Milliárdos a TikTok felhasználói tábora, keményedik a háború

Milliárdos a TikTok felhasználói tábora, keményedik a háború
A leginkább a fiatal nethasználók körében népszerű relatív új tartalommegosztó alkalmazás épp most lépte át a másfél milliárd letöltést. 2019-ben, ha a játékokat nem számítjuk, mindössze két applikációt töltöttek le többen a Google Play-en belül, ez pedig a Messenger és a WhatsApp.

Az egymilliárdos bűvös határt már idén februárban behúzta a TikTok, úgy hogy az egy évvel korábbi, igen impozáns adatokhoz viszonyítva is hat százalékos növekedést tudott produkálni magához képest. Persze a hihetetlennek tűnő számokhoz kellett az ázsiai piac, hiszen az applikáció új letöltőinek kis híján a felét indiaiak (31) és kínaiak (11,5) teszik ki, míg az USA csak alig valamivel több mint nyolc százalékkal járult hozzá a szárnyaláshoz. Itthon is megőrülnek érte a fiatalok, korábbi cikkünkből kiderül, hogy valószínűleg legalább félmillió magyar nyomkodja.

Mark Zuckerberg tűrheti fel az ingujjat

Nyilvánvalóan ez elsősorban a Facebooknak rossz hír, mivel a TikTok a felhasználóit jellemzően a Z generációból nyeri, akiket a Facebook is szeretne újra magához édesgetni, ám a SensorTower számai tükrében úgy néz ki, egyelőre nem sok sikerrel. Ezt bizonyítja az is, hogy 2019-ben az éves letöltések tekintetében a TikTok megelőzte nem csak az ifjak szerint dinoszauruszgyűjtő Facebookot, hanem annak fiatalosnak vélt alosztályát, az Instagramot is. Ráadásul nem is kicsit vert rá, hanem vagy 240 millió letöltéssel körözte le. Azért azt meg kell jegyezni, hogy a top 5-be bekerült alkalmazások közül egyedül a Tik Tok nem tartozik a Zuckerberg app-birodalomhoz (a WhatsApp az első, míg a Messenger a második), így érthetővé is válik a Facebook háza táján tapasztalható idegeskedés.

Talán még mindig vezet az Insta

Ez persze nem jelenti azt, hogy a TikTok méreteit tekintve túlnőtt volna az Instagramon. Az ezzel kapcsolatos adatok azt jelzik, hogy még nem tartunk ott, az Insta, ha csak egy fejhosszal is, de vezet még. De lássuk azokat a számokat! Az Instagramnak 2018-ban egymilliárd havi szinten aktív felhasználója volt, a szakértők szerint azóta valamennyit nőtt is ez a tábor. Ezzel szemben az egymilliárd, legalább havonta egyszer bejelentkező 2019 nyarán lett meg a TikToknak.

A kínai polip csápjai a határokon túl

Ez a bejelentés azért is volt lényeges, mert kiderült, hogy az eredetileg kínai székhelyű alkalmazásnak egyre több a nem kínai felhasználója, és így már nem lehet annyival elütni, hogy ja, kérem, a kínaiak sokan vannak, hanem a globális közösségimédia-piacon is számolni kell velük. Hogy egy megfelelő példával illusztráljuk a különbséget, az egymilliárdos határt komolyabb sajtóvisszhang nélkül érte el még 2018-ban a Wechat, ám mivel ezt az alkalmazást sokan és okkal egy belkínai közösségi hálózatnak tartják, amelynek felhasználói elsöprő többségben kínaiak, így nem is zavart sok vizet.

A nagyhatalmak és Zuckerberg sem örül

Szóval egyáltalán nem meglepő, hogy Zuckerbergék a TikTokban látják a valódi fenyegetést és mindent megtesznek annak érdekében, hogy másolni tudják annak sikerét, illetve, hogy a kínai startuphoz hasonló klónokat gyártva benyomuljanak az eddig még TikTok-szűznek bizonyuló latin-amerikai piacra. (Azt meg még itt csak zárójelben, hogy – a többi között – az amerikai és az indiai állam sem nézi jó szemmel, hogy fiatal állampolgárai szórják az adatokat egy kínai cégnek, melyeknek az államtól való függetlensége, hát, finoman szólva is kétséges, de erről kicsit lejjebb részletesen.

Cyberpunk a javából

Ebbe a mintába helyezhető bele a nagy csinadrattával útjára indított, rövid videók megosztására használható Lasso alkalmazás, amiről ugyan olyan sokat azóta nem lehet hallani, és jelenleg csak az USA-ban hozzáférhető, ám azt rebesgetik, a Facebook hamarosan elérhetővé tenné Mexikóban is. Ugyanígy csiripelik a digitális madarak, hogy az éppen tesztüzemben mocorgó új Reels (az Instán belüli) alkalmazás is egy TikTok klónnak készül, amit egyelőre brazil felhasználókon tesztelnek. Ez jelentheti azt, hogy a Reels célja gyorsan elhappolni Dél-Amerikát, az oda még el nem ért TikTok elől.

No és akkor vissza az indiai és amerikai állambácsihoz

A fentiekből tehát tűnhet úgy, hogy minden rendben a TikTok körül, hasít az élet és hiába próbál a gonosz hétfejű multi neki keresztbe tenni, a végén úgy is a legkisebb startup győz. Viszont az élet még mindig nem egy online népmese, érdemes annak is figyelmet szentelni, hogy a növekedéssel elkezdtek sorakozni pontosan azok a balhék a TikTok körül is, amiért sokan kiábrándultak a Facebook trösztből. Például amikor a TikTokot még Musical.ly-nek hívták (az is kínai alapítású), gyorsan hozzájuk vágtak az USA-ból egy igen szép bírságot azért, amiért megpróbáltak adatokat gyűjteni a 13 évnél fiatalabb gyerekekről. Indiában idén áprilisban tűnt el egy időre a letöltőkről az alkalmazás, mivel az egyik helyi bíróság úgy találta, hogy a TikTok használatával a gyerekek pornográf, illetve egyéb, nem helyénvaló tartalmakhoz juthatnak hozzá. Más kérdés, hogy a TikTok sikeresen fellebbezett az ügyben és néhány hét elteltével újra szerepelhetett a kínálatban.

Attól persze egyelőre nem kell félni, hogy a TikTok képes lenne legyűrni népszerűségben a Facebookot, hiszen ha a céghez köthető valamennyi alkalmazás felhasználóit összelapátoljuk, akkor vagy ötmilliárd usert kapunk, amivel szemben ugyan szép a TikTok egymilliárdja, de azért látszik, hogy ez még nem az a liga. Persze az is igaz, hogy a TikTok per pillanat nem is nyomul annyira szerteágazó tevékenységportfólióval, mint Zuckerbergék.

To be continued…

(Via CNN és Business Insider)

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Lóska Márton

Fiatal voltam és kellett a pénz, ezért relatíve korán beszálltam az internetes újságírásba, ami folyamatosan változott az évek alatt, ahogyan a net is (emlékeztek még a Facebook előtti időkre?!). Most …