Online hungarikum: nehéz dolga lesz a Google-nek

Online hungarikum: nehéz dolga lesz a Google-nek
A hazai online hírfogyasztási szokások vizsgálatakor megkerülhetetlenek az aggregátor oldalak. A Hírstart és a Hírkereső beágyazottsága olyan óriásoknak is feladja a leckét, mint a Facebook. Holló Gábort, a Hírkereső.hu tulajdonos-alapítóját és Virág Attilát, a Hírstart vezető szerkesztőjét is kérdeztük a siker titkáról és a jövőről.

De mielőtt belebonyolódnánk, fussuk át az alapokat! Az aggregátorok, magyarán gyűjtőoldalak, ahogyan nevükből is következik, nem állítanak elő tartalmat, hanem „csak más tollával ékeskednek”. Máshonnan nézve viszont felületet biztosítanak a tartalomszolgáltatóknak, ezzel némiképp kiegyenlítve a piaci erőviszonyokat.

Biztonság és önállóság
A kicsikkel való „jótékonykodás” mellett a felhasználók szempontjából is komoly segítséget nyújtanak, hiszen segítenek eligazodni az internet útvesztőjében, a „fake news” nehezebben kerül az asztalunkra általuk. Holló Gábor elmondása szerint az egyik ilyen szűrőjük, hogy csak és kizárólag hazai bejegyzésű vállalkozásokkal szerződnek.

A biztonság mellett széles hírpalettából válogathatunk, egymás mellé rakhatjuk a 444-et és a 888-at vagy éppen az Agrárszektort és a Velvetet. „Ezzel szemben a Facebook teljesen személyre szab, és egy érdeklődési buborékba helyezi a látogatót, hogy jól érezze magát” – fogalmazott Virág Attila.

Egy kalap és a tálibok
A számtalan hasonlóság miatt online szerkesztői berkekben ezért gyakorlatilag egy kalap alá van véve, hogy „mennyi jön Hírstartról és Hírkeresőről”, ha egy oldal teljesítményéről folyik a szó. Ugyanakkor olvasói térfélen már mindkét oldalnak – ahogyan Bödőcs fogalmazna – megvannak a tálibjai, hiszen rengeteg a húsba maró különbség. De a két piacvezető az egészséges konkurencia mellett nem áll öldöklő viszonyban egymással – tudtuk meg az egyik cég munkatársától.

Elkerülhetetlenek

Az online szerkesztői szakmában ezzel szemben ott a töréspont, hogy van-e egyáltalán szükség rájuk, amire egyértelmű a válasz: igen. Elég csak végigzongorázni a két aggregátor oldal kínálatát, aki nincs jelen, az gyakorlatilag nem tényező a hírek világában az online piacon. Természetesen egy ideig vannak kivételek, a Zoom.hu a cikk írása alatt állt be a sorba, míg korábban vonakodtak ettől – tudtuk meg. Ugyanakkor a kisebb stábbal és ambíciókkal induló oldalak szinte nem is lehet kérdés, hiszen hatalmas lökést kaphatnak: cikkeikkel a nagyok mellett, sőt azokat lekörözve is megjelenhetnek. Az meg már csak hab a tortán, hogy az induló honlapok kapnak egy kis ingyenes futamidőt az elején. A későbbiekben is olcsóbban hozzá lehet jutni egy kattintáshoz az aggregátor oldalakról, mint a világcégektől – mondta el több forrásunk is.

„A Google nem nagyon rúg labdába”
Virág Attila és Holló Gábor is egyetértett abban, hogy sikerük egyik kulcsa a „nagyon korán indulás”, ahogy utóbbi fogalmazott. Előbbi pedig kiemelte, a késlekedés miatt „a Google Hírek szolgáltatás – a Google keresőben és az Android telefonokon az erőltetett előretelepítést leszámítva – nem nagyon rúg labdába”.

A piac ismerete is több szempontból a kezükre játszott, a Hírkereső alapítója a híroldalak „áttekinthető mennyiségét” is meghatározónak tartja. Ebből fakad a felépítés, melyet a Hírstart vezetője úgy fogalmazott meg: „katalógus-szerű, linkgyűjtemény felépítésű kinézeten szocializálódott a hazai híraggregátor oldalakat fogyasztó olvasó réteg, melytől eltérő felépítést kínált a nemzetközi konkurensünk”. Ezenfelül a technika összehangolása is megvolt már a hazai aggregátorok és a hírportálok között, mire a Google ebbe belekezdett. Utóbbinál meg kell jegyezni, hogy a keresőre optimalizálás, seo-zás, hatalmas többletterhet ró a szerkesztőségekre, amiért, ha nem is direktben, de megfizetnek.

Újabb dobásra készül a Hírkereső is
Ugyanakkor a magyar cégek sem dőlhetnek hátra, hiszen az online hírfogyasztók nem éppen mai gyerekek. „A Hírstart hírek igazi konkurense nem a Facebook vagy a Google, hanem a videó és a közösségi tartalom. Azonban nem félek attól, hogy holnap már nem akarnak híreket olvasni a neten” – mondta el Virág Attila. Hozzátette, hogy például az appukkal „magasabb coolsága miatt” jobban tudnak a fiatalok felé nyitni. A több lábon állás gyakorlatilag ma már elkerülhetetlen, amit természetesen felismertek a Hírkeresőnél is. „Nem titok, hogy dolgozunk a rajta, hogy a fiatalabbak felé is nyissunk, de az ezzel kapcsolatos terveink nyilvánvalóan nem publikusak” – húzta alá Holló Gábor.

Az ilyen jellegű versenynek pedig gyakorlatilag nincsen vesztese, ez a win-win-win szituáció, az aggregátorok fenn tudják tartani a pörgést, ezáltal a honlapoknak is biztosítva a jelenlétet, míg a felhasználó egyre több mindent kap. Várjuk a fejleményeket!

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!