Szervezett vagy spontán? Minden, amit tudni akartál az állami médiáról

Szervezett vagy spontán? Minden, amit tudni akartál az állami médiáról
A külcsíny és ami mögötte van: Radnai Péter, az AMC Magyarország munkatársa a Miniszterelnöki Kabinet kormányszóvivőjével, Szentkirályi Alexandrával beszélgetett a közösségi médiában való jelenlétről, valamint arról, hogy mennyire megrendezettek a politikusok szereplései a különböző social felületeken. Szentkirályi szerint bár kiválogatják, hogy miről milyen csatornán és hogyan kommunikálnak, az esetek többségében az előadásmód inkább spontán, mintsem forgatókönyv szerint rendezett.

„Két éve nem gondoltam volna, hogy ma a felületeim egyik fontos elemét fogja képezni a TikTok” - kezdte Szentkirályi Alexandra. „Annak idején ha megkérdeztek, azt mondtam, nekem biztos nem lesz profilom azon a videómegosztó portálon, hiszen idegen a politikától. Ma az eszköztáram egyik kiemelt része, nem is kérdés, hogy van-e vagy nincs. Bár a felmérések szerint az emberek még mindig hitelesebbnek tartják a hagyományos médiumokat, bizonyos témákkal hatékonyabban elérek egy adott korosztályt a TikTokon. Az ott közzétett üzeneteim a huszonéveseknek szólnak, például arról, hogyan tudnak ingyen jogosítványt szerezni, KRESZ- vagy nyelvvizsgát letenni. A hagyományos kommunikáció ezen a felületen kevésbé működik, én pedig ott szeretek lenni, ahol az emberek, a választók vannak. Minden felület fontos, ahol őket elérhetem” - fogalmazott a kormányszóvivő, aki szerint a szociális témák is sokkal közelebb hozhatók a fiatalokhoz, ha megtaláljuk velük a közös hangot. Erre pedig kiváló felület a TikTok.

„Én kitűztem magam elé egy célt, hogy nem csak primer politikai üzenetekkel operálok, hiszen a közélet ennél sokkal tágabb. Egy csomó érdekes és izgalmas dolog történik, sajnálnám, ha ezeket nem tudnám megmutatni. Volt például egy videóm a tavaszi nagytakarításról, ahogy hazánk erdeit tisztították emberek. A felvétel a fiatalokhoz is elért” - mutatott rá a politikus, aki maga is ahhoz hasonló tartalmakat fogyaszt, mint amilyeneket gyárt. Bevallása szerint nem is tehetne másképp, hiszen aki közélettel foglalkozik, annak a kettő összefolyik, vagyis átfedésben van egymással az, amit fogyaszt és amit gyárt.

„Számomra az tud plusz izgalmat, örömet okozni, amikor összetettebb képet kapok valamiről, illetve ha egy cikk vagy képanyag valamilyen újdonsággal szolgál. Volt például egy kormánydöntés, hogy az ukrán gabonának Magyarország csak a tranzitját teszi lehetővé, a kamionokat pedig lezárják, hogy véletlenül se értékesíthessék nálunk az árut. Én például kimegyek megnézni, hogy ez hogyan néz ki, hogyan történik? Körül akarom járni egyrészt azért, mert érdekel, másrészt pedig a munkámhoz is hozzátartozik.”

Szentkirályi Alexandra tevékenysége a hagyományos és a digitális média-megjelenéseket is lefedi. Radnai Péter arra is kíváncsi volt, hogy a digitális, többek között a közösségi felületeken megjelenő tartalmak, beleértve a politikusokról megjelenő imázsfelvételeket, mikor nyertek számottevő hitelt, valamint hogy ezek a felvételek mennyire megrendezettek az átadni kívánt üzenetek tükrében.

„A közösségi médiában való intenzív jelenlétünk a járványidőszakban nőtte ki magát. Az embereknek azt kellett érezniük, hogy a számukra releváns, hiteles, fontos információkat gyorsan és naprakészen megkapják. Erre a közösségi média biztosította a legideálisabb felületeket. A magyar kormány Facebook-oldalának követőtábora több mint 900 ezer fősre nőtt. Hogy egy-egy témával, hírrel ki foglalkozott, azt részben a szakpolitikai határozta meg, máskor a szereplők személyétől függött, hogy milyen arcot tudunk tenni az adott téma mellé, illetve hogy kik felé kommunikálunk, kiknek szól az adott üzenet. Ha politikusok imázsfelvételeiről van szó, ott a hiedelmekkel ellentétben nem történnek nagy egyeztetések. Nem is lenne életszerű egy ilyen nagymértékű koordináció, hiszen idő sem lenne rá. Mindenkinek van egy saját stábja, amely az adott politikus személyiségéhez illő tartalmakat gyárt. Az például, hogy Szijjártó Péter külügyminiszter mindenféle országban futni jár, azért működik, mert az ő, illik hozzá. Nem lehetne kitalálni hozzá nem illő arculatot, mert az egy idő után leporladna. Ezzel azt akarom mondani, hogy sok esetben, amikor egy kívülálló azt hiszi, hogy egy-egy jelenet meg van komponálva, valójában teljesen spontán történő cselekedetekről van szó. A XVI. Szakma Sztár Fesztiválon sem tervezte senki, hogy Orbán Viktor ostort fog csattogtatni. Felteszem, megkérdezték tőle, nem akarja-e kipróbálni, ő pedig megtette. Ha nálam készülnek közvetlenebb, lazább anyagok, azok sincsenek nagyon megtervezve, kivéve ha valamilyen rendezvényről, interjúról van szó” - fejtette ki Szentkirályi Alexandra, aki saját bevallása szerint egyetlen megjelenését sem bánta meg az elmúlt 3 és fél év alatt.

„Bakik tuti, hogy voltak, lehetetlen, hogy ne legyenek ennyi idő alatt. Ezekre a bakikra biztos emlékeztetne jó néhány kommentelő, ám a hozzászólások világa véleményem szerint nem fedi le az embereket. A közéletben és a politikában nagyon kifordított dolgok a kommentek, az emberekben sokkal több pozitív érzés van, mint ami ezekből a hozzászólásokból kitűnik. Véleménybuborékban élünk és azt gondoljuk, hogy az az általános világ. Mi azonban itt vagyunk, és én törekszem rá, hogy mindenki számára elérhetőek legyünk. Akinek kérdése van, annak válaszolunk.”

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!