A válság hatására visszaeső költések vesztese volt az írott sajtó és a televízió is, ugyanakkor még ilyen körülmények között is közel duplázott az internet. A kiutat sokan sokféleképpen igyekeznek megtalálni – köztük vannak nem szokványos megoldások is. Ilyen megoldást képvisel Gábor Iván, a Cafe Csoport ügyvezető partnere, aki „Hit, álom, varázslat” címmel tartott előadást a Media Hungary 2012 rendezvényen.
A fent említett kiindulási pontok mellé felsorakoztatott még egyet, a hirdetések értékének és a reklámpiacból megélni próbáló vállalkozások számának az egymással ellentétes alakulását, amit plasztikusan a következőképpen írt le: „A kilencvenes években jelentős mennyiségű hal volt, de alig volt profi horgász – kétezerre a hal és a horgász egyensúlyba került – az elmúlt 3-4 évben pedig már a horgász lett sok, a hal pedig kevés. Tíz ével ezelőtt több hirdető volt, mint napjainkban, ugyanakkor osztódással szaporodnak azok a cégek, amelyek a reklámpiacból próbálnak megélni.”
Alapvetően hármas szorításban dolgozik a szakma. Folyamatosan csökkennek a reklámköltések, átstrukturálódik a hirdetési hordozó- és egyéb piac, és egyre több ügynökség, tanácsadó cég van a piacon.
Gábor Iván szerint ebben a helyzetben csak azzal lehet sikereket elérni, ha hiszünk abban, amit csinálunk, amit el akarunk érni. Példákkal illusztrálva mindezt: a történelemből a Wright-fivérek, a közelmúltból pedig Steve Jobs mutatja, hogy ha tudunk álmodni és hinni az álmunk megvalósulásában, akkor nyert ügyünk van. A vállalatokra is igaz ez – állítja, rámutatva: „Csak olyan vállalatok tudnak elérni bármit, amelyet olyan emberek irányítanak, akiket valamilyen hit hajt előre, s ehhez a hithez meg is tudnak fogalmazni olyan álmokat, amelyek megvalósításáért hajlandók és képesek áldozatot is hozni, képletesen még arra is készek, hogy napjában ötször lezuhanjak, ahogy a Wright-fivérek a repülőgép feltalálásának a folyamatában.”
Napjainkban a piaci szereplők – akik berendezkedtek egyfajta alámerülésre és kibekkelésre – három dologra hivatkoznak és panaszkodnak: az alultőkésítésre, a megfelelő munkaerő hiányára és a rossz piaci körülményekre. Pedig az elkövetkező évek reklámpiaci átrendeződésében ezek csak a keretfeltételek alakulásában játszanak szerepet, a nyerteseket és a veszteseket az inspiráltság foka fogja megkülönböztetni.
Nettó reklámköltés alakulása Magyarországon
Forrás: Magyar Reklámszövetség, Dr. Skriba Judit
Év Milliárd forint
2000 111,6
2001 119,5
2002 124,4
2003 134,9
2004 154,7
2005 166,6
2006 176,3
2007 187
2008 200,6
2009 162
2010 161,7
2011 151,5
Megj.: 2010-től megváltozott a módszertan, ezért a korábbiakkal való sematikus összehasonlítás nem egzakt
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!