Ellenfél vagy partner? - FinTech cégek a bankpiacon

Ellenfél vagy partner? - FinTech cégek a bankpiacon
A pénzügyi technológiai start-upok, másnéven FinTech cégek 86 százaléka szorosan együttműködne a hagyományos pénzügyi szolgáltatókkal, derül ki a Roland Berger legújabb európai kutatásából.

2015-ben világszerte mintegy 19 milliárd dollárt fektettek FinTech cégekbe, amely közel 60%-os növekedést jelent az előző évhez képest. A befektetők szerint ezek a pénzügyi-technológiai start-up vállalkozások innovatív termékeikkel képesek jelentős piaci részesedést rabolni középtávon a jelenlegi bankoktól és biztosítóktól. Az ugyanakkor már most egyértelmű, hogy a FinTech cégek nem csupán versenyezni akarnak a hagyományos szolgáltatókkal, felmérések szerint 86 százalékuk inkább együttműködne a pénzintézetekkel.

A megkérdezett FinTech cégek 78 százaléka szerint a hagyományos szolgáltatókkal együttműködve szélesebb fogyasztói bázishoz tudnának eljutni. Figyelemre méltó, hogy háromból egy FinTech cég saját bevallása szerint nem lenne képes átvenni a jelenlegi bankok és biztosítók helyét. Ilyen megállapítások találhatóak a Roland Berger „FinTech cégek Európában – Kihívók és Partnerek“ című legújabb tanulmányában, melyben a tanácsadócég 248 FinTech cég véleményét kérte ki Európa 18 országában.

Felvásárlásokra és összeolvadásokra számítanak

“A FinTech cégek reálisan látják szerepüket a piacon: amellett, hogy folyamatosan kihívás elé állítják a pénzügyi szektort, tisztában vannak vele, hogy egyedül nehezebb forradalmat csinálni” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője. “A bankok és biztosítók ugyanakkor felgyorsíthatják digitális átalakulásukat a FinTech cégekkel való együttműködés által. Számukra ez több, mint technológia váltás, egyfajta szervezeti átalakulást is jelent, ugyanis a digitalizáció mindenki munkáját átalakítja, és új gondolkodásmód szükséges hozzá.

A folyamat, amivel ezek a vállalatok szembe néznek kihívásokkal teli lesz, de az új versenytársak megjelenése miatt elkerülhetetlen. A hagyományos pénzintézetek piacait emellett az úgynevezett középtávon várhatóan a technológiai óriások is megtámadják, nem árt tehát rendesen felkészülniük.” A FinTech cégek arra törekednek, hogy a pénzügyi szektor nagyágyúival partneri együttműködést alakítsanak ki, kevésbé érdekeltek a gyorsító (14%) és az inkubátor modellekben (9%). Úgy vélik, a bankok és biztosítók felvásárlásokkal és összeolvadásokkal fognak reagálni az új versenyhelyzetre.

Az jelenlegi pénzügyi szolgáltatók erőssége és a siker záloga: az ügyfelek bizalma

A FinTech cégek az ügyfelek bizalmát tartják a siker legfontosabb tényezőjének és éppen ez a jelenlegi piaci szereplők legnagyobb erőssége. „Az elmúlt évek krízisei nyomot hagytak az iparágon, ugyanakkor a vállalatok és magánszemélyek még mindig a tradicionális szereplőkhöz ragaszkodnak.” – mondta Schannen Frigyes. Másrészről viszont olyan meghatározó kritériumokban, mint a termékek átláthatósága és a szolgáltatásnyújtás kényelme, ők vannak előnyben. Az európai start-upok 91 százaléka gondolja úgy, hogy teljes mértékben képes lenne kielégíteni ügyfelei igényeit. Azok a versenyelőnyök, amelyekben a bankok és biztosítók erősek, mint a pénzügyi források és a márkaismertség, kevésbé relevánsak a FinTech cégek számára.

A fiatal vállalkozások közel háromnegyede szerint a szabályozási környezet alapos ismerete nem feltétele a sikernek, mivel ők úgyis egy kevésbé szabályozott szegmensben működnek. „A start-up cégeknek nem volna szabad alábecsülni a szabályozási környezet kérdését, – inti őket Schannen – mert ez egy olyan terület, amelyben egyértelmű a hagyományos pénzügyi szolgáltatók előnye.” A FinTech cégek szkeptikusak azzal kapcsolatban is, hogy a pénzpiaci szereplők felkészültek-e a digitális átalakulásra. A start-upok 95 százaléka szerint az új belépők jobb digitális kompetenciákkal rendelkeznek, mint az inkumbens vállalatok.

A legnagyobb lehetőségek

A legnagyobb növekedési potenciált a megkérdezettek a befektetésekben és az eszköz menedzsmentben (55%), a tranzakciókban (54%), és a közösségi finanszírozásban (52%) látják. A vállalatok kétharmada komoly piaci növekedésre számít a szegmensben. A FinTech cégek jellemzően a B2B szegmensre koncentrálnak, de egyre növekszik azon start-upok száma, amelyek a lakossági ügyfelek kiszolgálásában is érdekeltek. “Az európai FinTech cégek hajlamosak az értéklánc egyetlen pontjára fókuszálni. Nagy részük egy piacon működik és új országokba terjeszkednének a következő években” – magyarázta Schannen Frigyes.

Nem Közép-Kelet-Európa az első választás

A start-up vállalkozások alapításakor az alapján döntenek egy-egy ország mellett, hogy az mennyire tud képzett munkavállalókat biztosítani, milyen a szabályozási környezet és a szakmai hálózatok, továbbá vannak-e potenciális helyi befektetők. A FinTech cégeknek jelenleg az Egyesült Királyság, Írország és Franciaország kínálja a legjobb feltételeket.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!