Milyen beszélgetéseket indított el az, hogy meghosszabbították a koronavírus miatti korlátozásokat?

Milyen beszélgetéseket indított el az, hogy meghosszabbították a koronavírus miatti korlátozásokat?
December 7-én Orbán Viktor miniszterelnök hivatalos Facebook oldalán jelentette be a koronavírus miatti korlátozások meghosszabbítását. A poszt több mint 24 ezer reakciót, 9600 megosztást és több mint 9700 kommentet váltott ki a magyar netezőkből egy nap alatt. A számokat tekintve a rá következő 24 órában ez a hír volt az, ami a magyar netezőket a leginkább érdekelte.

Az érdeklődés mellett a közvéleménybe is betekintést nyerhetünk. A poszt monitorozása lehetővé teszi, hogy tartalmilag elemezzük a rá érkezett kommentek érzelmi töltetét és tartalmát. A kommentelők érzelmi reakcióit tekintve 71%-ban semleges érzelmek uralják a kommentszekciót. A második helyen a negatív töltetű hozzászólások jelennek meg a beszélgetésekben (17%), és 12%-ban pozitívan vélekednek a bejelentéssel kapcsolatban.

Az érzelemdús hozzászólások tartalmát elemezhetjük például a bennük leggyakrabban előforduló szavakkal. Minél nagyobb egy szó mérete, annál gyakrabban említették a kommentelők. Megvizsgálva a szófelhőt, a pozitív kommentek főleg a döntéshozatal pozitív hatásához fűzött reményekről árulkodnak. Például: ”maradjon a szigorú döntés, szilveszterkor is! Hisz az élet, mindennél fontosabb! Vigyázzunk egymásra!” . A negatív szófelhő leginkább a korlátozások fennmaradásának az ünnepekre és a szilveszterre gyakorolt hatásáról szól. A vakcina szó többször jelenik meg negatív kontextusban, mint pozitívban.

Mi érdekli leginkább a magyar netezőket a bejelentéssel kapcsolatban? A vizsgált mintának nem részei a tisztán politikai jellegű tartalmak, illetve a döntéssel kapcsolatos szubjektív véleménynyilvánítások. A kommentek elemzését, a magyar netezőket leginkább érdeklő témakörök felderítése vezérelte.

A miniszterelnök posztjára érkezett kommentek legnagyobb része a szilveszterrel és az újévet ünneplő bulival és szórakozás témakörével foglalkozik. A magyar netezők szomorúságuknak adtak hangot a szilveszteri ünneplés elmaradásáról, főleg, idézzük, “egy ilyen év után”. Azok a kommentelők is megjelennek ebben a témakörben, akik az előbbi hozzászólók szilveszterhez való ragaszkodásuk miatti felháborodásuknak adtak hangot, és értelmetlennek gondolják azt.

A második helyen van a vakcina témaköre, melyben az oltás főleg negatív kontextusban jelenik meg, és felbukkannak az oltásellenes vélemények is. Az vírusra újonnan kifejlesztett, eddig ismeretlen hatású vakcina ténye bizonytalansággal teli kommentek írására ösztönzi a netezőket.

A legközelebbi ünnep, a karácsony csak a harmadik leggyakoribb téma a vélemények között. Ezt a kategóriát inkább szomorú elfogadás jellemzi, miszerint az idei ünnepek teljesen mások lesznek az eddig megszokottakhoz képest.

A munka témakör összefüggést mutat a vendéglátóhelyek és szállodák kategóriával. Mindkettőben a korlátozás meghosszabbításával összefüggő munkanélküliség témaköre jelenik meg. Azt feszegetik a kommentelők, hogy milyen hatással lesz a munkavállalókra és főleg a turizmusban dolgozókra az intézkedések érvényben maradása.

A maszkkal kapcsolatos beszélgetések főleg a maszk hatásosságát tárgyalják. Ezeknek a kommenteknek a 31 százalékában a maszk hordását feleslegesnek tartják a vírussal szembeni védekezésben. A bevásárlás témakörbe tartozik az idősávos megosztás, és a rövidített nyitvatartás nehézségei.

A legkevésbé felmerülő témák az egészségügy és annak dolgozóinak helyzete, a kijárási korlátozás mindennapi életünkre gyakorolt hatásai. A plázák nyitvatartásának logikailag megmagyarázhatatlan ténye összefüggésbe került az edzőtermek kategóriájával. A kommentelők szerint a telt plázák ártalmasabbak lehetnek mint az edzőtermek, amelyeket nem lehet látogatni.

Módszertan: A kutatást a SentiOne kutatócsapata készítette. A SentiOne egy online listening platform, amely kulcsszóalapon globálisan figyeli és összegyűjti az interneten található publikus említéseket. A rendszer, a vizsgált facebook poszt alatti kommenteket a saját fejlesztésű sentiment analízise alapján kategorizálja pozitív, negatív és semleges érzelmi töltet szerint. A tartalmi kategorizációt a SentiOne kutatócsapata végezte, míg a szófelhőt a rendszer automatikus analízise tette lehetővé.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Farkas Anikó

Farkas Anikó a SentiOne magyar csapatának kommunikációs specialistája; az internet legsötétebb bugyrait elemzi a kifinomult webes szöveganalitikai platformjuk segítségével. Esettanulmányaiban a …


Címkék: koronavírus