Kritika és önkritika

Kritika és önkritika
A startupok legfontosabb megmérettetése a felhasználókkal való találkozás. Néha ez fájdalmas procedúra. Egy biztos nem lehet megúszni.

Egy a napokban kialakult vita kapcsán rengeteget gondolkodtam, hogy a validáció valójában mennyire fontos része a startupok sikerének. A végkövetkeztetésem az, hogy a startupok felé megfogalmazott elvárások, aranyszabályok és mentori segítség értéke teljesen eltörpül a felhasználói vélemények ellenében.

Ha egy mentor más véleményen van, vagy tévesen mérte fel a projektünket azzal csak akkor okoz kárt, ha eltérít az igazi céltól, a felhasználók elérésétől. Az igazán meggyőződött startup alapító, akár kukába is dobhatja a mentorai ellenvéleményét, ha be tudja igazolni a felhasználók segítségével az igazát. 

Ehhez azonban keresztül kell mennie a legkeményebb megmérettesen, a felhasználói véleményeken. Mivel ebben az esetben nem a szakma fogja megítélni a terméket vagy szolgáltatást, ez sokkal nagyobb kihívás. Természetesen sokkal többet is tanulhatunk belőle, hiszen a felahsználóink közvetlenül és remélhetőleg pártatlanul adnak visszajelzéseket.

A visszajelzés lehet negatív is. Erre fel kell készülni, hiszen a puding próbája az evés és ha nem találtuk el a célközönséget, vagy a szolgálatásunk silányabb, mint a piacon levők nem nagyon fogunk pozitív visszajelzéseket kapni.

Itt jön be az önkritika, a Lean szemlélet egyetlen olyan tényezője, amelyet Eric Ries nem emleget. A megmutatásra kerülő MVP minősége legalább annyit kell mutasson a víziónkból, hogy a felhasználó ne azt érezze, hogy egy vacakot kapott, ami sem funkcióiban, sem üzenetében nem ver semmit. Olyannal nem szabad kilépni a nyilvánosság elé, ami vállalhatatlan. Ezt azonban csak az önkritikánk működése akadályozhatja meg.

Hasonlóan önkritikusnak és óvatosnak kell lenni a mentoroknak, hiszen nem csak egy út van a sikerhez, s nem állíthatja senki, hogy amit ő tanácsol az biztos siker. A mentor nem szent és nem tévedhetelen, az ő véleménye is egy a sok közül. Attól még lehet, profi, hogy nem tetszik neki a szívünk csücske, aktuális világmegváltásunk. A mentorálnak ezért úgy kell fogadni a véleményeket, bárkitől is jönnek, hogy az inkább gondolatokat ébresszen, ne támadásként jelenjen meg. A kritika ugyanis előre visz, ha többen is hasonlóakat mondanak érdemes odafigyelni rá. 

A sértődésnek itt helye nincs, a validálás akár milliók véleményét is tükrözheti, így érdemes odafigyelni a válaszokra. Ha úgy érezzük, hogy valami még nem egyértelmű a felhasználóinknak, sok kritika érkezik, gondoljuk újra, pivotoljunk, vagy végső esetben dobjuk ki a koncepciót. 

A terméket vagy szolgáltatást szakmai közegben akkor teszteljük, validáljuk, ha fel vagyunk készülve a legkeményebb kérdésekre, mert mindig a szakma a legkeményebb szűrő. 

A példa kedvéért sosem lett volna milliárd számra gyártott termék a tamagochi, ha a felhasználól milliói nem vásárolták volna. Én ha egy ilyet mutatnak nekem, évekkel ezelőtt, nevettem volna azon a feltételezésen, hogy emberek egy kulcstartónyi kütyüt fognak etetgetni, dajkálni és végül eltemetni. A terméket a felhasználó a vásárló teszi sikeressé, a mentor legfeljebb gondolatokat adhat, újabb kérdéseket adhat a fejlesztőnek, ötletgazdának.