Okos sorszám és okos kijelző – interjú Fekete Bélával

Okos sorszám és okos kijelző – interjú Fekete Bélával
A kommunikáció és a hirdetések hatékonyságát egyedi, személyre szabott informatikai megoldásokkal tudják a kereskedelmi cégek fejleszteni. Az ilyen beruházások igazoltan és gyorsan meg is térülnek. A digitális reklámok pedig a bel- és kültéren is gyorsan leválthatják a nyomtatott társaikat – véli Fekete Béla, a Skyline-Computer Kft. ügyvezetője.

 

- A digitális köztéri és beltéri reklám jelenléte nálunk még nem túlságosan jellemző. Kik számára fontos, és milyen hozzáadott értéke van a digital signage néven is ismert formátumnak?

- Mindazoknak a kereskedelmi és szolgáltató cégeknek tartogat nagy előnyöket a megoldás, akik akár egy ügyfélszolgálaton, akár egy üzletben, plázában, vagy bármilyen forgalmas helyen szeretnék látványosan, hatékonyan, sőt mérhetően elérni vásárlóikat, ügyfeleiket. Például már most is több mint száz Alma Patikában használják ezt a megoldást. Élen járnak a felhasználásban a távközlési szolgáltatók ügyfélszolgálatai is, ahol az ügyfélhívó rendszerek már erre az okos változatra épülnek.

- A kültéri reklámokat is le tudja váltani a digitális formátum?
- A múlt héten Amszterdamban jártam, ott már szinte minden kültéri CityLight reklám digitális. Úgy gondolom, maximum néhány év, és hamarosan minden buszmegállóban, utcai hirdetésen is ez a formátum terjed majd el. Globálisan vizsgálva már manapság is 14 milliárd dolláros ez az üzletág!

- Az okos marketing megoldások ára általában magas. Mennyire megfizethető egy ilyen befektetés a hazai cégek számára?
- Ez pusztán a finanszírozási modellen múlik. Mi olyan konstrukcióban is elérhetővé tettük a digital signage technológiát, hogy az ügyfél a felületet idő alapon bérli, vagyis reklámidőt vásárol a hirdető, az eszközöket mi biztosítjuk hozzá. Költségkímélő megoldás lehet ez például ügynökségek számára is, akik sokféle ügyféllel állnak kapcsolatban. Azt szoktam javasolni, ha ez a kérdés felmerül, hogy nézzük meg, milyen intenzitással és milyen céllal szeretné a cég használni a rendszert, és ennek alapján találjuk ki a megfelelő konstrukciót.

- Milyen elvárások vannak a mérésekkel kapcsolatban?
- Alapvető elvárás, hogy a hirdető tudja, milyen felületen, mennyi ideig futott a hirdetése. Ennél azonban ez a megoldás sokkal többet tud! Egyre terjednek az interaktív reklámok, ahol a visszajelzéseket is gyűjtjük és rendszerezzük. Vagyis hogy például egy érintőképernyős reklámnál melyik gombot hányan nyomták meg. Hasonlóképp, ahogyan a honlapunkon nézelődők viselkedését monitorozzuk. Egyre többször felmerülő igény, hogy magukról a hirdetéseket látó emberekről is információt kapjanak a hirdetők. A digital signage rendszereknek emiatt gyakran része a kamera, az ezzel készült képek elemzésével lehet információt gyűjteni a reklámok által elért emberek koráról, neméről. Ezzel kapcsolatban nagy kihívás a megfelelő hardverek megtalálása, mert még nem igazán jók a termékek. Mi is folyamatosan keressük a legjobb minőségű gyártókat, hogy ezt az igényt kiszolgálhassuk. Bár az információ is érdekes, az a távolabbi cél, hogy a tartalom is változzon ennek függvényében. Például más hirdetés jelenjen meg a buszmegállóban várakozó egyetemistának, és más a nyugdíjasnak. Ehhez pedig megfelelő tartalomkezelő rendszerre is szükség van, amelyek fejlesztésén jelenleg is dolgozunk.

- Mennyire alakul át a reklámügynökségek és a sales house-ok szerepe, feladata a digital signage térnyerésével?
- Új lehetőségek és ezzel együtt ügyfél igények jelennek meg számukra. Konkrétan ezzel a módszerrel a hirdetések megjelenését akár valós időben irányítani tudják. Például egy-egy kampányt azonnal leállíthatnak, ha visszavonták a terméket. Vagy a fogyasztói vélemények alapján nagyon rövid időn belül módosítani tudják a reklámot. Akár minden képernyőn más kommunikációs anyagot lehet megjeleníteni, ezzel lehetővé válik, hogy üzletenként külön-külön figyeljék a hatékonyságot.

- Honnan lesz megfelelő adat, információ ahhoz, hogy melyik helyszínen milyen üzenetet érdemes megjeleníteni? Hatékonyabb lehetne, ha például egy kollégium mellett kifejezetten az egyetemistáknak szóló hirdetés jelenik meg.
- A legkönnyebben az üzleteken belüli reklámokhoz lehet információt gyűjteni, hiszen itt már a cégek rendelkezésére állnak az értékesítési adatok. Ebből tudják, hogy mely városokban milyen termékeket lehet nagyobb eséllyel eladni. Az értékesítési adatok változásának követéséből pedig jól kontrollálható, hogy mennyire volt hatékony egy-egy ilyen kampány. Sőt, nem csak az árbevétel, de az egyes termékek profittartalma alapján is lehet optimalizálni. A nemzetközi tapasztalatok alapján egyébként a digital signage rendszerek átlagosan 20 százalékkal tudják emelni az eladásokat. Éles piaci versenyben tehát hatalmas versenyelőnyt jelent ez a megoldás a cégek számára.

- A digitális marketingben a sok információ gyors követése is komoly kihívás. Hogyan tudják a gyors változást követni a cégek?
- Létező igény a vállalkozásoknál, hogy a termékeik árát, elérhető darabszámát - akár üzletenként - élőben tudják megjeleníteni a honlapjukon. Ennek megoldására készítettük el a Dimension Board termékünket, amivel közvetlenül adatbázisokból lehet honlapokon, reklámokban információt megjeleníteni. Készítettünk több tartalomkezelő rendszerhez (CMS) is kiegészítőket, így a már megszokott felületeken is használni tudják a szerkesztők ezt az eszközt. Két fő előnye van ennek az alkalmazásnak. Egyrészt mivel egy kézből lehet az árakat és mennyiségeket kezelni, rengeteg munkaidőt tudnak megtakarítani a cégek. A másik nagy előny, hogy így elkerülhető az a kellemetlen helyzet, hogy még hirdetnek bizonyos terméket, ami már elfogyott. Sőt, akár különböző árakat lehet megadni az utolsó 10, 100 darab termékre, ami egy rendkívüli hatékony promóciós eszközt ad a kereskedők kezébe.

- Milyen marketing területeken hozhatnak újdonságot az egyre olcsóbbá váló digitális technológiák?
- A vevői elégedettség mérésére az egyik ilyen kiemelt terület. Most is találkozhatunk már azzal, hogy érintőképernyőket tesznek ki, amiken mosolygós vagy szomorú smiley megnyomásával lehet jelezni, mennyire volt elégedett az ügyfél a kiszolgálással. Ezek a kijelzők azonban az idő nagy részében kihasználatlanok. Új fejlesztésünk erre a helyzetre kínál megoldást. Leegyszerűsítve arról van szó, hogy a smiley-k mellett reklámokat is meg lehet jeleníteni az úgynevezett „holtidőben”. A másik továbbfejlesztett marketing lehetőség, amit mi már szintén biztosítani tudunk, egy új hardver. Nem pusztán csak visszajelezhet a vásárló egyszerű nyomógombokkal, de a válaszától függően jelenik meg az üzenet vagy épp egy ajánlat a képernyőn. Ez kiváló lehetőséget kínál upsell és cross-sell automatizálására.

- A sorszám menedzsment rendszerek nem értek meg szintén a továbbfejlesztésére? Nem lehetne például az ügyfeleket arról is tájékoztatni, hány perc lesz, míg sorra kerülnek?
- Különösen bankoknál érdekes terület ez. Ehhez nem csak képernyőre van szükség, hanem egy teljesen új szoftverre is. Mi fejlesztettünk már ilyet is. Ennek az a sajátossága, hogy a lehető legtöbb adatot igyekszik összegyűjteni. Gondolok itt arra, hogy például mennyi az egyes ügyekre jellemző ügyintézési idő, ezzel tehát a várható várakozási időt is ki tudjuk jelezni az ügyfélnek. További nagy előnye a programnak, hogy a kiosztott sorszám témájához kapcsolódó szolgáltatásokról tudunk információkat megjeleníteni. Azaz gyakorlatilag személyre szabottakká tehetjük a digitális kijelzőn marketing üzeneteinket.

Bemutatkozás - Fekete Béla

– Informatikus mérnökként végzett a Gábor Dénes Főiskolán.
– A Szegedi Tudományegyetem Oktató Kórházában kezdett informatikusként dolgozni, 1998 óta pedig vállalkozó.
– A Skyline-Computer Kft. ügyvezetője és tulajdonosa 1999 óta. A 20 fős vállalkozás kezdetben informatikai üzemeltetéssel foglalkozott, ma már a szoftverfejlesztés a legfontosabb tevékenységük.
– Az utóbbi években egyik szakterületükké a digital signage vált, több magyar nagyvállalatnak is szállítottak megoldást.

Fekete Béla - Skyline-Computer Kft.

Bucsky Péter

­­Bucsky Péter – A Figyelő gazdasági hetilap újságírójaként dolgozott 2007 és 2017 között, gazdasági, kutatás-fejlesztési, innovációs és startup témákkal foglalkozik. Vállalt ...