Aki foglalkozott már kommunikációval, álmából felébresztve is tudja, hogy létezik verbális, azaz szavakkal, és nonverbális, azaz bármely egyéb módon történő formája. A metakommunikáció minden, ami a verbális közlésen túl van, aminek része a hangsúly, hangszín, hanglejtés, testbeszéd és sorolhatnánk. Leegyszerűsítve: amikor belépsz egy terembe, még meg sem szólaltál, de máris hatással vagy a körülötted lévőkre. A megjelenéseddel, az arckifejezéseddel, a testtartásoddal üzensz ilyenkor az embereknek, ami alapján máris kialakítanak egy képet rólad magukban. Ezt a képet, amikor beszélni kezdesz, a szavakon túl a beszédstílusod, hanglejtésed, gesztikulációd és akár a térközszabályozás is árnyalhatja.
Ezerféle információt közölhetsz másokkal a tudtodon kívül, amire azért fontos figyelni, mert akár ellentmondásos is lehet az összkép, amikor azt mondod: „Megtiszteltetés itt lenni”, miközben savanyú képet vágsz, a lábaiddal idegesen topogsz, és lopva az ajtót lesed arra gondolva, mikor szabadulhatsz a rendezvényről. Ugyanez igaz fordítva is: egy mosollyal, a határozott, magabiztos fellépéssel a szakértelem látszatát kelted, és jó eséllyel megnyered a hallgatóság figyelmét.
Gondoltad volna, hogy ez a láthatatlan kommunikáció az online térben is tetten érhető? Hiszed vagy sem, a weboldalad, a közösségi oldalaid, a privát profilod mind-mind olyan információhordozók, amelyek akarva-akaratlanul is hatnak a látogatóidra. Olyanok ezek, mint a testrészeid. Bizonyos részeit tudatosan kontrollálhatod, de ha nem figyelsz minden apró részletre, és nem vagy őszinte ezeken a felületeken, torz lesz az összhatás, és „lebukhatsz” a célközönséged előtt. Vegyük hát sorra, milyen pontokon vérezhet el a jól felépített, vagy épp egyáltalán nem tervezett kommunikációd.
Weboldal
Weboldalak esetén az egyik legnagyobb buktató lehet, ha a grafika és a szöveg nincs összhangban egymással. Például amikor profi webdizájnerre bízod a külcsínt, de a szöveges tartalmat már saját magad eszkábálod össze. Írni mindenki tud, gondolják sokan, pedig korántsincs így. A webdizájner mellé válassz ezért tapasztalt, felkészült szövegírót, aki rád szánja az időt, alaposan megismer téged és a vállalkozásodat, mielőtt munkához látna. A vizuális és szöveges tartalom elkészülte után így biztosan azonosulni tudsz majd azzal a képpel, amit a látogatóid elé társz. Ha mégis magad szeretnéd megírni a webszövegeket, akkor ajánlom figyelmedbe A Webszövegírás Alapjai című ingyenes tanulmányomat, ami közelebb visz a hatékony honlapszöveged megvalósításához.
Közösségi profil
A nulla kommunikáció is kommunikáció. Azaz ha nincs közösségi oldalad, vagy van, de nem vagy rajta aktív, az olyan, mintha nem is léteznél a célcsoportod számára. Bővebben ITT olvashatsz az online jelen-lét fontosságáról, ezért erre most nem térnék ki külön, inkább abban segítek, hogyan kommunikálj hatékonyan a közösségi oldalaidon.
Van tehát már logód, profi weboldalad menő szövegekkel, itt az ideje létrehozni a céges közösségi oldalaidat is. Előfordulhat, hogy itt már megint mész a saját fejed után, de az a helyzet, hogy te sem érthetsz mindenhez. Gyakori hiba, hogy a fejlécképek, profilképek rossz minőségűek, nem megfelelően méretezettek, ami igénytelenség látszatát kelti akkor is, ha a termékeid, szolgáltatásaid egyébként kifogástalanok. Ha eddig nem kaptál, akkor kérj most a grafikusodtól Facebook-/Instagram-/LinkedIn-barát logókat illetve fejlécképeket, vagy barátkozz meg valamelyik képszerkesztő programmal, amellyel te magad is testreszabhatod az arculati elemeidet. Jó szívvel ajánlom figyelmedbe az ingyenesen is használható Canva programot, ahol számtalan sablon és előre beállított méret segítségével szerkesztheted a vizuális tartalmaidat.
Aktív jelenlét
Ahogy fentebb is írtam, a vizuális megjelenés azonban önmagában kevés. A közösségi oldalaid akkor működnek majd hatékonyan, ha aktívak, azaz „élnek”. Ehhez pedig szavakkal is kommunikálnod kell. Első lépésként a céges oldaladon adj meg minden lehetséges adatot a vállalkozásoddal kapcsolatban, hogy az érdeklődők megfelelő információkhoz jussanak. Ilyen alapadat a webhely megnevezése, email-cím és telefonszám, de hasznos kommunikációs eszköz a leírás, illetve termékek/szolgáltatások opciók kitöltése is. Ezt követően kezdődhet a tényleges kommunikáció, vagyis a posztolás, kommentelés, üzenetváltás.
Talán mondanom sem kell, de posztoláskor, hozzászóláskor ügyelj a helyesírásodra, az elütésekre, mert a rossz helyesírás, illetve a félreütések szintén az igénytelenség látszatát keltik. Hibázni természetesen mindenki szokott, ezért ha utólag esetleg észreveszed, hogy hiba van a posztodban, a „Módosítás” vagy „Szerkesztés” opciókkal bármikor kijavíthatod őket.
Az írásos kommunikáció során a mondandód stílusának legalább olyan láthatatlan üzenete van, mint a helyesírásnak. Posztolás, hozzászólás előtt ezért jó alaposan gondold át, kinek, mikor, mit és hogyan írnál, és inkább számolj el tízig vagy százig, mielőtt hirtelen felindulásból reagálnál. Különösen fontos ez például panaszkezelésnél, amikor a Facebookon panaszkodó sértett ügyféllel való nyilvános sárdobálás helyett elegánsabb megoldást is választhatsz. Előzékeny, udvarias, segítőkész hozzáállással egyrészt hűséges vásárlóvá transzformálhatod a panaszos kommentelőt, másrészt rendkívül pozitív színben tüntet fel a többi, vásárlói véleményeket böngésző érdeklődő előtt.
Tetszett, amit olvastál? További hasznos tartalmakat olvashatsz a cikk eredeti megjelenésének helyén, a Szövegneked.hu/Blog oldalon.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!