Átáll az RTL egy másik nézettségi mutatóra

Átáll az RTL egy másik nézettségi mutatóra
Az RTL Magyarország úgy döntött, hogy 2022-től a nézettségi adatainak publikálásakor, illetve a belső elemzései elkészítésénél a közönségarány mutató esetében átáll az egyéb nagyképernyő használat (Other) nélküli, úgynevezett lineáris shr% értékre az eddig alkalmazott shr% érték helyett.

Az RTL Magyarország az „Egyéb nagyképernyő használat” (Other) nélküli SHR% alkalmazására való átállását azzal indokolta, hogy ezzel a nagy európai és amerikai piacok trendjeit követi, ahol már évek óta így közlik a tévécsatornák nézettségi eredményeit - írja a media1.hu.

Azt is írták, azért döntöttek az átállás mellett, hogy egyértelműbb képet lehessen kapni a lineáris tévék nézettségi versenyéről abban a korban, amikor a tévé már nem csak tévénézésre használható: ugyanis az Other (Egyéb) kategória már nagyon sok mindent jelenthet a külföldi csatorna nézéstől a különböző játékkonzolok használatán át egészen a mobiltelefon képernyőjének a tévére való kivetítéséig.

Ez az átállás az RTL szerint „biztosítja, hogy le lehessen követni ezeket a technológiai változásokat a televíziós piac meghatározásakor, emellett stabilitást és átláthatóságot teremtsenek az adatszolgáltatásban, amely így összevethető marad és pontosabban határozza meg a tévés piac versenyének állását.”

Azzal, hogy a jövőben az RTL a kommunikációjában az Other nélküli, tehát a lineáris tévés shr% értéket fogja használni, a közönségarányokat immár tisztán a magyar nyelvű lineáris televíziócsatornák piacán fogják értelmezni, az elmozdulások ebben a versenyben jelentenek majd változásokat, piacnövekedéseket, illetve csökkenéseket. Az átállás miatt várhatóan látványosan, körülbelül 25 százalékkal megnőnek majd a műsorok share (közönségarány) eredményei idén januárban - magyarázza a Media1.

Erre a hírre reagált a Media1-nek az Atmedia nevű reklámértékesítő ház, mely olyan tévés vállalatok reklámidejének értékesítésével foglalkozik mint például a TV2 Média Csoport, az MTVA, a Network4, az ATV.

Karácsony László, a vállalat stratégiai és marketing igazgatója a Media1-nek eljuttatott közleményében arról ír, hogy „a nézői részesedés vizsgálata esetén az alapkérdés mindig az, hogy mit veszünk 100 százaléknak. 100 százaléknak tekinthető többek között: minden a Nielsen Közönségmérés által mért képernyőfogyasztás, vagy az összes magyar nyelvű csatorna nézettsége, vagy az összes, a hirdetőkért harcba szálló, szpot-méréssel rendelkező csatorna nézettsége, de lehet akár egy-egy adott tematikus csatornacsoport (például sportcsatornák) nézettségét is 100 százaléknak tekinteni – mindez attól függ, hogy mit szeretnénk elemezni”.

Karácsony hangsúlyozta: „Az Atmédiánál a 2010-es indulás óta gyakorlat az úgynevezett »csak kereskedelmi« más szavakkal »commercial only« nézői részesedés mutató használata is, ahol a 100 százalék az összes szpotméréssel rendelkező csatorna nézettsége. A hirdetőket és a médiaügynökségeket az érdekli, hogy az elérhető kínálatból – nevezetesen, ahova nézettséggaranciával tervezhet kampányokat effective reach / effective frequency célokkal, amit csak a szpotméréssel rendelkező csatornákon tehet meg – mit válasszon. Vagyis számukra ez jelenti az elérhető kínálatot, ebből választanak, ezért tekintjük ezt 100 százaléknak, és ezért bevett szokás az Atmédiánál ennek a mutatónak a használata a televíziós hirdetésértékesítési tevékenység során. Ezt tartjuk korrektnek. Örülünk, hogy az RTL is felismerte ennek fontosságát és lépett.”

Kolosi Péter, az RTL Magyarország programigazgató vezérigazgató-helyettese a Media1-nek azt mondta, az Atmedia a közönségarány-mutatóval kapcsolatos RTL-es változtatással kapcsolatos reagálásában valójában nem arról a mutatóról beszélt, mint amire az RTL-nél átállnak, ugyanis a szpotszintű méréssel nem rendelkező, jellemzően kisebb hazai tévécsatornákat ezután is figyelembe veszi az RTL által választott közönségarány-mutató, és nem értenek egyet azzal, hogy ezeket ne kellene figyelembe venni, mint ahogy azt az Atmedia gondolja. A további részletekről itt olvashat.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!