Mint az lenni szokott ha Magyországon valami beindul, akkor az nagyon beindul. Emlékszem amikor a közösségi vásárlás elindult hirtelen 83 hasonló vállalkozás rontott a piacra, amitől a piac persze összedőlt. Aztán egy ideig mindenki SEO szakemberneke képzelte magát és kiváló tanácsokat adott azoknak, akik egy könyvvel kevesebbet olvastak a nemzetközi szakirodalomból. Lecsengett ez is.
Aztán jött a közösségi média szakemeber, online marketinges láz, amely most is tombol. A hirtelen született szakma bele is pusztult a nagy tolongásba, hozzá nem értésbe. Gyorsan meg is született az új sztár szakma a Growth Hacker. Ebben sokan látják az új lehetőséget, hiszen még a fogalmat sem tudtuk magyarra fordítani... Voltak vicces kísérletek, de azt hogy mit is csinál a "megoldjuk okosban marketinges" arról szinte senkinek sincs fogalma.
Nem jelent ez gondot azoknak, akik ezt már tanítják, meetupokon osztják a tudást a hátuk mögött jelentős tapasztalatokkal. Minden tiszteletem annak a néhány igazán kiemelkedő tudású nemzetközi szakembernek, akik témában kiváló munkát végeznek. A követők azonban sokszor úgy jelennek meg a témában, hogy nincs mögöttük a nemzetközi szinten is értékes tudás, a sok éves tapasztalat, a szakmai alapok ismerete.
Az önjelölt mesterek, formabontó megoldások kiagyalói sajnos nem tanulták meg soha azoknak a szakmáknak az alapjait, amelyet jelenleg nagy elánnal oktatnak. Érdemes odafigyelni tehát, hogy milyen háttérrel, milyen szakmai tudással és milyen tapasztalatokkal rendelkezik a startup világban diszruptorként megjelenő szakember. Az mindenképpen intő jel lehet, ha soha egyetlen vállalkozást sem indított el, vagy az elindított vállalkozási között egyetlen sikereset sem találunk. Nem azt mondom, hogy iskolában kell megtanulni a vállalkozást, de az biztos, hogy aki csak tankönyvből tanul meg angolul, annak béna lesz a kiejtése.
Nem akarok igazságot tenni abban a kérdésben, hogy ki lehet mentor, vagy ki nem, különösen nem szeretnék szakmai felügyeletet állítani, mentorológiai vizsgát bevezetni, mert ezt majd elvégzi a piac. Egy valamit azonban szeretnék, ez pedig nem más, mint hogy azok, akik erre a nehéz feladatra vállalkoznak felelősen végiggondolnák, hogy más életével, sikerével gurigázni az egy nagyon komoly kihívás, aminek csak akkor tud egy mentor megfelelni, ha maga folyamatosan tanul a legjobbaktól.
(A szerző gondolatinak alapját az képzi, hogy felkérték egy nemzetközi inkubátorba mentornak és a felkérésben nemcsak a kihívást és a lehetőséget, hanem a felelősséget is érzi.)
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!