így nagyon furcsán néztek rám a tanáraim, sőt még az évfolyamtársaim is. Az online marketingről az én szakdolgozatom volt az első hazai szakirodalom, még nemzetközi szinten is alig lehetett erről információt találni” – meséli.

Kőkorszak

Úttörőként azonban nem kerülhetett digitális reklámügynökséghez az egyetem elvégzése után, hiszen ilyenek egyszerűen nem léteztek, még nyugaton sem. Helyette a mai Telekomhoz (akkor Matáv) került, ahol kezdetben értékesítőként nagyvállalatoknak értékesítettek ISDN és bérelt vonali internetes kapcsolatokat, amelyek sokkal gyorsabbak voltak a lakossági betárcsázós modemeknél. Ez utóbbiak 16-32 kilobit/s sebességének többszörösét tudták, ami ma már igencsak megmosolyogtató. De Novák Péter szerencséjére a Matáv reklámfőnöke, Zsámboki Gábor (ma az Állami Nyomda Nyrt. vezetője) áthívta a csapatába, így már 1997-ben megcsinálhatta az ország első online reklámkampányainak egyikét a távközlési cégnél.

„Akkoriban szó sem volt hirdetési szerverekről. Öt-hat nagyobb magyar webportál létezett, az ezeken egyesével elhelyezett bannerek mögé külön landing page-eket csináltunk, és egyszerűen úgy mértük a hatékonyságot, hogy minden egyes partneroldalon elhelyezett hirdetés mögé külön weblap készült, mondjuk Matáv Zöld szám egyes, kettes, hármas és a többi. Az is érdekes volt, hogy később az online hirdetési médiaajánlatunk (az Altavizsláé) kvázi sztenderddé vált, hiszen az egyik első ilyen nyilvános dokumentum a miénk volt. Sokan tőlünk vették át, amit onnan tudunk, hogy volt benne egy elütés, és ez a hibát még évekkel később is viszontláttuk egészen mások médiaajánlataiban is.”

A magyar Google kezdetei

A T-hez akkoriban került oda Simó György (Gyuri), aki az Origo kialakítását kapta feladatául, Novák Péter pedig a Matáv online keresőjének, az Altavizslát kialakító csapatban (aki emlékszik rá, az tegye fel a kezét :) a keresőszolgáltatás értékesítés kapta meg. Érdemes megjegyezni, hogy ekkortájt indult a Stanfordon egy úttörő projekt Google néven, ami jobb akart lenni az akkori Altavista-nál, amely évek óta meghatározó kereső volt Amerikában, és a Matáv pár évig jegyzett magyar webes keresőjének játékos elnevezése is erre a cégre utalt, hiszen az AltaVizsla az Altavista technológiáját használta

Novák Péter feladata pedig éppen az volt, hogy kitalálja, hogyan lehet bevételt csiholni a keresőben eladott hirdetési lehetőségek révén, még jóval azelőtt, mielőtt a bevett modellt a Google meghonosította volna akár Amerikában is. A dotkom lázhoz közeledve persze a nagy távközlési cégnél is felgyorsultak az események: megalakult a MatávNet Kft., amely egyszerre volt felelős a sávszélesség (mondjuk inkább sáv-keskenység) értékesítéséért, mint internet szolgáltató és a webes tartalomkínálat szélesítéséért. Ekkor hívta Novák Pétert Simó Gyuri médiaértékesítési vezetőnek a csapatba, és ekkor, 27 évesen, kellett először Péternek vezetőként megállnia a helyét. Csapatába olyanok kerültek, mint Kincses Anikü (ma Infinety), Somogyi Péter (ma Evo Média) vagy Pély Árpád (ma Evo Media).

Közben Novák Péter első főnöke Zsámboki Gábor a Magyar Reklámszövetség elnöke is volt és Péter meggyőzte, hogy megalakulhasson az Internet Tagozatot az MRSZ-en belül. „Itt egy Klauzál téri pincehelyiségben összejött 10-15 ember. Ez a létszám az akkori netes világ minden fontos entitását magában foglalta...

Mi az a Kirowski?

A dotkom lufi 2000 tavaszán történő tetőzése Magyarországon nem igen érződött, legfeljebb a Matáv részvények ára lőtt ki az egekbe, és volt pár kisebb netes felvásárlás. A Matáv egyik kis beszállítója az igen kreatív Alt.Kirowski csapat volt, pár fura arccal. Négy évnyi magyar multis tapasztalattal a háta mögött Péter engedett a csábításnak, amikor tulajdonostársnak és vezetőnek hívták. Volt néhány nagyobb webdizájn csapat a piacon, de jelentősebb ismertséget végül az elsők közül három tudott szerezni, a BigFish, a Carnation és a Kirowski. Ez utóbbit Kovács Zoltán öt társával, köztük Novák Péterrel építette fel. „A koncepció az volt, hogy nem csak kiemelkedő minőségű, kreatív webdesign-t adunk az ügyfélnek, hanem teljes szolgáltatást, beleértve a médiaügynökségi feladatokat is. Szerencsére sehol sem kellett magyarázni azt, hogy jók vagyunk, elég volt megmutatni a referenciamunkákat és az ügyfelek elfogadták azt, hogy nem mi vagyunk a legolcsóbbak, de biztos kiemelkedik a tömegből a produktum – mondja némi büszkeséggel az amúgy jellemzően nem a föld felett lebegő, sőt kifejezetten szerény és sikerei ellenére sem elszállt Péter.

„A sokat, jól és ügyesen” dolgozó Kirowski ügynökségben tíz évig dolgozott Péter. A búcsú főként annak szólt, hogy 2005-ben sikerült külföldi vevőt találni a „édes gyermekükre”, méghozzá tízmillió euróért. Igaz még három évig szerződés szerint a vezetésben maradtak és ő éppen a válság közben, 2010-ben jött el a csapatból. „A recesszió nem, pontosabban alig érintette a Kirowskit, mert az ügyfélkörünk értékelte azt a szintet, amit képviseltünk.”

Vissza az alma materbe

Az Origo Zrt. mai vezetőjével, Vaszily Miklóssal (Mikivel) éppen egy szakmai-baráti beszélgetésben voltak, amikor kiderült, Péter egykori munkaadója, a Magyar Telekom mindkettőjükre számít az Origo-nál, bár külön-külön tárgyaltak velük. Miki lett az első számú vezető, Péter pedig az általános vezérigazgató-helyettesi posztot kapta. Ő felelt így az értékesítési csapatért, a termék- és üzletfejlesztésért, a belső gyártásért és a marketing-kommunikációért. A 2010 márciusában vállalt megbízatást két évig csinálta. „Ismét rengeteget tanultam ebben a pozícióban, ugyanakkor azt a hálátlan feladatot kaptuk, hogy keményen karcsúsítsuk a szervezetet. Ez egy darabig élvezetes is volt, hiszen egy 2008 előtt nagyra nőtt szervezetről volt szó, ám később már sokkal fájdalmasabbá vált az egész. 2012 márciusában jöttem el és arra büszke vagyok, hogy a később pozitívvá váló üzleti folyamatok alapjainak lerakásában részt vettem.” – mondja.

Önállóan folytatta, Erdei Zsolttal és Horváth Attillával (Fügével) megalapították az RCKO.FM online rádiót és közben a Fuso online stream-szolgáltatónál is részt vállalt az új stratégia kialakításában. Ezt követően, 2014 elején hívta a Schibsted az online divízió erősítésére, a vezető autóértékesítő portál, a Használtautó.hu ügyvezetőjének. Novák Péter feladata itt a 36 fős cégben a stabil vezető szerep megtartása és megerősítése a gyorsan változó online térben.

Az eredeti, 1999-ben indult portál alapítóitól két ütemben megvásárolt autós portál-csoport nem csupán 90-100 ezer járműhirdetéssel van jelen, hanem tartalmi oldala az Autonavigátor.hu révén tesztekkel, hírekkel, sőt 44 ezer autós használati tapasztalataival is gazdagítja a portfóliót. Emellett az Autóalkatrész.hu portál is ide tartozik, amely ismét nem csak az alkatrészkeresésben segít, hanem erős szakmai tartalommal is bír.

 

A Használtautó.hu sikerének tanulságai

Mit üzen az internetes vállalkozóknak az elmúlt 15 év? Hogyan kell hosszú távon építkezni?

Novák Péter elmondása szerint a Szemes Árpád és Minkó László páros igen szigorú, erős üzleti alapelvekre épült már a kezdet-kezdetén a Használtautó.hu modellje. Először is nem siettek és nem voltak mohók, kezdetben maguk az alapítók jártak ki az autótelepekre fényképezni, hogy megkönnyítsék az autókereskedők dolgát és a lehető legnagyobb választékot biztosítsák oldalukon. „Nem kell rohanni, legfontosabb, hogy jó szolgáltatást adjunk” – ez volt az egyik mottójuk a kezdetektől. Emellett pedig nem csak rengeteg munkát tettek bele a portálba, hanem minden fillért a fejlesztésbe forgattak vissza. „Legyünk korrektek a piacon, de a prémium szolgáltatásokat ne adjuk ingyen, azoknak kérjük meg az árát.”

Novák Péter, amikor még nem volt köze a portálhoz, már akkor is rendszeres használója volt. A konkurensektől is sokat tanulnak, de félnivalójuk a nagy külföldi cégektől sincsen, mert nem csak színvonalas szolgáltatást és komplett portál-csoportot, hanem erős márkát is építettek az elmúlt években. A csak járműre szakosodott, vertikális (célzottan egy területtel foglalkozó) értékesítési portálok közt ugyanis a messze a legnagyobbak. A Schibsted ugyanakkor a Jófogás.hu révén apróhirdetésben is ott van az élmezőnyben, így első körben a házon belüli konkurenciára kell odafigyelni. És persze az olyan változásokra, mint a mobilinternet térnyerése, amiben az eddigieknél is egyszerűbb keresési és listázási lehetőségekre kell fókuszálni, úgy, hogy az online reklámok mobilon is hasznosak, élvezhetők maradjanak, mégse zavarják meg a böngészési élményt. Mi több arra is oda kell figyelni, hogy mondjuk egyetlen gombnyomással mobilról is fel lehessen hívni az autó hirdetőjét.


Halaska Gábor

Dr. Halaska Gábor Figyelő hetilap rovatszerkesztője, startup szakértő diplomáit az Államigazgatási Főiskolán és az ELTE Jogi Karán szerezte. A kilencvenes évek eleje óta dolgozik újságíróként. ...