Így tudhatjuk meg, milyen szolgáltatás áll az emelt díjas számok mögött

Így tudhatjuk meg, milyen szolgáltatás áll az emelt díjas számok mögött
Minden hírközlési szolgáltatónak jogszabályi kötelezettsége vezetni az emelt díjas telefon- és sms-szolgáltatásainak hiteles és naprakész listáját, felelős fogyasztóként pedig két egyszerű kereséssel előzetesen ellenőrizhetjük ezeket a számokat – hívja fel a figyelmet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH). Ezen kívül eleve le is tiltathatjuk a szolgáltatónknál az ilyen típusú hívások, sms-ek indítását a kellemetlen meglepetések és a „számlasokk” elkerülésére.

Az emelt díjas szolgáltatások elterjedése óta különösen résen kell lenniük az előfizetőknek, hogy elejét vegyék az aránytalanul magas mobilszámlák okozta kellemetlenségeknek. Az ilyen szolgáltatásokat már önmagában a számsor alapján is könnyedén felismerhetjük: ezek a 90-es és a 91-es kezdetű, valamint a 16-tal kezdődő öt- és hatszámjegyű telefonszámok. Egy emelt díjas számhoz tartozó szolgáltatás áráról, valamint magáról a szolgáltatást nyújtó cégről és annak elérhetőségeiről a telefonszolgáltatók honlapján található tájékoztatás.

Fontos azonban tudni, hogy az egyes szolgáltatók csak azokat a számokat tartják nyilván, amelyeket az NMHH nekik jelölt ki. Ezért először a hírközlési hatóság honlapján található nyilvántartásokból célszerű kiindulni.

A különleges díjazású számok keresésére szolgáló felületen a 90-es vagy 91-es emelt díjas számok között lehet keresni:

http://agapub.nmhh.hu/aga_web/kulonBeforeAction.action

Az öt vagy hatjegyű rövid számokat pedig az alábbi, a rövid kódok keresőjében tudakozódhatunk: http://agapub.nmhh.hu/aga_web/rovidBeforeAction.action

Mivel a 90-es és a 91-es kezdetű számok hordozhatók, róluk a számhordozottsági keresőből is meg lehet állapítani, hogy melyik hívószám melyik szolgáltató(k)hoz tartozik: http://szamhordozottsag.nmhh.hu/

Ha tudjuk, hogy melyik hírközlési szolgáltató használja az adott emelt díjas számot, akkor a szolgáltató honlapján található emelt díjas szolgáltatások nyilvántartásában lehet beazonosítani a konkrét tartalomszolgáltatót. A legnagyobb hírközlési szolgáltatók nyilvántartásait itt találhatjuk meg: Telekom[1], Telenor[2], Vodafone[3].

A körültekintő fogyasztói magatartás azonban mit sem ér, ha a szolgáltatók nem frissítik lelkiismeretesen a nyilvántartást. Legutóbb az „Ask Bongo” nevű emelt díjas szolgáltatás kapcsán állapította meg a hírközlési hatóság, hogy a Magyar Telekom nem teljesítette a nyilvántartással kapcsolatos kötelezettségét, mivel az erre a számra ugyanabban az időben kétféle, egymásnak is ellentmondó találatot adott. Ezért a hatóság kötelezte a Telekomot a jogszerű állapot helyreállítására és a hasonló hibák elkerülése érdekében intézkedési terv készítésére. A döntés ellen a szolgáltató a másodfokú hatóságnál és a bíróságon is fellebbezett, de mindkét szerv az NMHH álláspontját erősítette meg.

Az emelt díjas sms-szolgáltatások fogadása alapbeállításként tiltva van minden ügyfélnek, kivétel jelent ez alól az, aki kifejezetten kérte a szolgáltatót a blokkolás feloldására. De éppen a tapasztalt visszaélések miatt már két mobilszolgáltató is jelezte, hogy kivezeti a fogadott emelt díjas SMS szolgáltatásokat. Ugyanakkor az emelt díjas hívások és a küldött SMS-ek kimenő forgalmának tiltását külön kérni kell a szolgáltatótól, de a biztonság érdekében érdemest megtenni ezt a lépést is.

Ezen kívül június 30-tól a hírközlési szolgáltatóknak a számlán tételesen fel kell tüntetniük az emelt díjas szolgáltatásokat, amelyből már könnyebben ki fog derülni, kinek és milyen szolgáltatását, mennyiért vette igénybe az ügyfél.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!



Címkék: NMHH