Tereprendezés: a kommunikációs ipar nem vész el, de átalakul

Tereprendezés: a kommunikációs ipar nem vész el, de átalakul
Blaskó Nikolett az ACG Reklámügynökség alapító ügyvezető-tulajdonosa, a MAKSZ elnöke az idei Media-Digital Hungary Cabrio konferencián elmondta, mi várható a pandémia utáni időszakban a hazai kommunikációs iparágban.

A koronavírus szinte minden iparágat negatív mértékben érintett, s a kommunikációs szektort sem kímélte. Az iparági szereplők a Magyar Reklámszövetség tavaly nyár eleji felmérésében a teljes piacra 35 százalékos átlagos csökkenést prognosztizáltak az évre. Ebből a média csökkenését 20 százalék alá, az integrált piac visszaesését 30-35 százalékra, míg a rendezvényes szektor zuhanását 80 százalék fölé becsülték a válaszadó ügynökségi vezetők. A felmérés idején azonban a pandémia második hulláma és annak hatása még nem volt felmérhető. A kommunikációs költések nem várt, mintegy 16 százalékos csökkenése azonban megrogyasztotta a piacot.

Számok tükrében

Blaskó Nikolett szerint a járvány első hulláma átrendezte a terepet. S ez a változás valóban ijesztő, de arra is sarkall, hogy máshogyan gondolkodjunk, definiáljuk újra a működési költségeket és a folyamatokat, illetve az ügynökségi üzleti modelleket. A márkák szempontjából felértékelődött a hitelesség, és a megszokott termékközpontú szemléletet felváltotta az értékalapú tartalom készítése. De látható az is, hogy a harmadik hullám után az iparág már kezd magához térni, az elemzések is azt mutatják, hogy túl van a mélyponton. A média költések is kezdenek visszarendeződni, s a szakemberek is optimistábban tekintenek a jövőre. Ha az ún. “profit share modell”-el kompenzáljuk a kieséseket, azaz az ügyfelek is invesztálnak az iparágba, akkor gyorsabb felépülés várható.

Emberekre épülő iparág

De a számok mellett érdemes beszélni arról is, hogy mi volt és mi lett, azokkal az emberekkel, akik ezt a szakmát jelentik. A tereprendezés mellett egy dolog biztosan nem változik: az iparág “people base”, azaz szakemberekre épülő marad. Az empátia pedig a kommunikációs szakma alapja. Ha elveszik az iparágból az emberi dimenzió, akkor egy automatizált beszállítóvá válik, amit tényleg nem akarhatunk. Ha nem tesszük tönkre azokat, akik másfél, két ember helyett dolgoznak, ha aktívan segítjük az álláskeresőket, ha támogatjuk a fiatal utánpótlás szakembereket, például valódi motivációkkal látjuk el és segítjük gyógyulni őket, akkor képesek lesznek új értéket teremteni - fogalmazza meg Blaskó Nikolett. Hozzáteszi, hogy a “people base” iparág akkor képes helyreállni, ha a benne dolgozó emberek talpon maradnak.

Iparági gyorssegély

Tavaly májusban a MAKSZ-nak (Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége) mintegy 300 szakember jelezte, hogy munka és jövedelem nélkül maradt. A páratlan iparági összefogás eredményeképpen 14 millió forintot sikerült összegyűjteni, amiből ősszel közel száz nehéz helyzetben került szakembernek tudtak fejenként 150 ezer forintos segélyt adni.

“MAKSZ elnökként leginkább az emberek iránt érzek felelősséget, a kivérzett cégek, terhelt, kizsigerelt szakemberek iránt, akikre egyre nagyobb felelősség hárul. Nekünk kötelességünk segíteni, hogy talpon maradjanak. Mindenkinek más lehetőségei vannak, de mindenkinek vannak lehetőségei, találjuk meg ezeket, hogy az iparág - ha átrendeződik is - életben maradhasson”- zárta előadását Blaskó Nikolett.

Blaskó Nikolett

A magyar kommunikációs iparág egyik legbefolyásosabb női szereplője. A Magyar Kommunikációs Ügynökségek Szövetségének (MAKSZ) elnöke, a Magyar Reklámszövetség elnökségi tagja. 2004-ben alapította az ACG Reklámügynökséget, amely Magyarország egyik legsikeresebb kommunikációs ügynökségévé vált. A nemzetközi hatékonysági világranglistán (Effie Effectiveness Index) 2014-ben első helyezést értek el, ezzel az ACG a világ Leghatékonyabb Független Ügynöksége lett. Ezt követően három éven keresztül 2016-, 2017-, és 2018-ban, zsinórban megismételték, ezzel egyedüliként, 4 éven át vették a Független Ügynökségek Hatékonysági Világranglistáját. Az ACG emellett többszörös „Év Ügynöksége”, valamint kreatív ranglista vezető itthon. Új szákházuk „Az Év Irodája” lett 2018-ban. Blaskó Nikolett emellett aktív társadalmi szerepvállaló, felügyelőbizottsági tagként segíti itthon az Unicef munkáját, elkötelezetten támogatja a nők helyzetbe hozását az üzleti életben, mecénása a hazai kortárs designnak, divatnak.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Sebők Viktória

Szakújságíró, IT kommunikációs specialista, inspirációs mentor. 2010-ben az Év információbiztonsági újságírójának, 2012-ben az év informatikai újságírójának (Kovács Attila-díj) választották. 2009-től …