
Ma reggel minden kollégám WhatsAppal köszönt, igez egy közösségi irodában dolgozom startupokkal. A tegnap éjszakai hír meglepte a startupos közösséget, legtöbbjüket felvillanyozta. Egy ekkora siker feldobja a közösséget.
Persze sokan megkérdezték, mi is került 19 milliárd dollárba, mit is vett meg a Facebook, ami eddig nem volt neki. Az első kérdésre a válasz egyértelmű, minden dolog annyira értékes, ahogy startupos körökben mondják annyi a valuációja, amennyire elhiszik róla mások. Persze sok ember jó véleménye, 450 millió felhasználó voksa rengeteget ér. De miért is ennyit?
Ezt nem lehet pontosan tudni, Zuckerberg elég gazdag és kiszámíthatalan ahhoz, hogy akár vagányságból is tehette, de inkább arra gyanakszom, hogy tényleg kezdett fájni neki, hogy 450 millió felhasználó nem nála tölti a drága idejét.
Mit vett a Facebook? "WhatsApp Messenger egy cross-platform mobil üzenetküldő szolgáltatás, mely lehetővé teszi üzenetek küldését SMS díjak nélkül." Egy valósidejű üzenetküldőt, amit nagyon felkaptak a felhasználók. Semmi extra, divatos, hasznos kicsit még pénzt is hozó alkalmazás. Ez az utóbbi is lehet érdekes, a felhasználók hajlandóak valamennyit fizetni a szolgáltatásért. Ha sokan teszik ezt az jó, mert jön belőle bevétel. 450 millió ember hamar összedob egy kis pénzt, ha értelmét látja egy szolgáltatásra áldozni.
Az tény, a startupok általában nem bevételre gyúrnak, hanem valuációra, értékre. A matek sosem fog kijönni, excel táblákkal ne próbáljuk megérteni, hogy megérte-e megvenni ennyiért. Nem így működik a startup. Egy hatalmas illúzió gyár, amelyben mindenki a saját lufiját fújja akkorára, amekkorára csak lehet. A Facebook most egy nagy lufit vett, remélhetőleg 450 millió valódi felhasználóval, a saját egy milliárdja mellé. Jó üzlet volt? Majd kiderül, de legalább nem kell aggódnia, hogy tovább hízik a konkurencia tehene.
A jövő majd megmutatja, hogy a felhasználók továrra is kitartanak-e a WhatsApp mellett, vagy lelépnek a kitalálóinak csilliárdokat hozó szolgáltatásból.
![]() |
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!