Itt a program a magyar e-kereskedelem fejlesztéséért

Itt a program a magyar e-kereskedelem fejlesztéséért
Sikeresen zárult a Mastercard és a BIG FISH 2016-ban indított átfogó programja, amelynek célja az online vásárlási élmény fejlesztése volt.

A program szervezői a magyar e-kereskedelmi piac kiemelt szereplőivel  együttműködve elemzésekkel, fejlesztési javaslatcsomagok elkészítésével, valamint a fejlesztési programok koordinációjával segítettek abban, hogy a piaci szereplők eredményesebbek, felhasználóik pedig elégedettebbek lehessenek. A projekt során készült esettanulmányok és elemzések mindenki számára elérhetők, így a teljes e-kereskedelmi szektor fejlődését szolgálják.

2016-ban indult útjára az E-kereskedelmi szemle program, amelynek keretében egy év alatt 21 webáruház kapott lehetőséget arra, hogy szakértői segítséggel, jól megtervezett fejlesztések mentén, mérhető módon javítsa weboldalán a felhasználói élményt. A projekt sikerét jelzi, hogy zárásakor a résztvevő szervezetek , akik díjmentesen vehettek részt a programban, kiemelkedően kedvező visszajelzéseket adtak: a kezdeményezés koncepcióját és céljait a válaszadók 92 százaléka maximális pontszámmal értékelte, míg az elemzések és javaslatok hasznosságára a válaszadók fele 7-ből 7 pontot, a fennmaradó 50 százalék pedig 7-ből 6 pontot adott. Arra a kérdésre, hogy mennyire érzik eredményesnek a megvalósított fejlesztések hatását, a többség szintén maximális pontszámmal válaszolt, de a hétfokú értékelési skálán 5 pontnál senki sem adott kevesebbet.


A pozitív visszajelzések is azt mutatják, hogy az E-kereskedelmi Szemle programmal egy hiánypótló, hasznos kezdeményezés indult el, de a számszerűsíthető egyéb eredmények is a projekt sikeréről tanúskodnak. A programban résztvevő Bortársaság esetében például mobilra optimalizált (reszponzív) oldal fejlesztésével a mobil- és táblagépről érkező forgalom konverziós aránya  több mint 14 százalékot nőtt, míg a HVG Könyvek honlapján az oldal UX  felülvizsgálata és optimalizálása 28% bevétel növekedést, 10% konverziós arány növekedést és 12% kosárérték növekedést eredményezett.


A 21 weboldalt elemző szakértői csapat a következő munkafázisokon haladt végig. A program első lépése a kiválasztott weboldalak technikai ellenőrzése, valamint a szakértői elemzések elkészítése volt. Ezután került sor a javaslatok megfogalmazására, majd ez alapján zajlottak le a fejlesztések, amit az adatgyűjtés és a kiértékelés követett. A stáb nem csak esettanulmányokat és átfogó elemzéseket készített, de egy összegzést is írtak a leggyakrabban előforduló hibákról és kihagyott lehetőségekről, segítve ezzel a webshoptulajdonosok munkáját.


A tapasztalatok szerint a magyar webshopoknál a legnagyobb problémát a mérési és a technikai hiányosságok okozzák, és a vásárlási folyamat részleteinek (szállítási és átvételi lehetőségek, fizetési módok) megjelenítése terén is bőven van még mód a fejlesztésre. A kihagyott lehetőségek között kiemelendő a jól elhelyezett termékajánlók és az elhagyott kosarakra emlékeztető levelek fontossága.


A program megvalósulását a Mastercard támogatta. Eölyüs Endre, a fizetéstechnológiai vállalat Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója a program kapcsán elmondta:
„Figyelemreméltó tanulságokkal zárult az E-kereskedelmi szemle program, amellyel most 21 webshop szolgáltatásainak javításához járultunk hozzá közvetlenül, de az elemzések közzétételével az egész szektor fejlődését szolgáljuk. A vizsgált weboldalak a fejlesztésekkel számottevő konverziós arány és bevétel növekedést is elértek, valamint több visszatérő látogatást, vagyis hűségesebb vásárlókat szereztek. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy azok a webáruházak sem dőlhetnek hátra, akik az elmúlt egy évben fejlesztették a vásárlói élményt, hiszen folyamatosan változik a technológia, újabb és újabb trendek jelennek meg a piacon, amelyek a fogyasztói elvárásokra is hatással vannak. Bízom benne, hogy az E-kereskedelmi szemle elindításával és a jó gyakorlatok megosztásával sok webáruház számára adtuk meg a kezdő lökést ezen az úton, és sokan képesek lesznek arra, hogy nyitott szemmel járva, a piac rezdüléseit lekövetve időről időre újragondolják a felhasználói élmény javításának lehetőségeit.”