Meglepően kevés pályázat érkezett idén a hazai PR-kampányokat értékelő PREXA-díjra. A Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ) által minden évben több kategóriában kiosztott elismerések közül akadt, amelyiknek végül nem is lett gazdája. A különböző PR-területek és iparágak közül összesen 17 kategóriában jutottak fel a pályázatra jelentkező kampányok a shortlistekre, és mindössze csak három esetben született arany minősítésű első helyezés.
"Öt éve, amikor elkezdtük fejleszteni a szövetséget, arról kellett győzködni az embereket, hogy a PR az egy szakma" - kezdte megnyitó beszédét Sztaniszlav András, az MPRSZ vezetője. "Ez ma már nem kérdés, nem is nagyon van olyan konferencia, ahol nincs jelen a PR-terület. Elértük azt a színvonalat, amire büszkék lehetünk. Ezeknél a díjaknál nem szempont, hogy minél többet osszunk ki, sem hogy minél több pályamunka érkezzen, hanem hogy egy olyan zsűrit sikerüljön kiválasztanunk, amelynek tagjai tényleg képesek szakmailag megítélni a legjobb pályamunkákat. Ennek érdekében három szintű zsűrit állítottunk fel. Az előzsűriben nemcsak PR-szakemberek és ügynökségi emberek, hanem a szakmát távolabbról szemlélő szakemberek is ültek. A második zsűri egy nemzetközi zsűri volt, amelybe olyan ítészeket próbáltunk összeválogatni, akik más nemzetközi díjakon is szoktak zsűrizni. Végül a harmadik volt a fő zsűri. Ezen a szinten fontos volt, hogy az ítészek személyesen is meghallgassák a pályamunkák összefoglalóit három percben, szükség esetén vissza tudjanak kérdezni és közvetlen visszajelzéseket is tudjanak adni" - fejtette ki Sztaniszlav. A díjak kapcsán hozzátette, hogy az idei évben kivezették az év PR-szakembere és az év utánpótlása elismeréseket más, a területen ugyanezen kategóriákban megítélt díjak miatt. Azokat az elismeréseket ugyanakkor vállalati, vezető ügynökségi szakemberek kapják, tehát a jövőben az MPRSZ tervezi visszavezetni a kategóriákat a kisvállalkozók munkájának díjazására.
"A zsűrizés alatt nem voltak hatalmas vitáink, minden kategóriánál gyorsan egyetértettünk abban, hogy mi volt jó és kevésbé jó. Ez azzal jár, hogy nem lesz olyan sok díj, mint amilyen sokra számít a közönség. Ez egy nagyon szigorúan szakmai verseny, nagyon szigorú szakmai zsűrivel, amelynek tagjai egymással is szigorúak voltak. Összességében úgy éreztük, hogy az idei mezőny nagy része korrekt, tisztességes iparos munka volt, amit senkinek sem kell szégyellnie, sőt ha ez a szakmai minimum, akkor mindannyian boldogok lehetünk. Többször volt azonban olyan benyomásom, hogy félkész kampányokat láttunk pályamunka formájában, de volt olyan is, hogy egy már véget ért kampány érkezett be hozzánk, egy releváns célcsoportra szabott fantasztikus ötletre alapuló koncepció, ám rengeteg kiaknázatlan lehetőséget hagyott maga után. A pályázatokban látott megoldások többnyire rövidtávú problémákat igyekeztek orvosolni, kevés látszott a szakmai kihívásból, a hosszú távon való gondolkodásból, hogy impactben gondolkodjunk és több éves távlati célokat tűzzünk ki magunk elé. Társadalmi célú kampányból idén csak egyetlen erős koncepció született, amelyet külön is kiemeltünk jó példaként. A ma esti mottónk, hogy nálunk a bronz is komoly elismerés" - avatta be a zsűrizés kulisszatitkaiba a közönséget az ítészek elnöke, Szántó Balázs. Később kiderült, milyen igaza van, hiszen aránylag sok bronz elismerést osztottak ki, ám aranyat mindössze három kampány kaparintott csak meg. Csermely Ákos, aki a fő zsűri tagja volt és Digitális kommunikáció kategóriában bronz díjat adott át, erős kritikát fogalmazott meg a beérkező pályaművek kapcsán.
"Amikor megláttam a kampányokat, három kérdést tettem fel. Az első kérdés, amely megfogalmazódott bennem, hogy melyik az a pályamű, amely öt éve is indulhatott volna? Szinte mindegyik.
A másik kérdésem az volt, hogy az ügynökség kinek dolgozott? A megrendelőnek, vagy a megrendelő ügyfelének? Ha az előbbi, akkor felesleges az impact szóval illetnünk a kampányt.
A harmadik kérdésem az volt, hogy megnézve az összes pályaművet: mi különbözteti meg a PR kampányt, a hagyományos értelembe vett marketingkampánytól?- magyarázta Ákos, akinek kezdeményezésére osztottak ki különdíjat a társadalmi célú kampányok között magasan remekelő #nemvagyegyedül #vansegitseg című koncepciót jegyző Uniomedia Communications-nek, amely a fiatalok mentális egészségéért való összefogást hirdette a munkájában.
"Sokszor megfogalmazódott már bennem, hogy a francnak ültetünk fákat, festjük látványosra zöldre a padot, mindezt a fenntarthatóság bulchitelésével, ha közben a gyerekeinkkel meg nem, vagy alig foglalkozunk, hagyjuk hogy a screeneken szocializálódjanak. Amikor egy egész vasárnapot töltöttem a pályamunkák értékelésével, és néztem, jobb rosszabb anyagokat, egyszercsak bejött egy ifjúságot támogató kampány, amelyben megtaláltam azt, amiért az egész napot érdemes volt töltöttem. Amiért ezt az egészet csináltam. Végre valaki a fiatalokkal, a jövőjükkel foglalkozott és szellemiséget ültetett a fák helyett" - mondta Csermely Ákos, miközben átadta a Pro Bono-díjat az Uniomedia Communications nevű ügynökségnek.
A kategóriák közül a Belső és Társadalmi kommunikáció, valamint Nemzetközi területen született arany minősítésű díj. Belső kommunikáció kategóriában a Noguchi Yettel Magyarország megrendelésére készült Mutasd meg anyunak - különleges anyák napja a Yettel házban című kampány nyerte el a rangos elismerést, míg Társadalmi kommunikáció kategóriában az SOS-Gyermekfalu Magyarországi Alapítványa nyert aranyat az Árvácskák című pályamunkájáért. Nemzetközi területen az Avantgarde European Commission + ICF Next megbízásából készült I will keep my eyes open című koncepciója diadalmaskodott. Az arany díjon kívül az egyéb kategóriákban legtöbb bronz, illetve ezüst elismeréssel távozó Noguchi ügynökség lett Az Év Ügynöksége, míg a kategórianyertesek közül a leginkább kiemelkedő pályamű készítője, az SOS-Gyermekfalu Magyarországi Alapítványa vihette el az est fődíját.
"Ebben a kampányban benne van minden, amiről ez a szakma szól, amiért érdemes ezt csinálni" - hívta fel a figyelmet Szántó Balázs, a fő zsűri elnöke. A shortlistekre került pályamunkák mind oklevéllel távozhattak.
"Ami mozgat bennünket, ami szerintünk fontossá teszi ezt az eseményt, hogy segítsük a fejlődést és támogassuk azt, hogy mindenki előrébb jusson. Azt gondolom, nem hagyhatjuk abba azt az utat, amelyet elkezdtünk. Szentül hiszek abban, hogy van mit tanulnunk minden áldott nap, erre pedig ez a szakmai közösség lehetőséget ad. Az együttműködésben, a közösségi munkában hiszek. Erre a díjra külön figyelem vetül. A mi szakmánk egy kiszolgáló szakma, mások üzeneteit szeretnénk eljuttatni, mások céljait szeretnénk kihangosítani, de most mi kerültünk reflektorfénybe, ennek pedig óriási jelentősége van. Örömmel ígérem, hogy mindig rendelkezésre fogunk állni" - fogalmazott Holló Márta, a Magyar Telekom vállalati kommunikációs igazgatója az eseményen, amelyet Földes Veronika, az MPRSZ főtitkára moderált.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!