A robotok kitúrnak a munkánkból?

A robotok kitúrnak a munkánkból?
A telefonos értékesítők helyét a jövőben akár intelligens gépek is átvehetik – többek közt erről is szó esett a február 27-én és 28-án megtartott Evolution konferencián.

Egy ausztrál startup a Hadrian X először két éve rukkolt elő azzal a fejlesztéssel, amely az építkezéseknél egyetlen óra alatt 1000 téglát tud szakszerűen lerakni. Két munkásnak ez közel egy napig tart. A legújabb gépük viszont 3 nap alatt már egy komplett, 180 négyzetméteres házat is fel tud építeni. Az ehhez hasonló fejlesztéseknek mostanában se szeri se száma: a mezőgazdaságban például kezdenek terjedni a gyümölcs-szedő gépek, de a Quantum of the Seas képében már olyan luxushajó is van, ahol a koktélokat mixelő-robotok készítik el a vendégeknek. Most, hogy a szakemberhiány, mint probléma egész Európában kezdi felütni a fejét, az automatizáció egyre látványosabban terjed az öreg kontinensen. Ez az új trend egyelőre igazán a gyártó-cégeket érinti a legjobban, de adja magát a kérdés: vajon pár éven belül hova vezet mindez? – a kérdések sorában ez volt az egyik, amelyet a február 27-én és 28-án megtartott Evolution konferencia előadói igyekeztek megválaszolni.

Önfeltöltő hűtők kora

A prezentációkból kiderült: hamarosan eljöhet azaz idő is, amikor a hűtő majd saját magát tölti fel és ha kezdenek kifogyni az ételek, a konyhai gép maga adja le a boltnak a rendelést. Az autókba épített okos rendszerek pedig azt is észreveszik majd ha kopik a gumi és szükség van a cserére. Ráadásul megkerülve a sofőrt lehet, hogy maga a kocsi fog új abroncsot vásárolni. Ez persze a jövő zenéje. Viszont a teljesen automatizált boltok például már nem azok: az Amazon Go 10 amerikai üzletében például egyáltalán nincs szükség kiszolgáló-személyzetre. A bolt IT rendszere először azonosít minket aztán a polcról levett termékeket folyamatosan számon tartja. Kilépéskor nem kell a fizetéssel babrálni: a gépek maguktól összeadják és online számlázzák az elvitt tételeket.

Ne féljünk az inteligenciától!

De a gépek vagyis pontosabban a mesterséges intelligencia megoldások már a neten is egyre nagyobb számban vannak jelen. Pápai Enikő (Cadreon) az Evolution konferencián úgy fogalmazott: az okos, öntanuló programok már most is a mindennapjaink részeivé váltak, épp csak ezt sokszor nem vesszük észre. Szerinte fölösleges tartani tőlük, hisz inkább csak a szolgáltatások hatékonyságát segítenek feltornázni. Hogy az intelligens, öntanuló masinák miként tudnak egy-egy netes szolgáltatást jobbá tenni, arra többek közt példaként a Duolingo-t említette. Ez egy nyelvtanulásra szolgáló platform, ahol a kezdő felhasználók a gépekkel beszélve is csiszolhatják a tudásukat. De intelligens programok bújnak meg a Youtube ajánlórendszere vagy épp a netes keresők mögött is. Ma már az ügyfélkezelésben is egyre többet tudnak segíteni a programozott „munkatársak”. Erre jó példa a chatbotok esete. A telefonos ügyfélszolgálatoknál használt chatbotok persze jó ideig igen kezdetlegesek voltak: eleinte a gépek csak kifejezetten egyszerű feladatokat tudtak ellátni (például felvették a telefonáló adatait). Aztán a technológia elkezdett finomodni. Az öntanuló gépek egyre ügyesebbek lettek. Jelenleg pedig ott tartunk, hogy hamarosan eljöhet az a kor, amikor a gépi ügyfélszolgálatost már nem lehet megkülönböztetni az emberi személyzettől. A Google fejlesztése a Duplex egy tavalyi bemutatón például először egy fodrászatban majd egy étteremben foglalt időpontot, úgy hogy a díszpécsereknek egyáltalán nem tűnt fel, hogy nem élő személlyel társalognak. A gép ugyanis töltelékszavak használatával, egyszerűsítésekkel, már reprodukálni tudja az emberi beszédet.

Lippner Tamás (Sell & Speak) szerint a mesterséges intelligencia megoldások idővel akár a telefonos értékesítők helyét is átvehetik. Elvégre a gépek a nap 24 órájában elérhetőek lesznek. Ha pedig kell és ezzel kedvezni tudnak az ügyfélnek, akár a dialektusukat is megtudják majd változtatni.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Devecsai János

Szabadúszó újságíró