UX szekció összefoglaló - IH2013

UX szekció összefoglaló - IH2013
Az idei Internet Hungary-n végre külön szekciót kapott a User Experience. Örömmel konstatáltam, hogy a második nap délutánjának ellenére gyakorlatilag végig tele volt a terem. Ebből is látható, hogy hazánkban is felismerték a tényt, hogy nagy szükség van erre a tudásra, ezekre az ismeretekre. A nagy érdeklődést jeles hazai szakemberek előadásai elégítették ki.

Mielőtt belevágok az összefoglalóba feltétlenül meg kell említenem, hogy az első nap esti IH-s party jól sikerült, külön említést érdemel a pálinka. ;)

A majd két órás szekciót Pónya Judit (a FatDUX Budapest UX specialistája) nyitotta meg egy összefoglaló előadással, ami sorvezetőként szolgált a szekcióhoz. A UX alapvetéseiről beszélt. Összefoglalva: a UX nem csak a felülettel foglalkozik. Erős alapokra kell építeni, azaz a tartalomnak, a funkcionalitásnak és a design-nak is jónak kell lenniük, akkor arra tudsz jó kampányokat építeni és mindig gondolj arra, hogy az üzleti célok, a felhasználói igények és a technológiai lehetőségek metszetéből tudod megtalálni az optimális megoldást. Ha nincs meg ez az összhang, akkor az valójában nem design lesz, hanem csak dekoráció.

web stratégia piramis

Az alapozás és gondolati bevezető után, a landoló oldalakkal foglalkozott a következő három előadás. A landing page-ek lehetséges hibái három szemszögből kerültek reflektorfénybe.

Elsőként Fodor László (a Használtautó.hu marketing vezetője) beszélt a landing page-ek szerepéről. A teljes hirdetési folyamatot tekintette át, amely a landoló oldalban végződik és az alap kérdés az, hogy ott mekkora konverzió várható, keletkezik. Az előadásban elhangzott az AIDA (FEVA) marketing formula, tipikus hibák és egy egyszerűsített ellenőrzőlista (checklist), ami segít az alapvető hibák elkerülésében. Mindezt saját Használtautó.hu-s példákkal támasztotta alá.

Szabó Zoltán (Index) nem készült prezentációval, inkább egy saját maga által elnevezett véleményelőadást tartott. Elmondta, hogy az újságírók azt szeretnék, ha a szépen megtervezett címlapjuk lenne a landoló oldal, de a felhasználók márcsak olyanok, hogy őket ez nem érdekli és a cikkekre beesnek, majd távoznak Isten hírével. Meg lehet próbálni az olvasók megváltoztatását, csak értelme nincs. Összefoglalva Zoltán véleményét: jó tartalomra van szükség a többi bullshit.

Deák András (shopline) a landing page-ekről beszélt és osztotta meg tapasztalatait a shopline landing page gyárából hozott példákkal. A gyárban évente nagyságrendileg 3000 LP-t gyártanak le. Szó volt itt a szöveg, kép, videó, Call-to-action problémákról és nem utolsó sorban a tesztelésről, mérésről, illetve ezek buktatóiról. Jó volt, tanultunk belőle.

Kolozsi István (webergonómus, fps webügynökség) előadásában két magatartásformáról, viselkedéstípusról beszélt, melyekből következtetéseket vont le a tervezők számára. A szöveges kivonatot blog poszt formájában itt olvashatjátok: A szokás hatalma és a választás paradoxona.

Tilly Gergely (UX Designer, ex-kirowski isobar, jelenleg Webb and Flow) a responsive web designról beszélt, abból a szemszögből, hogy milyen hatással vannak az új technológiák a márkák és a fogyasztók között kialakuló kapcsolatokra. A desktop és a mobil már egyforma fontosságú, tehát a mobil, mint csatorna a digitális stratégia részét kell képezze. Gergő szerint három lehetőség áll a cégek előtt, ha ki akarják szolgálni a mobil eszközökről érkezőket is, melyeket terminátoros példákkal szemléltetett. A desktop site-ot érintőképernyős kezelésre felkészíteni, vagy szeparált mobil site-ot építeni, vagy reszponzív megoldást választani. A reszponzivitás, a könnyű alkalmazkodás segít a felhasználói igények gyors változásának követésében.

sok web statégia piramis - külön mobil stratégia?

Dutka Krisztián (UX Designer, kirowski isobar) a customer journey mapekről mesélt. Maga az előadás egy történetre volt felfeszítve, Sztokfotó Laci összetörte okostelefonját és egy új mobil vásárlásán törte a fejét. Megtudtuk, hogy a valóságban Laci nem egy google keresésből esik be egy webshopba és vásárolja meg rögtön online a terméket, hanem bonyolult csatornákon keresztül találkozik, találkozhat a termékünkkel. Akár az üzletben, telefonos ügyfélszolgálaton, barátokon, social media-n, web site-on, óriásplakáton, stb. keresztül. A customer journey map az összes csatornának feltérképezésére szolgál és célja, hogy bárhol is találkozik a termékünkkel a vásárló (Laci), lehetőleg mindenütt pozitív élményeket szerezzen.

A szekció záró előadásában Varga Csaba (Head of UX, Mito) egy nagyszerű technikáról beszélt. Mind ismerjük azt, amikor megtervezzük a projektet, kitaláljuk a tutit, majd az ügyfélnél az nem „megy át”. Elindul az alkudozás, a ping-pong és végül a projekt az eredeti ötlethez képest csak 70%-osan valósul meg, eltorzul, többnyire rossz irányba megy el. Csaba ennek elkerülésére találta ki, hogy megoldásként szándékosan túl kell feszíteni a húrt! Azaz legyen két terved: A és B, ahol az A terv legyen olyan, ami biztosan kiveri a biztosítékot, magyarán a tervezők engedjék szabadjára a fantáziájukat. Ezzel az A tervvel kell sztendáppolni az ügyfélnél. Nyilván nem fog átmenni, viszont az ügyfél látja, hogy időt, energiát fektettél az ügyébe, látja hogy mennyire kreatívak vagytok. Végül beindul az alkudozás és a közben megmutatott B terv elfogadásra kerül (ez volt az eredeti cél). Szóval feszegessétek Ti is a határokat! Csaba egyébként hozott saját Mitós példát, ahol alkalmazták a pitchelést: a Vodafone magyarországi weboldalának és a Wizz Air globális site-jának redesignja is ilyen szellemiségben indult.

Jó hangulatú szekció volt ez, jövőre ismét találkozunk, de már az első napon és NAGYSZÍNPAD! :)


Prezentációk és a szekció menete


Pónya Judit (FatDUX)

Metszéspontban az igények és a lehetőségek

Fodor László (Használtautó.hu)
A hatékony landoló oldalak 21 titka

Szabó Zoltán (Index)
A landing page lehetséges hibái: médiafelületek

Deák András (shopline)
A landing page lehetséges hibái: e-kereskedelem

Kolozsi István (fps webügynökség)
A szokás hatalma és a választás paradoxona

Tilly Gergely (Webb and Flow)
A responsive design szerepe

Dutka Krisztián (kirowski isobar)
A felhasználók útjai kifürkészhetőek

Varga Csaba (Mito)
Feszítsd túl a húrt!


Kolozsi István

Egy fickó, akit a UX és a pszichológia foglalkoztat. Szimplán designernek, azaz tervezőnek tartja magát. Sokan kolboid néven ismerik.­ Legfőképpen digitális tanácsadással foglalkozik.