Robotokat tanítanak újságot írni

Robotokat tanítanak újságot írni
Talán észre sem vesszük, de az interneten barangolva egyre gyakrabban találkozhatunk számítógépek által generált cikkekkel, elemzésekkel.

A gyors ütemben fejlődő technológia már lehetővé teszi, hogy hírek és riportok százait készítsék így el másodpercek alatt. Habár a hagyományos újságírás ideje egyelőre még nincs leáldozóban, a sajtóban egyre nagyobb és fontosabb szerepet kaphatnak az algoritmusok által írt tartalmak.

Az Associated Press nemrégiben döntött úgy, hogy a negyedéves vállalti jelentések analizálását inkább robotokra bízza. A 4400 riport elkészítése persze nem csupán abból áll, hogy előre megírt sablonokban cserélgetik az adatokat, hanem nagyon is összetett algoritmusok körmölik a neves lap egyedi stílusában a kiadványokat. Nem ez az első alkalom, hogy egy jelentős sajtó-képviselő robot alvállalkozókkal dolgozik. The LA Times már évek óta használ egy hasonló rendszert, hogy földrengés jelentéseket publikálhasson másodpercekkel a rengés után. Az egyetemi futball- és kosár liga meccsek elemzésében már bizonyítottak a számítógépek, így nem meglepő, hogy jelenleg sorozatosan tesztelik őket más területeken is.

A fejlesztésben élen járó Automated Insights és Narrative Science egymással versengve igyekszik folyamatosan javítani az írások minőségét. A hivatalos sportstatisztikákból és céges beszámolókból kigyűjtött adatok alapján a programok maguk emelik ki a fontos részleteket, határozzák meg a kompozíciót, döntenek a leghatásosabb szórendről, és az angol nyelv árnyalataival, sőt néha iróniát is használva, fogalmazzák meg írásaikat.

Olyannyira hitelesek és precízek ezen szerzemények, hogy egy svéd kutatásban résztvevők jelentős része nem is tudta őket megkülönböztetni a hús-vér újságírók alkotásaitól. A Narrative Scince vezetője, Kristian Hammond olyannyira magabiztos, hogy nemrégiben egy konferencián azt jósolta, hogy öt éven belül akár Pulitzer-díjat is nyerhetnek robotjaik.

Mindezek ellenére, az újságírók még nyugodtan aludhatnak egy ideig, hiszen a robotokat pillanatnyilag az egyszerű, monoton beszámolók írására használják, olyan területeken, melyeket emberekkel elvégezni túl hosszadalmas vagy költséges volna. A technológia fejlesztői szerint, rendszerük lehetőséget ad a publicistáknak, hogy érdekesebb témákon dolgozzanak, mert bármennyire is szeretnék, algoritmusaik még nem állnak készen arra, hogy lebilincselő interjúkat vagy oknyomozó riportokat készítsenek.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!