″...döntéseink valójában nem is racionális úton születnek...″ – Interjú Bánhidi Brigittával

″...döntéseink valójában nem is racionális úton születnek...″ – Interjú Bánhidi Brigittával
Létezik tuti-biztos recept a sikerhez a mobilmarketingben? Hogyan érdemes hozzáfogni?

Van egy remekül működő vállalkozásunk, de még nem vagyunk jelen egyik mobil platformon sem. Ilyen helyzetben mostanság egyre inkább érezhetjük oldschoolnak, azaz régi vágásúnak magunkat. De vajon mikor érkezik el az a pillanat, amikor üzletfejlesztési szempontból a mobil egyszerűen megkerülhetetlenné válik? Az okostelefonok és a tabletek piaca elképesztő sebességgel növekszik, a mobilnet mára már a hétköznapi élet szerves részévé vált, a különböző tartalomboltok pedig milliós kínálattal és több milliárd dolláros éves forgalommal büszkélkedhetnek. Az új platformokon történő megjelenés nagyon is csábító, azonban első körben nem árt tisztázni magunkban, hogy pontosan kiknek, mit, hogyan és nem utolsó sorban miért szeretnénk mobilon „tolni”.

A témával kapcsolatban a 2012-ben az Év Coachának választott üzletfejlesztési tanácsadót, Bánhidi Brigittát kérdeztük.

Akit bővebben érdekel a téma, Bánhidi Brigittát élőben is meghallgathatja a március 13-án megrendezendő Mobile Hungary konferencián, a "Mikor válik a mobil megkerülhetetlenné üzletfejlesztési szempontból?" című előadásában.


– Az üzletfejlesztési ambíciók és a fogyasztói elvárások ideális esetben találkoznak egymással, de mennyire van ez így a gyakorlatban?

– A vállalkozások legnagyobb része még mindig úgy kíván érvényesülni, eredményt elérni, versenyhelyzetben fennmaradni, hogy az általa kitalált terméket/szolgáltatást próbálja értékesíteni, jellemzően annak tulajdonságait hangsúlyozza, hogy a fogyasztók racionális döntéshozatali mechanizmusát beindítsa. Teszik ezt annak ellenére, hogy már számos kutatási eredmény támasztja alá azt, hogy a döntéseink valójában nem is racionális úton születnek. Az emberi agyban különböző területek felelősek az információk tényszerű, logikus és az érzéseken alapuló, ösztönös feldolgozásáért és a helyzet az, hogy a begyakorlott, ösztönös, rutintevékenységeket végző területnek sokkal nagyobb a kapacitása és sokkal kisebb erőfeszítést igényel tőlünk a használata. Tehát jobban szeretünk ezzel 'gondolkodni'. Vagyis, ha fogyasztóként választanunk kell két felkínált, egyébként funkcionalitásában azonos szolgáltatás vagy termék közül, nagyobb eséllyel tesszük le amellett a voksunkat, amelyikkel érzelmileg tudunk azonosulni, még akkor is, ha a másikról hallott minden állítás igaz, és mi is annak tartjuk.

– Hogyan érdemes megválasztani a célközönséget?

– Keressük meg azokat a fogyasztókat akik ugyanabban az eszmében hisznek, amiben mi hiszünk. Akikkel érzelmi közösséget tudunk alkotni. Mert őket könnyebb megszólítanunk, velük könnyebb üzletet csinálnunk. Jó kérdés, hogy ezt hogyan csináljuk.

– Létezik e téren bevált recept, melyet sikerrel alkalmazhatunk?

– Az első lépés az, hogy meghatározzuk, mi is a mi vállalkozásunk MIÉRT-je? Mi az a mögöttes hit, ami miatt belevágtunk, aminek köszönhetően kifejlesztettük az adott terméket vagy szolgáltatást? Az kevés, hogy pénzt akarunk belőle csinálni. Sok mindennel lehetne ez a célunk, mi mégis a mellett a bizonyos dolog mellett tettük le a voksunkat. Miért pont ebben hiszünk? Egy mindenki által ismert példa erre az Apple és gyakorlatilag az összes termékük. Ki is mondják, hogy 'hiszünk abban, hogy a jelen helyzet megkérdőjelezhető, hogy lehet a dolgokat máshogy csinálni'. A kommunikációjuk ezzel kezdődik, a hitük megfogalmazásával. Amikor piacra dobták az iPod minit, azt mondták róla: 1000 dal a zsebedben. A nano ráadásul az aprópénzes pici zsebedben is elfér. Mert mi mindannyian zenét akarunk hallgatni, bármikor, bárhol. Később persze elmondták azt is, hogy milyen funkciói vannak, hogy mitől ennyire pici és megcsinálták különböző színekben. De ez már részletkérdés. Mire idáig eljutunk, már beleszerettünk magába az ötletbe.

– Milyen konkrét tanácsokat tud adni az új platformok irányában nyitni szándékozók számára?

– Mielőtt nekiállnánk különböző platformokon megjelenni, mielőtt egyáltalán kommunikálni kezdenénk a potenciális vásárlóinkkal, magunkkal kell tisztába kerülnünk. Meg kell fordítani a kommunikáció irányát: a hagyományos mit-hogyan-miért láncolat helyett (amiből ráadásul a miért gyakran ki is marad, mert túlzottan megfoghatatlan) azzal kell kezdenünk, hogy megfogalmazzuk a MIÉRT-ünket. Ezután elmondjuk, hogy hogyan adjuk ezt a vásárlóinknak és csak ezután, hogy mi is az a termék, amiről szó van. Az érzelmi kapcsolódás fontosságát szeretném hangsúlyozni, melynek alapja mégiscsak egy tudatosan megfogalmazott küldetésnyilatkozat. A legnehezebb az egészből a MIÉRT megfogalmazása, ezért a márciusi konferencián ezt majd ki is bontjuk egy kis modellé, ami beszédesebbé és könnyebben megfoghatóvá teszi a feladatot. Coachként én ezen az úton tudom végigkísérni az ügyfeleimet.

– Mikor válik a mobil megkerülhetetlenné üzletfejlesztési szempontból?

– A megfelelő üzleti pillanat megtalálása az említett okokból következően mindenkinél egyedi, semmiféle receptet nem tudok rá adni. Az fogja meghatározni, hogy a mi miértünk kiknek a miértje még és mit tudunk róluk, ők hol és hogyan érhetőek el, hogy megtudják, itt vagyunk mi nekik.

Szerző: László Ferenc

Bánhidi Brigitta tehát a március 13-án megrendezendő Mobile Hungary konferencián, a "Mikor válik a mobil megkerülhetetlenné üzletfejlesztési szempontból?" címmel tart előadást.

Bánhidi Brigitta (forrás: www.banhidibrigitta.com)

Közgazdász vagyok, jogi szakoklevéllel kiegészítve. Nagyon sokáig azt hittem, hogy csak a számok világában tudom magam jól érezni, számvitelt és vállalatértékelést tanultam, majd a bankszektorban helyezkedtem el. Folyamatszervezési, kockázatkezelési, controlling és termékfejlesztési területeken szereztem gyakorlatot, majd vezetőként egy termékmenedzsment csapat munkáját irányítottam. Működésemet stratégiai szemlélet jellemezte: gyorsan és többféle megoldást szállítottunk, folyamatosan a piaci igényekhez alakítva.

Változást életembe az anyaság hozott: első kislányom születését követően valami újat szerettem volna tanulni, amin keresztül többet tudok meg az emberekről, a kapcsolataikról, saját magamról. Így találtam rá a coachingra. Szerelem volt első hallásra: azonnal a tanulásba vetettem magam és gyakorlatban is kezdtem próbálgatni szárnyaimat. Érdekes utat jártam be, míg rájöttem, hogy bennem van a segíteni akarás, a türelmes hallgatás és szüntelen kérdezés igénye is.

Beszélgetőpartnereim szerint hasznos számukra az a tükör, amit tartani tudok eléjük, hogy meglássák saját magukat, nehézségeiket, lehetőségeiket. Bízom benne, hogy kérdéseimmel megfelelően tudom őket irányítani a felismerés mezején, mert hiszem, hogy mindenkiben ott van a megoldás, csak teret kell adni a kibontakozásnak.

Az International Coach Federation (ICF) és Magyar Tagozatánaktagjaként munkámra nézve irányadónak tartom az ott megfogalmazottetikai normákat. A szervezet 2012-ben szakmai szempontok alapján nekem ítélte “Az Év Coacha” címet. Az ICF minősítési rendszerében 2013 elején Associate Certified Coach – ACC fokozatot szereztem, mely nemzetközi szinten is igazolja, hogy coaching tevékenységemet magas minőségben végzem.