„A reklámszakmának minden területen segítenie kell!” – interjú Bujdosó Biankával

„A reklámszakmának minden területen segítenie kell!” – interjú Bujdosó Biankával
Nekünk is felelősségünk van abban, mire tanítjuk a fogyasztókat és hogyan hívjuk fel a figyelmüket arra, hogy a digitális tér nem csak játék. Az edukáció ügynökségi feladat is – állítja Bujdosó Bianka az ACG Reklámügynökség ügyfélkapcsolati igazgatója, aki érdemben tesz is azért, hogy mind többek ismerjék meg, mi fán is terem a digitalizáció.

- Az ország egyik első bloggereként indultál, az OurFashionnal nyolc éve az egyik legolvasottabb magyar divatblogot hoztad létre. Hogyan tekintesz vissza arra az időszakra?
- Rengeteget tanultam a blogolás révén, és a mai napig nagyon sok elismerést és szeretet kapok az OurFashion miatt, így nagyon pozitív érzelmek kötnek ehhez a világhoz. De jelenlegi munkámnak is része, hogy követem a hazai bloggereket. Talán már kevesebbet olvasok közülük és már más témákban, de ez egy nagyon fontos szubkultúra. 

- Milyennek látod a hazai bloggervilágot?

- Ha mostani kedvencet kellene mondani, akkor a legtöbbet Szentjobbi Krisztinát olvasom, szeretem a stílusát és az őszinteségét. Ami azonban úgy általában a trendeket illeti, van bennem egy kis félelem, hogy a Youtube, az Instagram és az IG TV miatt kikopik az írás és szépen lassan mindenki áttér a rövid videós tartalmakra. Ezúton kérek mindenkit, hogy ne így legyen! Nagyon fontos az írásos tartalom és az az érték, amit ezzel teremtenek a bloggerek. 

- Ha már értékteremtés, korábban azt nyilatkoztad, hogy célod a digitális gondolkodás és kultúra terjesztése a fiatal szakmabeliek körében. Mi jellemző a digitális gondolkodásra, és miért érzed azt fontosnak?
- Nagyon lényegesnek tartom, hogy a mindennapi tervezés és projektmenedzselés közben folyamatosan szem előtt legyen a digitális lehetőség. Arra ne egy a kreatív és stratégiai gondolkodás végén megjelenő csatornaként vagy csupán eszközként tekintsünk, hanem úgy, mint egy már az első lépéseknél jelenlévő, a gondolatokat formáló kihívásra. 

- Azaz?
- Folyamatosan változnak a fogyasztói szokások, és ehhez nekünk ügynökségi és ügyfél oldalon is változnunk kell. Nem szabad megijednünk egy “csak” digitális kampánytól, vagy egy forgatástól, ami esetleg nem is kerül majd tévéadásba, csupán digitális felületeken jelenik meg. Nem hogy nem szabad megijednünk, hanem ezeknél a pontoknál kell azt éreznünk, hogy igen, jó úton haladunk! Természetesen minden az aktuális célcsoporttól függ, de már nagyon kevés olyan célcsoport létezik, amelyet online nem tudunk elérni. 

- Gondolom, erről is beszélsz tanítványaidnak. Hogy látod, mennyire fogékony az a generáció? Mi érdekli, mi motiválja őket?

- Sajnos már nincs olyan sok időm a tanításra, mint a korábbi években. Ezt borzasztóan sajnálom, mert szeretek tanítani, új emberekkel találkozni és látni a reakciójukat egy-egy gondolatomra vagy szakmai elvemre. Érdekes, hogy azt is megfigyeltem: a tanítás az a terület, ahol sosem ért negatív élmény, pedig sok különböző intézménynél megfordultam. A Lucia Fashion Akadémián digitális tervezést tanítottam, emellett oktattam a MAKSZ és az IAB által közösen szervezett Digitális mesterkurzuson budapesti egyetemeken, valamint a MediaSmarton. És nagyon sok ad-hoc felkérést is teljesítek. 

- Sokan óvnak a digitalizáció túl gyors előretörésétől arra hivatkozva, hogy a folyamat közben elvész az ember, a humánum. Te ezt hogyan látod?

- Ez egy nagyon nehéz téma. Természetesen egyetértek azzal, hogy vannak veszélyei is, ugyanakkor magánemberként is rengeteg pozitívumot tudok felsorolni: amióta létezik digitális tér, sokkal több barátommal tudom egyszerre tartani a kapcsolatot. A rohanó hétköznapokban is tudok egy-egy képet vagy információt küldeni a családomnak. Így két személyes találkozó között is nagyon sokakkal tudom tartani a kapcsolatot. Számomra ez nagyon fontos. A veszély abban rejlik, ha nem jól használjuk ezeket az eszközöket. Erről pedig azt gondolom, hogy itt megint csak az edukációra kell nagy hangsúlyt fektetni.

- Akár ügynökségként is?
- Igen, ez ügynökségi feladat is. Nekünk is felelősségünk van abban, mire tanítjuk a fogyasztókat és hogyan hívjuk fel a figyelmüket arra, hogy a digitális tér nem csak játék. Mi, az ACG-nél ezért minden évben támogatjuk a MediaSmart kezdeményezést, ahol én is tanítok. Itt óvónőket és tanárokat képzünk azzal kapcsolatban, miképpen tudnak könnyebben kiigazodni a digitális térben. Nagyon fontosnak tartom, hogy megismerjék e világ előnyeit és veszélyeit is, hiszen ezáltal jobban tudják segíteni a fiatalokat. A tanítási élmények közül ez tölt fel leginkább. Nagyon hálás közönséggel találkozom minden alkalommal és folyamatosan azt érzem, hogy a következő generációk szempontjából is rendkívül hasznos, amit csinálunk.

- Az ügynökségi munkát miképpen érinti a digitalizáció? Hogyan látod az iparág közeli és távolabbi kilátásait, jövőjét?
- Az a legizgalmasabb az iparágunkban, hogy folyamatosan változik. Soha nem érzed, hogy „készen vagy”, soha nem tudod azt mondani: én ezt már megtanultam. Korábban is folyamatosan változott minden e szektorban, de a digitalizáció ezt még kicsit fel is gyorsította. Én pedig minden porcikámmal élvezem, hogy a mindennapjaim szerves része az, hogy felzárkózzak, hogy körbenézzek és felmérjem, mik az újdonságok, mivel kell együtt dolgoznunk akár már holnaptól. 

- Sokat változott az ügynökségi munka az elmúlt időszakban?
- Igen! Tizenhárom év után tavaly költözött új székházba az ACG. Nagyon vicces volt látni a pakolásnál a nem is olyan régen használt eszközöket. Nem voltak „matizsálemiek”, a fiatalok mégis valósággal megrökönyödtek rajtuk. Előkerültek a padláson a floppyk és a fotó stock könyvek – ezekről ma már el sem tudjuk képzelni, hogy egy ügynökség napi szinten használta őket. 

- Ami pedig a jelent és a közeljövőt illeti, "programmatic ügynökséget" maholnap bárki alapíthat. A verseny egyre szorosabb lehet. Nem?

- Én abban hiszek, hogy integráltan és stratégiai szinten kell kiszolgálni az ügyfeleket, így lesznek hosszú távon olyan közös eredményeink, amelyek partneri kapcsolatunkat alapozzák meg. Úgy gondolom, hogy mindig nagy volt a verseny a piacon, túl sok szereplővel és szétaprózódott szakértelemmel. Mi integrált stratégiai ügynökségként nem érezzük, hogy jobban kellene aggódni. Fejlődni ellenben minden nap kell! Minden egyes nap meg kell kérdeznünk magunktól: mitől lehetünk holnap többek? Hogyan nyújthatunk egy hónap múlva még több, még jobb szolgáltatást az ügyfeleinknek? Ha ezzel a hozzáállással tekintünk a változásokra, talán kevésbé aggódunk. 

- Társadalmi célú kampányokat is csináltok. E téren milyen trendek érvényesülnek?

- Meggyőződésem, hogy a reklámszakmának minden területen segítenie kell. Úgy gondolom, közös felelősségünk hogy azt a tudást, ami jelen van az ügynökségeinkben, társadalmi célú kampányokba is visszaforgassuk. Az ACG-ben is több alapítványt segítünk. Emellett az Ökumenikus Segélyszervezettel közösen kiemeltem foglalkozunk a kapcsolaton belüli erőszak témájával immár több éve – egymástól függetlennek tűnő, de mégis ugyanazért az ügyért harcoló kampányokkal. Számomra mindig az volt a legfontosabb – és úgy tűnik, ez egyfajta trend is –, hogy egy-egy társadalmi problémát közelebb hozzunk az emberekhez. Magyarországon minden ötödik nő érintett kapcsolaton belüli erőszakban, ez döbbenetes szám! A Nekem is fáj kampány erre próbálta meg felhívni a figyelmet azzal, hogy megmutatja annak az „ötből négynek”, akit személyesen ez az ügy nem érint. Hiszen ez az arány – minden ötödik nő – kézzel fogható, az emberek el tudnak rajta gondolkozni egy baráti összejövetelen vagy akár csak egy étterembe belépve: a jelenlévők közül hány lehet érintett? Ez talán eddig eszükbe sem jutott. Ennek az akciónak agyon nagy sikere volt. 

- Erre épült rá aztán a Meddig Mehet?- kampány.

- Igen, az a következő lépés volt. Hiszen miután az emberek rádöbbennek, mennyi érintett él köztük, elkezdődik a felelős keresése és a hárítás. Nagyon sokan nem tudják, hogy egy ilyen kapcsolatnak milyen sok árnyalata, fázisa lehet, és nagyon sokan el sem tudják képzelni, milyen nehéz kilépni egy ilyen viszonyból. Ez a kampány erre és egy ehhez kapcsolódó segítségnyújtó szolgáltatásra hívta fel a figyelmet. 

- A digitalizációnak itt milyen szerep jut?

- Ha valamiben segít a digitalizáció, az pont a társadalmi célú kampányok terepe. Hiszen ennek révén olcsóbban és gyorsan át lehet adni a célzott üzeneteinket, és a jól kiválasztott véleményvezérek segítségével – akik egyébként nagyon nyitottak szoktak lenni társadalmi kampányokra – rendkívül gyorsan lehet terjeszteni. 

NÉVJEGY - Bujdosó Bianka

- A Budapesti Corvinus Egyetemen végzett 
- Az OurFashion blog alapítója
- Immár nyolcadik éve dolgozik az ACG Reklámügynökségnél, jelenleg ügyfélkapcsolati igazgatóként 
- A MAKSZ online szekciójának alelnöke, a Brain Bar Budapest kommunikációs tanácsadója

Cikkünk először augusztus 23-án jelent meg.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Kovács Ágnes Lilla

  Kovács Ágnes Lilla közgazdász diplomáját a Budapesti Corvinus Egyetemen szerezte, ösztöndíjasként emellett tanult a montreáli HEC-n és a Maastricht University-n is. Négy évig kontrollerként …


Címkék: Reklám, ACG