Az újságírók és a médiaszakma immár tizedszer mutatta meg: mi is tudunk tenni a jó ügyekért. Január 8-án, mintegy 400 médiamunkás (lásd a cikk első képe) több mint 1,82 millió forintot (lásd a képet) gyűjtött össze a hajléktalanoknak! Ebből a Léthatáron Alapítvány 4-5 fedél nélküli számára újít fel egy önkormányzattól kapott lakást, állandó otthont varázsolva nekik. A felajánlók közt idén a Digitalhungary.hu is megjelent.
Évek óta mindig nagy izgalommal várom az Ajándékot Kaptál! néven futó, 2016 januárjában újra, immár tizedszer megrendezésre került, éves jótékonysági eseményt, amelynek keretében neves online és offline médiumok szerkesztőségei gyűlnek össze.
Hogy miért? Azért, hogy a karácsonyra az újságíróknak és szerkesztőségeknek mázsaszám érkező reprezentációs ajándékokat (borok, édességek, naptárak, stb.) egy jó ügy érdekében ne csupán felajánlják, hanem elárverezzék egymás közt, azaz készpénzre váltsák.
Tavaly (azaz 2015 januárjában) ilyen módon már 936 ezer forint gyűlt össze a Léthatáron Alapítvány budapesti hajléktalanokat a téli utcákon meleg teával, élelemmel és takarókkal segítő programjára. Idén viszont közel dupla ennyi (!) pénz, 1.823.600.- forint jött össze (ami a nyitóképen látható befőttesüvegbe került), így az Alapítvány 4-5 fedél nélküli számára felújít egy önkormányzattól kapott lakást, állandó otthont varázsolva nekik!
Tavaly kacsintós Jézus, idén villogó Buddha
Tehát hogyan működik mindez? Most a 2016 januárjában a 2015 karácsonyára kapott borok, pálinkák, kézműves sörök, édességek, teák, kozmetikumok, fali naptárak, valamint hasznos és teljesen haszontalan ajándékok százai egy belvárosi szórakozóhely különtermének hatalmas asztalain landolnak. A legalább száz üveg ital és sok tucatnyi bonbon és más ajándékcsomag, valamint az elmaradhatatlan könyvek, CD-k és ilyen olyan feli és zsebnaptárak mellé elképesztő tárgyak gyűlnek ide. Mint például egy kacsintós Jézus, gipsz lovasszobor, idén pedig színesen villogó Buddha-fej és számos más, döbbenetes giccs. Persze a jótékonykodás itt éri el a csúcspontját: a legtöbbet 30-50 ezer forintokat éppen ezek a giccsek teszik ki.
És persze tucatszám akadnak a céges logókkal ellátott, viccesnek szánt kabalafigurák, sörnyitók, vállalati emblémákkal csúffá tett tollkészletek, szebb és csúnyább karácsonyi dísztárgyak. Az utóbbi években ráadásul divattá vált ilyen-olyan relikviákat is felajánlani.
No meg persze éttermi vacsorák, főzőtanfolyamok, színház- és koncertjegyek (Radnóti színház, A38-as Hajó) is felbukkannak, amelyek szintén 15-20-30 ezer forintért kelnek el. (Portálunk, a Digitalhungary.hu kiadója, Csermely Ákos egy kétfős, két éjre szóló wellness hétvégét ajánlott fel a négycsillagos siófoki Hotel Azúrba, ami szintén jó pénzért kelt el – a szerk.)
Idén újítottak is: olyan sok felajánlás jött, hogy volt ezer forintos zsákbamacska, ugyanennyiért tombola jegy, de lehetett 2 és 5 ezer forintért könyves-CD-s-édességes kész-csomagokat is venni.
Stand-up Comedy-nek is beillik
Hogy is néz ki tehát egy ilyen sztori: egy-két órás kipakolási ceremóniát a mustra követi, több száz médiamunkás (és más, általuk meghívott vendég) böngészi át az adott évi felhozatalt. Ezt követően, hagyományosan Pálinkás-Szűcs Róbert rádiós műsorvezető és Weyer Balázs ex Origo főszerkesztő stand up comedy-be illő stílusban, többórás show műsorba kezdenek. Kikiáltó emberként licitre bocsájtják az előttük terpeszkedő kacat, ital- és édességhalmot (lásd lentebbi képünket is); felolvasnak például humoros részleteket az előttük heverő könyvekből.
A licitálók pedig maguk a felajánló szerkesztőségek tagjai és a meghívott külsős vendégek. Pár ezer forintos tételekként kerülnek kalapács alá sorban a borok, a könyvek, a naptárak. De a legnépszerűbbek mindig a leghaszontalanabb, legrondább, illetve a direkt ezen eseményre tartogatott, hihetetlen giccses termékek, amelyek sokszor egyenként is 10-15 ezer forintért, vagy afelett kelnek el, ezzel is segítve a hajléktalanok helyzetét.
Természetesen akad rengeteg egyéni fejajánlás is. Klasszikusan a Hajtás Pajtás alapítója érkezik biciklis pólókkal, de legutóbb a kézműves élelmiszerek mellett több egyedi ékszerkészítő (például Vadjutka, Venusgem) és egy szülinapi bohóc (Galagonya Bohóc) is akadt.
A 2016-os résztvevők
Szerkesztőségek:
444.hu, Origo, Index, Reblog, Kreatív, Abcúg, Octogon, HVG, Figyelő, Nők Lapja Café, VS, Velvet, Klubrádió, 24.hu, Mérték Médiaelemző Műhely, Forbes, Recorder, Dining Guide, Direkt36, Dívány, Life, InStyle. Playboy, Átlátszó, Könyvesblog Magazin, Digitalhungary.hu, Északipart, A hetedik sor közepe, Le Cool, 7/24 Híradó, Lapcom, Mozinet, ATV
További felajánló szervezetek:
Átrium, Hajtás Pajtás, TASZ, Ashtanga Jóga Iskola Budapest, A38, Corvina Kiadó, Európa Könyvkiadó, Food Film Fighters, Goodbar Goodburger, Halisten Studio, Hangvető, Jelenkor Kiadó, kiSSbende Bisztró, Libri Kiadó, M10 Étterem, Mautner Zsófi, Magvető Kiadó, Nyáry Krisztián, Kortárs Építészeti Központ (KÉK), Nábelek Zsófi, Bookline, MMM Booking/MMM Press, Francia Új Hullám Kiadó, 21. Század Kiadó, Galagonya Bohóc, EFOTT, Olvasásklinika, Greenpeace Hungary, Drukka, Paintcocktail, Áprily Craft Beer, Konyha Étterem, Főtaxi, HBO, Zoska, The Boston Consulting Group, Vadjutka + Amnesty International, Szimpla, Menü, No Salty, Garmin, Café Communications, Spindoc Kommunikációs Hálózat, The Pillow Bakery, Radnóti Színház, Sziget, Virág Judit Galéria, Hitka Viktória, Fortepan
és rengeteg magánfelajánló!
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!
Média