Hogyan alakítsuk megszokássá fogyasztóinkban a termékünk használatát?

Hogyan alakítsuk megszokássá fogyasztóinkban a termékünk használatát?
A megfelelő módszerekkel el lehet érni, hogy a termékünk vagy épp a szolgáltatásunk használata berögzült szokássá váljon a felhasználóknál. Ennek részleteiről Kolozsi István bővebben is beszél majd március 13-án a Mobile Hungary konferencián.

Ahogy az öltözködés, a fogmosás vagy a munkahelyre a vezetés rutinná tud válni, úgy egyes termékek vagy szolgáltatások használata is önkéntelen cselekvéssé válhat. Elég csak körbenézni az utcán: aki unalmat vagy magányt érez az szinte automatikusan Facebook-ozni kezd az okostelefonján, de magunkon is észrevehetjük, hogy amint bizonytalanok vagyunk rögtön a Google felé vesszük az irányt. Nyilván nem minden terméknél vagy szolgáltatásnál alakítható ki hasonló kötödés, de a legtöbbnél igen – hívja fel rá a figyelmet Kolozsi István az fps webügynökség tulajdonosa, és webergonómusa.

A szakember a fent vázolt törvényszerűséget használta fel akkor is, amikor megtervezte az Udvaronc (https://blog.kolboid.eu/udvaronc-vs-tehetetlenseg/) nevű szolgáltatást, ami akár csak az említett példák egy általános negatív érzés, esetünkben az önbizalom hiány ellen ad megoldást. Az Udvaronc egyelőre egy Twitter (https://twitter.com/udvaronc) csatornaként működik, ahol, ha a felhasználóra komolyabb kihívás vár vagy csak rossz passzban van, kérhet egy kis biztatást és máris dicsérő sorokat kap vissza. A kitűzött cél természetesen az, hogy a követők egy idő után a hangulatingadozásaiknál vagy egy a nagyobb próbatétel előtt rutinszerűen kezdjék el használni az Udvaroncot facebookon és a mobiljaikon.

A vázolt metódusra épül egyébként a Bónusz Brigádnak a szerencsekereke, a Bónuszkerék is, amit a cég oldalán egy alkalommal minden nap meg lehet pörgetni. Az így elnyerhető pénzösszeget – ami 100 és 1000 Ft között mozog – a site-on található ajánlatokra lehet elkölteni. Látszik, hogy csak emiatt tömegével járnak vissza a felhasználók, a nyertesek pedig azonnal nézelődni kezdenek a kínálatban…

Ám ahhoz, hogy valaki a saját portékája használatát szokássá tegye, előbb nem árt, ha megérti, hogy az áruja miért is fontos a vásárlóinak és hogy pontosan milyen érzelmeket pendít meg bennük. Ennek a kiderítésében segítséget nyújthat az a módszertan, amit annak idején a Toyota alapítója Sakichi Toyoda talált ki. Az úgynevezett 5Whys lényege, hogy ha egy probléma gyökerét fel akarjuk tárni akkor legfeljebb öt a problémához köthető „Miért”-el kezdődő kérdést kell feltenni. Hogy könnyebben érthető legyen érdemes elolvasni kolboid erről szóló írását. (https://blog.fps.hu/ot-miert-5-whys-modszer/)

De mindez önmagában még nem elég: egy friss, idén publikált modell szerint négy lépésen kell újra és újra végigjáratni az ügyfeleket ahhoz, hogy a szolgáltatásunk vagy a termékünk használata szokássá váljon.

Arról, hogy pontosan mi is ez a modell, a négy lépés és hogy miként is alakítsunk ki szokásokat az ügyfeleinkben Kolozsi István bővebben beszélt március 13-án a Mobile Hungary és MarketingKereső Napon a 11:20-kor tartott előadásában az A teremben: Olvasd el az előadás tartalmát és nézd meg a prezentáció diáit is!


Devecsai János

A Figyelő Hetilap külsős munkatársa. Miután a Szent István Egyetemen először agrármenedzser majd közgazdász diplomát szerzett beiratkozott a Sanoma Média Akadémiájára, ahol a tanulmányai ...