A tinédzserek már csak a YouTube-on lógnak

A tinédzserek már csak a YouTube-on lógnak
A legnagyobb gyerek-videószolgáltatását a 4Kids Network nyújtja, ám még ez sem elegendő ahhoz, hogy kizárólag az online videós reklámbevételekből legyen fenntartható a cég – mondja Pintér R. Róbert ügyvezető.

(Ez az interjúnk a tavaszi Media Hungary konferencia előtt készült.)

– Mennyire népszerű és számszerűsíthető az internetes videó fogyasztás?
– Magyarországon már 4 millióan aktívak a YouToube-on, a világon pedig percenként száznál is több órányi videót töltenek fel a YouTube-ra. Az online videózás egésze egyre népszerűbb, de kétségtelenül a YouToube a legnagyobb és legnépszerűbb, egyelőre megkerülhetetlen vezető szereplő. Ugyan összességében még mindig kétszer annyi időt töltenek a tévék előtt az emberek, mint az internet előtt, azonban egyre inkább érdemes az online tartalomfogyasztással foglalkoznunk, hiszen bizonyos esetekben, és egyre szélesedő korosztályoknál már most itt tudjuk jobban elérni a célcsoportunkat.

 

 

– Mennyiben tér el az interneten nézett videó tartalom a tévéműsoroktól?
– A médiafogyasztási szokások teljesen megváltoztak, teljesen más műsorokra van ma igény. Manapság minimális technikai felszereltséggel bárki készíthet „műsort”, amit aztán milliók néznek meg. Egészen elképesztő átalakulást élünk meg jelenleg ezen a területen, vannak például olyan online játékok, amit többen néznek, mint ámennyien játszanak. Idősebbek számára sokszor felfoghatatlan ez a folyamat, azonban érdemes képben lennünk, ha nem akarunk lemaradni. Egyre több „amatőr” tartalomszolgáltató van, akik mind a minőség, mind a képzettség tekintetében egyre fejlődnek. A kereslet alapján ők az „új profik”, ők tudják igazán az adott korosztály megszólítani.

– Lehet az online videós tartalom a profiké is, vagy ez mindig inkább félig-meddig amatőr lesz, már csak a bevételek alacsonyabb szintje miatt is?
– Ugyan sok gyengébb minőségű tartalom van fenn a YouTube-on, de egyre több egyedi tartalomszolgáltatót is találhatunk, gondoljunk csak Szirmai Gergelyre, vagy Dancsó Péterre, akik már magas színvonalú műsorokat állítanak elő ezen a platformon. Azonban nem csak az „amatőrök” professzionalizálódnak az interneten, hanem a nagy tartalomtulajdonosok, a tévék is egyre inkább megjelennek profi tartalmaikkal ezen a platformon.

– Tud erre példát mondani?
– A BBC-nek például több mint 70 csatornája van, a brand-elt site-ok mellett itt próbálják ki az új műsorokat, műsorvezetőket, a gyors internetes visszajelzések segítenek eldönteni, hogy milyen műsorokat érdemes a tévékben is elindítani. Mi is a profi tartalmak internetes terjesztésén dolgozunk a 4KidsNetwork saját tartalmaival, ill. partner csatornáinkkal. Nekünk is követni kellett a fogyasztási szokások változását, azt vettük észre, hogy a több mint egy évtizede indult egyszervolt.hu olvasható tartalmaira már nem igazán van igény, ezért pár évvel ezelőtt a videós tartalmak felé fordultunk. Egyrészt új rajzfilmeket kezdtünk gyártani másrészt az olyan profi tartalom gyártókat – mint Szalóki Ági, a Kaláka együttes, Gryllus Vilmos, Lackfy János, Kolompos együttes, Varró Dániel, Bíró Eszter, és még hosszan sorolhatnám... – összehoztuk egy brand alá, és a mesetévé égisze alatt nagy sikerrel futtatjuk őket a YouTube-on. Jelenleg havi 10 millió videót töltenek le a userek az oldalainkról.

– Üzletileg mennyire életképes egy ilyen online videós vállalkozás?
– A YouTube számára Magyarország egy nagyon kicsi piac, ezért bizonyos monetizálási lehetőségek még nem nyitottak számunkra, de még azokkal együtt is el kell majd telni egy kis időnek, mire már teljes egészében ebből tudunk majd megélni. A legjobban a rezervációs bevételek hiányoznak, amikor direkt a csatorna reklámidejét lehet majd értékesíteni.

– A Facebook és a YouTube nem ad sokat oda a bevételiből, ez nem lassíthatja a tartalom előállítást?
– Valóban, az AdSense-es reklámok értékesítéséből jó, ha a bevétel fele nálunk marad. Azonban sok lehetőséget látunk a magyar reklámpiac aktiválásában, hiszen már jelenleg is vannak olyan lehetőségek, mint például a szponzoráció, vagy a termékelhelyezés, mely eszközökkel már több pénzt tudunk keresni, és amelyekkel célzottabban tudjuk elérni a nézőközönséget (különösen a fiatalabbakat) mint a televízió! Jelenleg is azon dolgozunk, hogy a médiatervezők figyelmét felhívjuk erre a folyamatra. Az első digitális bennszülött generáció már 20-as évei körül jár, lassan fiatal szülőként, fizetőképes fogyasztóként köszönthetjük Őket, emiatt a jövővel kapcsolatban nagyon bizakodó vagyok.

– Milyen más bevételei lehetőségek vannak?
– Az egyszervolt.hu kapcsán ma még elsősorban az oldal reklámbevételeiből, és egyéb ehhez kapcsolódó projektekből, például online tananyag gyártásból élünk. Mindemellett egyre nagyobb hangsúllyal érkezik meg az életünkbe az online tartalomforgalmazás, benne kiemelten a YouTube. A Google kiemelt partnereként, úgynevezett MCN-ként (multi channel network) működünk már több mint két éve. Az a feladatunk, hogy hazai profi tartalomtulajdonosokat hozzuk olyan helyzetbe, hogy a tartalmaikkal ezen a felületen is jól tudjanak „gazdálkodni”. Mára közel 100 partnerrel dolgozunk együtt, több mint 12 ezer videót kezelünk, amiből ezer a sajátunk. A sok kicsi sokra megy elvét követjük, és látjuk mely folyamatokra érdemes figyelni, bízunk benne, hogy hamarosan ez a „lábunk” is megerősödik majd.

– A YouTube mellett ott van még számos VOD (video-on-demand) szolgáltatás, ezek mennyire juthatnak szerephez?
– Hiába jelent meg nálunk is a Netflix, különösen Magyarországon az ingyenes tartalmak sokkalta népszerűbbek lesznek még hosszú ideig. Mi is kapcsolatban állunk számos szolgáltatóval, hiszen tartalmainak nem feltétlenül és kizárólag a YouTube-on kell megjelenniük. Ennek kapcsán azt látjuk, hogy ez a terület még gyerekcipőben jár Nálunk, külön nem igazán hajlandók az emberek VOD szolgáltatásokra előfizetni, inkább csak akkor, ha előfizetésbe beágyazva, egy csomag részeként megkaphatják ezeket a tartalmakat. Másrészt ma már tízezer forintos áron kaphatóak olyan kütyük, amivel a HD tévére köthető az internet és a YouTube, így a nappaliba kerülhetnek ezek az internetes, ingyenes tartalmak. Ezzel nagyon nehéz lesz a helyi VOD szolgáltatóknak versenyezni, kicsit olyan érzésem van, mint amikor az iwiw próbálta meg a Facebookkal tartani a lépést. Láttuk, hogy milyen eredménnyel...

– Videóból rengeteg van, de a keresés megoldatlansága mennyire gond. Nem lesz egyre fontosabb a szerkesztés a nehézkes keresés helyett?
– Egyrészről fontos a keresőkbe jól pozicionálni a tartalmainkat. Tartalomtulajdonosként rá vagyunk kényszerítve, hogy megtanuljuk a trükköket ez ügyben, hogy hogyan juttassuk el a tartalmainkat a nézőkhöz a leghatékonyabban, hogy milyen tartalmakat érdemes készítenünk, vagy hogy hogyan tudunk kereső optimalizálással a keresők első oldalára kerülni. Azt gondolom, hogy ezekben jók vagyunk. Másrészről fontos tudni, hogy a nagy csatornákon összpontosulnak a jó minőségű tartalmak. Sajnos ennek a kommunikációjára a YouTube még nem fordít elég nagy hangsúlyt, így valóban nehezebb megtalálni a sok ezer hasonló nevű tartalom között a kedvenc zeneszámunkat, vagy filmünket. Edukálni kellene ez ügyben a piacot, mert szerintem az emberek 90 százaléka nem is hallott róla, hogy létezik „YouTube csatorna”, vagy hogy van ilyen keresési lehetőség, azaz egy szűkítettebb „csatorna nézetben” már egy kicsit könnyebben, fókuszáltabban kereshetünk rá a kedvencünkre.

– Mennyire nyitottak az emberek a csatornákra, lejátszási listákra?
– Próbálkoztunk olyan lejátszási listákkal (matinékkal), amelyek tematikusan lettek összeállítva, vagy amelyekben rajzfilmek és dalok váltották egymást de nem igazán voltak népszerűek. Amikor ugyanezeket a filmeket megvágva összeraktuk egy egyórás videóba, és úgy neveztük matinénak, már teljesen megváltozott a kép! Az elmúlt negyedévben ezek lettek a legnépszerűbb műsoraink.

– A gyerekek tartalomfogyasztási szokásai hogyan változnak?
– Fontos tudni azt a tényt, hogy a TV megjelenése óta a szülők egyre inkább digitális pórázként használják a digitális eszközöket is. Ma már akár az autóban, utazás közben is leköthetik vele a gyerekeik figyelmét. Beszélhetünk ugyan arról, hogy helyes-e ez a folyamat, vagy sem, azonban annyit tényként elkönyvelhetünk, hogy szinte minden családban létezik. Ennél fogva érdemes ezzel foglalkoznunk, hiszen a piac ebbe az irányba épülhet, ez a platform, illetve az online videofogyasztás egyre inkább a tévé alternatívája tud lenni.

Bemutatkozás
Pintér R. Róbert



– Pályálya elején tervező grafikusként, illusztrátorként, fotósként dolgozott.
– 1991-től a Color Plus Reklámügynökség, tulajdonosa, ügyvezető igazgatója, és 2007-től új média ágazat vezetője.
– 2002-től az Egyszervolt a Magyar Gyermekkultúráért Közhasznú Alapítvány alapítója, a magyar gyermekkultúra ápolásának elkötelezett híve.
– 2007-től a 4Kids Meseportál Kft. tulajdonosa, ügyvezető igazgatója, az egyszervolt.hu internetes portál főszerkesztője.
– Szakterülete: a gyermekkultúra, illetve a gyermekek és az internet, és a gyermekek biztonságos internetezése.
– Rendszeres előadó a hazai konferenciákon, ahol a biztonságos internetről, és az on-line tartalomfogyasztásról beszél a leggyakrabban.
– 2011-es Junior Prima díj nyertese, szintén ebben az évben nyerte el az egyszervolt.hu-val a Magyar Kíváló Online Tartalom díjat, ill. az Európai Kiválóságák díját az „European Saelof e Excelent díjat is.
– Nős, három gyermek boldog édesapja. Hobbijai a foci és a fényképezés.
– Pintér R. Róbert jelenleg a 4Kids Network ügyvezető igazgatójaként dolgozik.

Bucsky Péter

­­Bucsky Péter – A Figyelő gazdasági hetilap újságírójaként dolgozott 2007 és 2017 között, gazdasági, kutatás-fejlesztési, innovációs és startup témákkal foglalkozik. Vállalt ...