Programmatic TV – A jövő már a nappalinkban van?

Programmatic TV – A jövő már a nappalinkban van?
Sokan azt gondolják, hogy a programmatic már lefutott téma. Én viszont úgy látom, hogy most kezd csak igazán érdekes lenni méghozzá a nappalinkban, a tévéképernyőn.

A nagyképernyő újra aranyat ér

A televízió, vagy ahogy ma már gyakrabban emlegetjük, a „nagyképernyő”, nem vesztette el értékét a hirdetők számára csak átalakult. Én úgy látom, hogy a Smart TV-k és a streaming szolgáltatások újra reflektorfénybe helyezték ezt a csatornát.

Nemcsak a klasszikus reklámblokkok jelentik az elérési pontokat, hanem a kezdőképernyő, a streaming appok és akár a játékplatformok is. A hirdetés itt nem zavaró sokkal inkább szervesen illeszkedik a környezetbe. Szerintem épp ez ad különleges lehetőséget: nemcsak elérni tudjuk a célcsoportot, hanem valóban figyelmet is nyerhetünk.

A hazai streaming platformok RTL+, TV2 Play, SkyShowtime már elindultak a programmatic hirdetések irányába. Van adatvezérelt célzás, automatizált kampánykezelés, optimalizálás. Ezek az alapok már működnek, de a nagy kérdés az, hogy merünk-e továbbmenni.

Programmatic Linear TV – álom vagy valóság?

Szerintem az igazi áttörést az hozná, ha a lineáris műsorfolyamban is meg tudnánk valósítani a programmatic logikát, ha eljutnánk az addressable TV szintjére. Amikor ugyanazt a tévéműsort nézzük, de én autóreklámot látok, a szomszéd pedig utazási ajánlatot ugyanabban a reklámblokkban, ugyanazon a csatornán.

Ez nem sci-fi: a német RTL már 2023 végén bejelentette, hogy képes ilyen hirdetéskiszolgálásra. Ennek kulcsa a HbbTV (Hybrid Broadcast Broadband TV) technológia.

Én úgy gondolom, ez lehet a következő nagy lépés, és nagyon várom, hogy a hazai szereplők közül ki lesz az első, aki ezt megugorja.

Amitől ez több lehet: adatvezérelt tévézés

A programmatic TV számomra nem csak technológiai váltás, hanem egy gondolkodásmód-váltás is. Ez már nem a klasszikus GRP-alapú tömegelérésről szól, hanem a valódi relevanciáról. És ebben az adatok szerepe kulcsfontosságú.

Szerintem akkor tud igazán működni ez az új világ, ha nemcsak megjelenni akarunk a képernyőn, hanem érteni is akarjuk a felhasználót. Ehhez viszont olyan analitikai gondolkodásra van szükség, ami túlmutat a CTR-en: figyelni kell a fogyasztói mintákra, nézési szokásokra, és akár háztartásszintű attribúciókra is.

Magyarországon több mint 2,3 millió okostévé van ez egy olyan elérési lehetőség, amit még alig kezdett kiaknázni a piac. Én azt gondolom, hogy a következő igazi versenyelőnyt azok a márkák és médiatulajdonosok fogják megszerezni, akik nemcsak látják a lehetőséget, hanem képesek is infrastruktúrát és adatstratégiát építeni mögé.

Mi a DOT-nál nagyon várjuk, hogy ilyen kampányokat is tervezhessünk – hogy ne csak megjelenjünk, hanem relevánsan, személyre szabottan, adatvezérelten tudjunk megszólalni a felhasználók otthonában.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!