A pápa robot-másával is chatelhetsz!

A pápa robot-másával is chatelhetsz!
Az Evolution konferencián kiderült, mi mindenre használhatók ma már az olyan okos programok (a chatbotok), amelyek élő emberekkel képesek beszélgetni; sőt, tanulnak és fejlődnek is a mesterséges intelligencia jóvoltából.

 

Az Evolution konferencián belebotlottunk a Big Data legfrissebb eredményeibe vagy a Facebook előretörésébe. Ugyanakkor épp a közösségi oldalhoz köthető Chatbotok gyors fejlődése, elterjedése is téma volt. „Rájuk” persze mindig valamilyen recsegő hangú gépként gondolunk, pedig erről szó sincs. És nem csak azért, mert chatelés özben nem hallunk hangot...

Az emberek többsége egy jó darabig észre sem veszi(!), hogy nem hús-vér ember ül a billentyűt verve a „drót másik végén”. Az Extreme Net chatbotokkal foglalkozó szakértője, Józsa Ferenc aláhúzta: már a hatvanas években készítettek efféle masinát ELIZA néven, de elterjedésüket a szélessávú net, a hatalmas szerverkapacitások és a mesterséges intelligencia fejlődése gyorsította fel. Tehát ma már nem bugyuta, kizárólag sablon-válaszokat daráló gépekkel beszélgetünk.

A felhőben, azaz a távoli szervereken futó mesterséges intelligencia révén öntanuló robotokról van szó. Ezek működési elve, hogyha egyszer már akadt valamilyen hasonló szituáció és arra született egy jó válasz, egy jó megoldás, akkor a chatbot többé nem téveszt.

A pápa chatbotja

Megmosolyogtató talán, de Ferenc pápának is van már – nem hivatalos – chatbotja. Gyónni ugyan nem lehet „neki”, de a világ dolgairól már a pápa beszédstílusában, őt mutató kedves GIF mozgóképek közepette működik a Facebook Messengerbe beépülő Missiobot. Ez a katolikus Missio USA szervezet fejlesztése, amely nem kisebb szervezet, mint a Pontifical Mission Societies tagja, azaz közvetlenül pápai irányítás alatt álló katolikus szerveződés. A Venturebeat és a Digitaltrends oldalak szerint „a dolog már nagyon közel van ahhoz, hogy Istennel beszélgethessünk...”

Persze a mindennapi üzletben, az eladások során nem ez a lényeg, de ezekből az irányokból is látszik, hogy pár éven belül a chatbotok egyre inkább komplett személyi asszisztensekké válhatnak. Azaz segíthetik a napi teendők elvégzését, sőt, akár a mi chatbotunk egy állami szerv vagy szolgáltató, vagy egy bank és biztosító chatbotjával is dűlőre tud jutni bizonyos kérdésekben.

Hol használhatók igazán a chatbotok?

– Ügyfélszolgálatokon:
Azonnali információszolgáltatás, valós idejű adatfeldolgozással. Panaszkezelés gyors reakcióidővel. Egyúttal tehermentesíti a call-centereket, ahol a munkatársaknak csak a legfontosabb ügyekkel, témákkal kell foglalkozniuk.
Sőt, az újabb generációs chatbotok arra is megtanítható, ha nem tudnak válaszolni, csak akkor „hívják be” a beszélgetésbe a hús-vér embert, majd ha a beszélgetés ismét ismerős, begyakorlott irányokba fordul (pl. regisztráció, előfizetés megkötése, stb.) ez esetben a call centeres „visszaadhatja az ügyfelet” a chatbotnak és kilép a párbeszédből. Ezzel rengeteg élőmunka (pénz) spórolható meg.

– E-kereskedelem: repülőjegy- és szállásfoglalástól a klasszikus webboltokon át egészen az értéknövelt szolgáltatások értékesítéséig, akár a kosárérték növelésére is. Segít a vevőt végigkalauzolni a vásárlás folyamatán, bármilyen termékről vagy szolgáltatásról legyen szó. Ajánlatot ad a felmerülő igényekre, és persze számos egyéb kiegészítő terméket ajánlhat (összeköthető a webes ajánlórendszerekkel is!). Mi több, a teljes vásárlási folyamat: a fizetés, a megrendelés és a kiszállítás kapcsán is millió technikai segítséget tud nyújtani egy chatbot.

– Szórakozás:
Az egyik legnépszerűbb Facebook applikáció lett nálunk az a chatbot, amely a születési időpont alapján „megjósolja” milyen napunk lesz az adott napon. De akár játékok, tartalmak keresésére is kiváló, ahogy például ezt az Amazon Echo vagy a Google Home kütyük teszik.

– Vállalati belső kommunikáció:
Könnyűvé és biztonságossá váló belső kommunikációval erőforrások takaríthatók meg, ráadásuk a kollégák folyamatosan jól informáltak lesznek. Kiválóan, villámgyorsan intergrálható a chatbot egy-egy intranetes felületre.

– Promóciók:
Nagyon egyszerűen tájékoztathatjuk az ügyfeleket egy-egy promócióról, akcióról, kuponos ajánlatról, amit akár ajándékként is felajánlhat a chatbot. (A felugró chat ablakokat az emberek mintegy 90 százaléka megnyitja!)

– Minden más:
Időjárás előrejelzésre, jegyfoglalásokhoz, szállásfoglalásokhoz is kitűnően használható, hiszen jól standardizálható dolgokról van szó. Az ilyen egyszerű funkciókra még ingyenesen letölthető robotok is akadnak, de összetettebb feladatok esetén nem árt szakértői segítséget igénybe venni.

Az Evolution konferencián számos előadásban került szó a big data legújabb trendjeiről, alkalmazási lehetőségeiről.

Emellett sok más, hasonló témában is számos értékes tudásanyagot lehet majd "felcsipegetni" május 9-10-én a siófoki Media Hungary konferencián is.

 


Halaska Gábor

Dr. Halaska Gábor Figyelő hetilap rovatszerkesztője, startup szakértő diplomáit az Államigazgatási Főiskolán és az ELTE Jogi Karán szerezte. A kilencvenes évek eleje óta dolgozik újságíróként. ...