Így kerülj be a hazai sajtóba!

Így kerülj be a hazai sajtóba!
Farkas Kornél ezzel a módszerrel kerülte be az M2-be, Duna TV-be, Kossuth rádióba, Indexbe, Blikkbe, Borsba és még sok más médiumba. Az alábbi cikkben elárulja a titkát.

Ahányszor találkozok egy ismerőssel annyiszor megkérdezik tőlem, hogy hogyan csináltam, hogy 12-13 éves koromban elértem azt, hogy az ország legnagyobb hírportálja, az Index készítsem velem interjút, vagy szerepeljek a közmédia valamennyi médiumában. Ebben a cikkben elárulom, hogy mi a titkom!

Ismerjük meg a célcsoportunk szokásait

A legelső feladatunk, hogy ismerjük meg a célcsoportunk médiafogyasztási szokásait. Ehhez a következő kérdéseket kell megválaszolnunk:

Online vagy nyomtatott sajtót olvas? TV vagy rádió? Napi, heti vagy havi megjelenésű újságot olvas? Van-e előfizetésre valamilyen újságra vagy újságosnál szerzi be az újságot? Melyik rovatok a kedvencei, melyeket olvassa? Mikor hallgatja a rádiót? Mely rádiókat hallgatja? Autóban hallgatja a rádiót vagy a munkahelyén? Mely TV műsorokat, csatornákat nézi? Mikor nézi a TV-t? Követ-e influencereket? Ha igen, kiket? Olvas-e blogokat és milyen gyakran?

Érdemes ezeket a kérdéseket összefoglalni egy online kérdőívbe, amit kiküldhetünk egy hírlevélben, de apránként is adagolhatjuk a kérdéseket Instagram story-ban, így a vevő úgy érzi, hogy ő is alakíthatja a céged működését.

Mi a missziónk?

A sajtómegjelenési stratégia szerves része a missziónk is, amit az üzleti tervünk is tartalmaz. A misszió a cégünk alapvető céljainak megfogalmazása, az a dolog, amiért a cégünk/vállalkozásunk létezik. Ez az üzenet, amit el szeretnénk juttatni a célcsoportunkhoz a sajtón keresztül.

Készítsük el a sajtómegjelenési tervünket!

Miután megismertük a célcsoportunkat és a missziónkat is megfogalmaztuk, jöhet a sajtómegjelenési tervünk összeállítása. Amikor erről először hallottam még értelmetlennek tartottam, de amikor egy héten kellett egyeztetnem 4 újságíróval, akkor bevallom, hogy jól jött ez a terv.

Fontos dolog az is, hogy mi a megjelenésünk célja. Lehet a célunk edukáció, imázsépítés, listaépítés, konverziós ráta növelése, látogatók vonzása a weboldalra stb…

Még adódhat a kérdés, hogy honnan gyűjtsek be e-mail címeket? A legcélszerűbb, ha ellátogatunk a kiszemelt médium honlapjára és ott kutatunk az e-mail címek után. Általában az impresszumban vagy a kapcsolati oldalon találhatjuk meg az újságírók, főszerkesztők, rovatvezetők elérhetőségét. Nagyobb hírportáloknál van külön a sajtóközlemények, meghívók fogadására létrehozott e-mail cím.

Írjunk a sajtónak!

Elérkeztünk a legfontosabb lépéshez, a kapcsolatfelvételhez!

Tárgy

Azt hiszem ezzel nem mondok újat, de az e-mail tárgya legyen figyelemfelkeltő. Egy újságíró, de főleg egy főszerkesztő nagyon el van havazva. Rengeteg e-mailt kapnak a főnöktől, kollégáktól, fotóstól, képszerkesztőtől. Az e-mailek másik része sajtóközlemények, meghívók, témaötletek. Egész nap úton van, írja a cikkeket megy a szerkesztőségi ülésekre stb… Ezért fontos, hogy a mi e-mailünk kitűnjön a többi közül. Minél rövidebb egy cím, annál hatásosabb!

Megszólítás

Én személy szerint nem szeretem a nagyon hivatalos „Tisztelt Sajtó Lajos!” megszólítást. Ha név szerint tudom, hogy kinek küldöm az e-mailt, akkor mindig „Kedves Sajtó Lajos!”-t írok, ha pedig a központi, általános (info@.... kezdődésű) e-mail címre írok, akkor pedig „Kedves Mind!” a megszólítás.

A kezdetek

A levél első része mindenképpen magadról vagy a kezdetekről kell, hogy szóljon. A legtöbb újságírónak az első kérdése egy interjún, hogy hogyan kezdtél el ezzel a témával foglalkozni. Mutasd be a céged történetét, de úgy, ahogyan azt mindenki szokta: Már kiskoromban érdekelt a fotózás/vadászat stb... Mondj helyette egy vicces/érdekes/vidám sztorit. Például én sosem azt mondom, hogy már harmadik osztályosként nagyon foglalkoztatott a fotózás, hanem azt, hogy 3 évvel ezelőtt rábukkantam a kertben szüleim régi fényképezőgépére. Az újságírók szinte vadásznak az ilyen cuki történetekre.

Mi a missziónk és mi segít ezt teljesíteni?

Ebben a részben felvázoljuk a cégünk tevékenységét, misszióját és, hogy mi segít ezt teljesíteni.

„Több, mint 2 éve küzdök azért, hogy megmutassam kortársaimnak, hogy milyen természeti csodákat rejt Magyarország. Ezért hoztam létre a mára már 10 ezer követőt számláló Instagram oldalamat, ahol egyszerre szórakoztatom és edukálom a fiatalokat”

„Exkluzív Facebook csoportunkban már 40 ezer embernek gyerekjáték a marketing. Létrehoztunk egy olyan zárt Facebook csoportot, ahova heti rendszerességgel töltünk fel markering és kommunikációs leckéket és csoporttagok megvitathatják egymással a cégük marketingtevékenységét”

Eredmények, sikerek

Írjuk le, hogy azóta mióta belefogtál a vállalkozásodba milyen sikereket értél el. Itt hivatkozhatunk előadásokra, kiállításokra, pályázaton való sikeres szereplésre, vendégcikkre, követőszámokra, kattintási vagy látogatottsági arányokra, és akár sajtómegjelenésre, de csak abban az esetben, ha nem konkurense az egyik médium a másiknak vagy, ha nagyon ismert.

„Ez idő alatt sikerült elérnünk, hogy több, mint 1000 vállalkozónak segítettünk kialakítani a marketingtervét”

„…[missziónk]. Úgy néz ki nem sikertelenül, ugyanis 2020-ban bemutattathattuk a vállalkozásunkat a TED-en.”

Kérés

Írjuk le konkrétan, hogy mit szeretnénk. Ehhez adok egy-két tippet:

„Kérem támogassa tevékenységünket illetve a küldetésünket azzal, hogy megismertet az olvasóival/hallgatóival/nézőivel”

„Szeretném kérni, hogy támogassa tevékenységemet azzal, hogy megismertet engem illetve a küldetéseimet az olvasókkal. Nincs költségvetésem hirdetésekre, PR kampányra. Nagyon szívesen írok – vagy mesélek – a küldetésemről, és magamról, bízom abban, hogy számíthatok segítségére, mert ez a rádió interjú nagyon sokat jelente nekem, sok önbizalmat adna!”

Elköszönés, aláírás

A levél végére érdemes odaírni, hogy „Köszönöm, hogy végig olvasta!” Végül pedig a nevünket, telefonszámunkat, weboldalunkat és e-mail címünket. Én általában a legutolsó sorba külön a sajtószobámra mutató linket is el szoktam helyezni.

Mire számítsunk a megjelenés után?

Az egyik személyes tapasztalatom, hogy az Indexes megjelenésemet követően sorra hívtak a Kossuth rádiótól a Rádió 1-től és a Blikk-től. Tehát, ha egy nagyon ismert portálon jelensz meg, akkor számíts arra, hogy jó estben utána sorra fognak keresni az újságírók. De hasonló élményem volt a Család-barátos szereplésem után is, utána 2 cikk jelent meg rólam (az egyiknek ez volt a címsora: „Elképesztően tehetséges, a 13 éves fotósért rajong az egész ország” – jelent meg a Ripostban)

+ TIPPEK

Időzítés: A kiválasztott napon mindenképpen 12 óra előtt küldjük el a levelünket, hogy elegendő idő legyen a szöveg kidolgozásához, kezeléséhez. Mindig érdemes megnézni, hogy a kiküldés napján nincs-e valami féle olyan esemény, ami nagy mértékben leköti a sajtó figyelmét. Az első nap, amikor érdemes kiküldeni a levelet az kedd, mivel a sajtónak is hétvége van.

Remélem ezzel a cikkel tudtam segíteni neked abban, hogyan kerülj be a sajtóba. Ha nekem is sikerült, akkor neked is fog!

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Farkas Kornél

14 éves elhivatott természetfotós, a Ferenczy Múzeumi Centrum első diáknagykövete. 2 év alatt elérte, hogy több, mint 30 alkalommal szerepeljen a sajtóban. Szerepelt az MTVA 4 médiumában és az Index …


Címkék: Farkas Kornél