A témát egy, a Cornell Egyetemen végzett kutatás inspirálta, ahol 7 év alatt több mint 3 milliárd Facebook és Twitter tartalmat elemeztek, és arra jutottak, hogy a negatív hangvételű említések megemelkedtek azokon a napokon, amikor túl hideg, túl meleg vagy éppen rossz idő volt. De vajon mi a helyzet a magyar weben?
A Neticle az Instagram és a Twitter tartalmait nézte meg e célból (Instagramnál csak a captionöket, mert a kommenteket és a sztorikat adatvédelmi okokból nem lehet gyűjteni). Ha általánosságban véve nézzük, elmondható, hogy a képmegosztón összességében kiemlkedően pozitív a hangulat. Ezt úgy mértek meg a cégnél, hogy rendszerük minden egyes captiont -3 és +3 közötti skálán pontozott aszerint, hogy mennyire pozitív vagy negatív az a leírás, majd ezeket átlagolták. Az átlagos említés 1,21-et mutatott, ami igen pozitívnak számít a benchmarkok szerint. A Twitterre inkább a semlegesség a jellemző, nagyjából kiegyenlítették egymást a pozitív és negatív említések. Ezt azt jelenti, hogy az Instagramon pozitívabban kommunikálunk.
Hogyan változik a webes hangulat az időjárás hatására?
Ha megnézzük az időjárási viszonyok és az említések hangulatát napokra bontva, az látható, hogy a Twitteren nincs erős korreláció a kettő között, nem mozog együtt az extrém idő ls az, hogy nem milyen hangnemben tweetelünk. Az Instagramnál viszont megfigyelhető volt, hogy a semleges említések száma úgy növekedett, ahogy az időjárás is egyre szélsőségesebb volt. Minél inkább eltért a hőmérséklet az adott hónap átlaghőmérsékletétől, annál több semleges említés született. Igazán negatívan tehát itt sem borzolta a kedélyeket a szélsőséges idő, ugyanakkor azért jól megfigyelhető volt, hogy olyankor kevesebb jutott a boldogság és inspiráció mázába burkolt posztokból. Ahol a leginkább összefüggésbe került az időjárás változása és az említés, az a napi említésszám. Minél inkább eltért a hőmérséklet a havi átlagtól, annál több poszt vagy komment született aznap. Hiába, az időjárásról még mindig nagyon szeretünk beszélni.
Hogyan beszélünk az időjárásról?
A Neticle a vizsgálat egy részébe a Facebookot is bevonta, ahol a rossz idő miatti szomorúság már sokkal erősebben megjelent, mint Instagramon vagy Twitteren. Olyan kifejezések váltották ki a negatív hangulatot, mint például a “zord”, “szomorú”, “borongós” vagy “komor” idő. Ha magát az időjárás kifejezést nézzük, a közösségi médiában egy hónap alatt (január 1. és 30. között) rengetegen írtak a témával kapcsolatban. A témában író netezők 78%-a volt elégedetlen az időjárással, ami elég magas arány, de azért azt is megmutatja, hogy nem csak a panaszkodás ütötte fel a fejét. A legpozitívabban a Maggi egyik posztjára reagáltak az emberek, ugyanis a rossz időhöz illeszkedve egyik levesüket promotálták, az ötlet pedig sikert aratott. A hangulat pedig akkor volt a legnegatívabb a vizsgált hónapokban, amikor megjelent egy hír arról, hogy a zöldségek drágulása a szélsőséges időjárás miatt lehet.
Összességében elmondható, hogy az Instagram akkor is a pozitív vagy vicces tartalmak otthona, amikor rossz az idő, de a többi felületet sem mozgatja meg különösképpen. Éppen ezért a Neticle azt tanácsolja a kommunikációs szektornak, hogy nem érdemes kizárólag hőmérsékleti adatok alapján targetálni a közönséget, mert a tartalom dönti el a reakciók mennyiségét, nem maga az időjárás.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!