Átfogó jelentés készült a magyarországi startup világról

Átfogó jelentés készült a magyarországi startup világról
A Startup Hungary által indított kutatás célja az volt, hogy következtetéseket vonjon le a hazai ökoszisztémáról és arról, mitől működhetne hatékonyabban a szektor mind hazai, mind nemzetközi viszonylatban.

Az idei válaszokból az derül ki, hogy az átlagos magyar startup alapító harminc feletti, diplomás férfi, legtöbbjük korábban külföldön folytatott tanulmányokat vagy szerzett munkatapasztalatot. A magabiztosság nem idegen érzés az alapítók számára: 80 százalékuk nemzetközi sikereket, sőt unikornis státuszt jósol cégének. Csak tízből egy gondolja úgy, hogy esélyes a bukás.

A globális sikerek iránti vágynak némileg ellentmond, hogy a startupok 72%-a szeretne ugyan új piacok felé nyitni, ám legtöbben a közép-kelet-európai régiót szemelték ki maguknak, és csak 30% kacsingat az USA felé. A helyben maradás oka elsősorban az, hogy helyi viszonyok között kívánják tesztelni terméküket. Holott az eddigi ütős magyar startup sikerek elengedhetetlen összetevője az volt, hogy a vállalkozások alapítói eleve nagy nemzetközi piacokra fókuszáltak.

A legtöbb startup a SaaS (Software as a Service) területén működik, vagyis szoftverszolgáltatást nyújt B2B ügyfeleknek, illetve deep tech-ben – AI, Big Data, Fintech, Medtech – is erősek vagyunk. Legnagyobb kihívásként az értékesítést, ügyfélszerzést és szakemberhiányt határozták meg a kitöltők. A covid-válság ugyanakkor nem rengette meg a szektort: csak harmaduk nyilatkozott úgy, hogy negatív hatással volt rájuk a pandémia, és csak 11% kényszerült arra, hogy változtasson üzleti modelljén - írják.

A 232 kitöltőből csak 24 olyan vállalkozást azonosított a kutatás, amely bruttó 80 ezer eurós bevételt könyvelhet el per hó. Kevés az exportbevétel a magyar startup piacon. Az induló vállalkozások 75%-a helyi kockázati tőkéstől von be tőkét, ezek 80%-a pedig állami hátterű alappal állapodott meg. Nagyvállalatokkal is szívesen üzletelnek a startupok: 44%-uknak van stratégia megállapodása ilyen cégekkel. Sokan vettek részt nagyvállalati akcelerációs programban.

A Startup Hungary érdekképviseleti célokat is szolgál, amelyben most segítséget nyújt ez a kutatás is, hiszen eredményeit felhasználva, adatokra és nem feltételezésekre támaszkodva hatékonyabb munkát lehet majd végezni ezen a területen is. Erre szükség is lesz, ha azt az válaszokat nézzük: a startupok működésének, hatékonyságának egyik legnagyobb kihívása a cégjog. A megkérdezettek ötöde rendelkezik egyébként külföldi entitással is.

A Hungarian Startup Report hosszú távú célja nem csupán az adott év startupjainak felkutatása, hanem következtetések és ajánlások megfogalmazása is azzal kapcsolatban, hogyan fejlődik és fejlődhetne itthon az iparág, és a nemzetközi piac számára való láthatóbbá tétel. Az alapfeltevés ugyanis az, hogy csak azt lehet fejleszteni, amit mérünk is - teszik hozzá.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!