Tudsz hirdetni a Google és Facebook nélkül? Reboot Hungary összefoglaló

Tudsz hirdetni a Google és Facebook nélkül? Reboot Hungary összefoglaló
A techóriások néhány szolgáltatásának akár átmeneti felfüggesztése is a feje tejére állíthatja cégek teljes marketing gépezetét. Csak az tud egy ilyen eseményre sikerrel felkészülni, aki időben kiépítette saját adataira épülő digitális hirdetési folyamatait.

A világ 13. legnagyobb gazdaságában már nem csak ködös elmélet, valóság az internetes hirdetési nagyágyúk szolgáltatásainak felfüggesztése. A Google és/vagy a Facebook kivonulására érdemi esély van – ha egy ekkora országot feladnak a hirdetési bevételek megosztása helyett, Magyarországot miért ne adhatnának föl bármikor?

A Google és a Facebook szerepe ma már megkerülhetetlen a globális online médiában: az összes online reklámköltés már több mint felét náluk költik el. Ez olyan jelentős súly, amit nehéz megkerülni, és ezt a cégek is tudják. Az erejük tesztelésére is hajlandóak, amit az is mutat, hogy az ausztrál tervek miatt, ami szerint a hirdetési bevételeiket meg kellene a tartalmak előállítóival is osztani, a Facebook erőt fitoktat.

A Reboot Hungary reggelén jelentette be az amerikai közösségi oldal, hogy nem teszi lehetővé hírek megosztását az oldalán Ausztráliában. Ez pedig teljesen új helyzet a kiadóknak az olvasók elérésében.

A függőség problémáit mindenki megtapasztalhatja itthon is. Csermely Ákos saját tapasztalttal is rendelkezik: az előző Reboot Hungary meghirdetésekor azért tiltotta le a Facebook a hirdetést, mert szerepelt benne a bank szó – mivel a Gránit Banktól is volt előadó. Ez is megmutatta, hogy mindig kell lennie alternatívának.

Minden fronton, hatékonyan

De miért is olyan hasznos a hirdetőknek a globálisok által kínált hirdetési megoldás? Beluscsák Márk, az OMG marketing és kommunikációs ügynökség digitális vezetője szerint azért nagyon hasznos a Google, mert a hirdetés különböző fázisaira mind-mind kiváló megoldást kínál. Aki meg akarja mutatni magát, fel akarja kelteni a figyelmet, annak kiváló megoldás a YouTube, a világ legnagyobb videómegosztója.

Ha már kialakult a kereslet, az érdeklődés a vásárlóban, akkor a Google adatainak segítségével lehet szinte személyre szabott a hirdetéseket megjeleníteni. Akik pedig már a cselekvés, a vásárlás fázisában vannak, aminél a keresési hirdetéseknek megkerülhetetlenek. A vásárlói lojalitás kialakításában és fejlesztésében az erős remarketing eszközök segítenek.

Ez egy nagyon jól felépített modell, viszont egyre inkább feltűnő lehet, hogy fogyasztóként, hirdetőként, médiavállalatként is ma már szinte mindenki találkozik a megoldásokkal.

Mit nem akarnak a nagyok?

Az ausztrál törvényjavaslat kapcsán érdemes a részleteket is megismerni, hogy lássuk a két globális online hirdetési szereplő helyzetét. Végső soron azt várják el tőlük, hogy az ingyenesen kínált platformjaikon megosztott híreket, ha megosztják a felhasználók a közösségi médiában (Facebook), vagy az megjelenik a hírkereső oldalon (Google), akkor ezért fizessenek.

A Facebook teljesen elutasította ezt, a Google azonban már ma is fizet hasonló rendszerben Franciaországban. Csakhogy az ausztrál elvárások szerint minden esetben, ha a keresési algoritmusukon változtatnak, 14 nappal korábban be kell jelenteni. Ezt nagyon nem szeretnék, de így is megegyezés közeli tárgyalásokat folytatnak a kiadókkal.

A Facebook döntése azonban nagyon nehéz helyzetbe hozta a kiadókat: nem csak azt tiltották meg, hogy az ausztrál felhasználók híreket osszanak meg, de még a lapoktól is elvették a jogot, hogy saját oldalukra bármilyen linkelt tartalmat kitegyenek. Magyarán egyik napról a másikra elvesztették az olvasóik felé az egyik kommunikációs csatornájuk.

Szoboszlai Adrienn, a Vodafone Biddable csapatának vezetője azt emelte ki, hogy kissé megkésve jelennek meg a törvények a digitális területen, amikor már egy kialakult piac működését szabályozzák új – jó példa erre az európai GDPR. A szabályok megalkotása során sokszor hiányzik a gyakorlati tapasztalat, sokszor nem életszerű elvárásokat tartalmaznak.

Az online média számára teljesen más világot hozna el, ha nem lenne a két globális szereplő, hiszen már a médiafogyasztásban a címlapi forgalom messze eltörpül az ezeken a platformokon át érkező látogatásokhoz képest. Ha nem lenne a terelés, kérdés, hogy csökkenne-e a forgalom, ki és hogyan járna vele.

Szokatlan, de túlélhető

A hirdetőknek is feladná a leckét, ha nem lenne hozzáférésük a Google és a Facebook szolgáltatásaihoz. Fürjes Ádám, a Rossmann, az online marketing csoportvezetője éppen egy ilyen kísérletbe kezdett: a Huawei új telefonjain ugyanis nem érhetők el a Google szolgáltatások.

A Huawei szinte minden szolgáltatást saját maga pótolt, de felhasználóként ez más élmény, újra kell tanulni, hogy hogyan működik. Bár lehet hogy szokatlan, de ez is mutatja, hogy van alternatíva.

Érdemes azt is végiggondolni, hogy vannak olyan termékek és szolgáltatások, amiket a Google és a Facebook nem enged be a hirdetési rendszereiben. És ezeknél is működik az online marketing minden ma elérhető lehetősége. Ez azonban több munkát, alaposabb tervezést igényel, és országonként más és más megoldást kíván.

Közmű vagy sem?

Nehéz kérdés arra választ találni, hogy mennyire kötődnek mind a hirdetők, mind a felhasználók a Google és a Facebook szolgáltatásaihoz. Egy átlagos felhasználónak ez már nálunk közmű, és a két globális szolgáltatásai jelentik az internetet nagyrészt. De az is tény, hogy bármikor lemondhatunk róluk, vannak alternatívak.

Vannak olyan országok, ahol nem ez a két cég a vezető keresésben, közösségi médiában vagy éppen térkép megoldásban. Hirdetőként és felhasználóként is tudni kell, hogy egy bizonyos határon belül használjuk őket.

Kinek fájna, ha nem lenne?

Ha megszűnne a Google és Facebook hirdetések lehetősége, az leginkább a kisebb vállalatokat érintené rosszul. A nagyvállalatok nem engedhetik meg maguknak az egy lábon állást, nekik azonnal ott lenne az alternatíva, amit jól ismernek.

De a realitás azt mutatja, hogy hiába költik az online hirdetési pénzek kisebb részét a nagyvállalatok a globálisoknál, ezek szállítják az impression és egyéb mutatók alapján a nagyobb eredményt. Mégsem lenne feltétlenül ez rossz, hiszen ha a két globális szereplőnél nem lenne lehetőség hirdetni, az jelentős technikai fejlődést generálna. A kiadók bevételei hirtelen megrúgásának, jobb megoldások fejlesztésére lenne forrásuk, könnyebben nyithatnának a kkv-k irányába.

Mivel azért hirdetnek a cégek nagy mértékben a globálisoknál, mert a felhasználók ott vannak, ott kell elérni őket – ha máshol lennének, oda mennének, ahonnan a hirdetési pénzek jönnének. Nem csak a központi költségvetés, de az egész hazai gazdaság szempontjából jelentős előny lenne, hogy a két globális eltűnése esetén itthon adóznának a bevételek a hirdetési bevételek után.

A közösségi médiában elég sok alternatíva létezik, és itthon is lehetne ehhez háttér – elég csak arra gondolni, hogy az iwiw megelőzte annak idején a Facebookot, és bár kevesen tudják, de például a MyVIP is még mindig működik. Azért ezen a területen nemzetközi kihívó is bőven akad, és sok más országban is van erős hazai versenytárs.

Sokkal nehezebb lenne a keresések területén a Google pótlása: angolul bőven van alternatíva, de jelenleg nincsen olyan magyar nyelvű releváns keresési motor, ami hasonló minőségű szolgáltatásokat biztosítani. Ráadásul egy ilyen kialakítása sokkal nagyobb munka. Azért ez sem teljesen elképzelhetetlen, hiszen elég arra gondolni, hogy itthon is vannak olyan cégek, amelyek e-kereskedelmi keresőmotorokat fejlesztenek, amik egy internetes kereső kialakításának jó alapja lehetne.

Az igazi kihívás annak felmérésére, hogy milyen hatása lenne a két nagy technológiai cég hiányának azért nehéz, mert ma már az online hirdetési ökoszisztéma szinte minden elemében ott vannak. Hiszen kinél költi a hirdető a pénzét, ha a Google Display Network-ön vásárol hirdetést egy magyar médiaszolgáltató oldalán?

A kommunikációs iparág minden szereplője kötődik többé-kevésbé a nagyok megoldásaihoz. Ez már csak azért is így van, mert technológiailag nagyon magas szinten állnak. Ahhoz, hogy a kötődés kevésbé legyen erős irányukba, informatikai megoldásokban fel kell zárkózni hozzájuk.

Ennek kapcsán elég csak a harmadik feles adatok kérdését kiemelni: a két globális szereplő kiváló adatokkal rendelkezik az internetezőkről, ezzel pedig kevesen vehetik fel a versenyt. Magyarországon a Datame és a Barion azok, akik ebben erőteljesen elkezdtek építkezni. Ráadásul a hazai piacot ők jobban ismerik, így relevánsabb adatokat is tudnak biztosítani.

Hasonló magyar kezdeményezésekre lenne szükség az online hirdetési piac több területén ahhoz, hogy a kommunikációs iparág függése csökkenjen a Google és a Facebook irányába.

Ezt a műsorunkat  alább a cikk alján vagy a Digital Hungary Youtube csatorna feliratkozóinak hozzáférhetővé tesszük. 

Kérjük, iratkozzon fel a Digital Hungary YouTube-csatornájára, ahol további érdekes és értékes előadásojat találhat az elmúlt év Reboot Hungary, Media-Digital Hungary és az Internet Hungary felvételeiből.

Adásainkra ingyenes regisztráció itt: reboothungary@digitalhungary.h

Reboot Hungary videó
Reboot Hungary videó

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

­­Bucsky Péter – Gazdasági újságíró. Vállalt rádiós műsorvezetést is, több magazinnál, hetilapnál és online hírportálon is rendszeresen publikál.