Do you speak “közösségi média”? – 2. rész

Do you speak “közösségi média”? – 2. rész
Előző cikkemben elkezdtem körüljárni az eszközválasztás oldaláról, hogy milyen tévhitek és ismeret hiányok nehezítik meg a közösségi médiában rejlő lehetőségek teljes fokú kihasználását. A kommunikációs kampány tervezésnek csak az első lépése a megfelelő csatornák kiválasztása. Azokat megfelelő tartalommal, megfelelő stílusban és gyakorisággal fel is kell tölteni, az eredményeket pedig érdemes mérni és az észrevételeket visszacsatolni. Lássuk, hogy mik azok a buktatók, amelyekre érdemes ezen a területen odafigyelnünk.

 

Tévhit 1.: a “like”-ok száma mindent elmond a hatékonyságunkról

A “like”-ok (vagy Google+ esetében “+1”-ek) megmutatják a márkánk iránt tanusított érdeklődés szintjét és adnak egy visszajelzést közösségi elérésünkről, ám ha eredményességi mutatóként csak ezt figyeljük, akkor nagyon alacsonyra tesszük a lécet és téves következtetéseket vonhatunk le.

A “like”-ot nyomó látogató valójában még csak azt fejezte ki, hogy nyitott az üzeneteink meghallgatására, de arról, hogy tényleg sikerült-e őt bevonni és bármiféle aktivitásra bírni még semmit sem tudtunk meg.

A bejegyzéseinkre adott kommentek a kiváncsiságon kívül már mélyebb érdeklődést és valós interakciót tükröznek, a legértékesebbnek tartott továbbosztások pedig önálló életre keltik és vírus jellegű terjedést adnak az üzeneteinknek. Ha számszerűsíteni szeretnénk a kampány eredményességét, az egyes interakció típusokat egymáshoz képest súlyozhatjuk is, például Facebook kampánynál “like” 1 pont, komment 3 pont, megosztás 6 pont.

 

Tévhit 2.: a Facebook hirdetések “like”-okat termelnek, de eladást nem hoznak

Az eladások valószinüleg nem közvetlenül jelentkeznek a Facebook esetében, de közvetve a Facebook megjelenés nagyon sok területen tud segíteni az értékesítésben. Növeli az online jelenlétünket és észrevehetőségünket, új követőket toboroz és aktivitásra bírja a meglevőket. A meglevő követők fogyasztói hűségének (ügyfél megtartás) növelése és az ő megosztásaik által új követők toborzása (elérés növelés) is vitathatatlanul pozitív hatást gyakorol az eladásainkra.

A közösségi média jelenlét értékesítésre gyakorolt direkt hatásának lemérésére a legjobb egy olyan akció (kupon, kedvezmény) meghirdetése, ami exkluzív módon csak a közösségi oldalon minket követők számára elérhető. Ha két legyet akarunk ütni egy csapásra, kössük ennek a megszerezhetőségét ráadásként valamilyen proaktív aktivitáshoz (megosztás, hírlevél feliratkozás, stb.).

 

Tévhit 3.: minél gyakrabban post-olunk, annál jobban fog a kampányunk teljesíteni

Nem érdemes napi 1-2 post-nál többet létrehozni.

A nagyobb gyakoriság csökkenti a “like”-jaink, kommentjeink és továbbosztásaink átlagos számát és mivel a Facebook EdgeRank algoritmusa jutalmazza a magasabb aktivitási rátákat a megjelenéseink számára is negatív hatással lehet. A közösségi média kampányunk sikere érdekében igyekezzünk egyedi és a célcsoportunk számára hasznos információkat közölni, ha lehet képekkel és linkekkel kiegészítve, mivel ezek általában sokkal nagyobb aktivitási szintet váltanak ki az olvasókból mint az egyszerű szöveg. Mielőtt elküldenénk, gondoljuk át: mi magunk elolvasnánk és főleg továbbosztanánk ezt a bejegyzést?

 

Tévhit 4.: ha egy üzenetünk nem kezd vírusként terjedni az kudarc

A közösségi média tevékenységet úgy kezelni, mint a hagyományos marketing-kommunikációt ahol az egymástól független kampányoknak egyenként “ütniük kell”, hiba. A helyes megközelítés ezt egy barátság felépítéseként megvalósítani, ahol rendszeresen kapunk valami hasznosat vagy kedveset valakitől, akire számíthatunk. Ha a bizalom felépült és mi lettünk egy terület hiteles információ forrása, sokkal nagyobb eséllyel számíthatunk rá, hogy a tőlünk kapott információ befogadó állapotban éri az olvasót és nagyobb eséllyel fogja tovább osztani, és ezzel organikusan növelni a követőink számát.


Arany János

Az SAP Hybris, illetve Customer Engagement & Commerce üzletágának a vezetője. Korábban a TEN Media regionális hirdetési hálózat country manager-e, illetve a magyar Google iroda alapítója és éveken át …