
Szavazást indított Magyarország első és eddig egyetlen podcaster közössége arról, hogy mely napot ünnepeljük a jövőben a Magyar Podcasterek Napjaként. A Magyar Podcasterek Facebook-csoport annak kapcsán szervezte meg a voksolást, hogy szeptember 30-án tartják az International Podcast Day-t és szükségét érezték egy hazai kiemelt napnak is. A több mint 600 hazai podcastert, a műfaj iránt érdeklődő alkotót, vállalkozót és magánembert egyaránt magában foglaló csoport végül október 15-ét választotta az ünnep napjának.
A podcastek műfaja idehaza is felívelő pályát mutat. “Bár pontos adatok nincsenek, azonban az elmúlt két évben kétszeresére nőtt a hazai műsorok száma, vagyis legalább 250 podcastről tudunk már idehaza." - mondta Mikos Ákos a Magyar Podcasterek csoport szervezője és a Showcast Media podcast ügynökség kreatív vezetője. Hozzátette: “ez a növekedés a hazai közösség létszámában is nyomon követhető. Az elmúlt két évben meghatszorozódott a műfajt űzők és az iránta érdeklődők száma a csoporton belül is."
A műsorkészítők nagy többsége egyszerű szabadidős tevékenységnél komolyabban gondolja a podcastek menedzselését. “A podcast készítés ma már a hivatásommá vált. Imádom az alkotás, a kreativitás örömét, de főleg az izgalmas beszélgetéseket.Több platformon szeretném hirdetni a pszichológia, a coaching, a lélektan, a mentális egészség karbantartásának varázslatos erejét.” - mondta portálunknak Pauer Krisztina a Lélek Koffein Podcast alkotója, aki elmesélte: “2020. január 20-án indítottam el saját podcast csatornámat, mert arra vágytam, hogy olyan emberekkel beszélgessek, akik képesek arra, hogy a szívet és a tudatot is megnyissák élettapasztalataikkal, gondolataikkal. Műsoromban a jó élet kulcsát is keresem. A podcast erre tökéletes platform.”
![]() |
Az ő példája is jól jelzi, hogy következetes stratégiával és kiterjesztett tartalommal egy egész vállalkozást fel lehet húzni egy műsorra. Mára a Lélek Koffein 30 epizódja több mint 13 000 letöltést ért el, amellyel az egyik leghallgatottabb ilyen jellegű csatornává nőtte ki magát.
“Az elérésre vonatkoztatható egységes mérés még nem létezik a hazai piacon, de az már most látszik, hogy a podcastek metrikái teljesen máshogy értelmezendőek, mint mondjuk egy Instagram, vagy egy Youtube esetében. Egy jól felépített podcast tartalom és a hozzá szükséges marketing kampány sok esetben stabilabb, jobban kötődő közösséget tud felépíteni, mint bármilyen más médium.” - ezt már Tóth-Czere Péter a Showcast Media stratégiai vezetője tette hozzá, aki szerint a megszokott többszázezres, vagy olykor milliós nézettségi adatokhoz képest a hallgatottsági adatok kisebb mértéke nagyobb eredményeket tud hozni.
“Az már most látszik, hogy hasonlóan mondjuk az USA, vagy a nagyon erős Ausztrál piac tendenciáihoz, a hazai podcasteket fogyasztók is mélyebben köteleződnek el, ráadásul olyan bensőséges környezetben érik el a műsorkészítők szavai és a meghívott vendégek gondolatai őket, amelyek semmilyen más formátummal nem lennénk megvalósíthatók. Mosogatás, futás és vezetés közben jutnak el hozzájuk az egyre színvonalasabb műsorok. Számomra a legkedvesebb és leginkább sokatmondó ilyen élethelyzet, amire egy korábbi, hazai kutatás mutatott rá, hogy lefekvés előtt is ezt a fajta tartalmat szeretik az emberek fogyasztani. Sőt, a podcast hallgatók saját elmondása szerint, ezen a platformon még a reklámok sem zavarók, sokkal elfogadóbbak és érdeklődőbbek ezek iránt is itt.” - mondta el a szakember.
Ezt, illetve a platformban rejlő egyéb potenciálokat több hazai brand is felismerte, és vagy tudatosan kezdett el megjelenni műsorokban - erre alakult meg az első hazai műsorportfólió is, amely a Magyar Podcasterek közösségéből nőtte ki magát - vagy saját műsorokat készítettek megfelelő szakmai támogatással, vagy akár anélkül. Érdekes az is, hogy egyre több jelentős média brand is megjelent a podcast szcénában; a Spotify podcast toplista élén bérelt helye van például a Rádió1 Balázsék c. műsorának. És ha már rádiók: “Azt gondolnánk, hogy az adóknak komoly konkurenciát jelent és jelenthet a podcastek térnyerése, de ez egy téves hozzáállás. A hangsúly az audió tartalmak térnyerésén van és így a rádió és a podcast kéz a kézben erősítheti és erősíti is egymást” - fejtette ki Mikos Ákos.
“Régóta igény, hogy visszahallgathatóak legyenek a pillanatok amik egyszer elhangoztak, és szintén régi álom, hogy többlet infókat tudjunk adni a műsoraink fm része mellé.” - ezt már Nacsa Norbert, a Magyarországon legrégebben működő kereskedelmi rádió, a szegedi Rádió 88 ügyvezető igazgatója tette hozzá, akik a rádiós branddel szintén a közeli múltban indították el saját podcast csatornájukat.
![]() |
Fotó: Karnok Csaba |
A Helyi Rádiók Országos Egyesületének elnökségi tagja hozzátette: “A podcast lehetősége pont ezért zseniális és nem szabad ezt a lehetőséget kihagyni. A 30 alatti korosztály nem nagyon hallgat fm-en rádiót. Viszont az audio tartalom kell Nekik. Ezért is kell mindenfelé kommunkálni. Így marad a rádió is örök!”
Az október 15-i Magyar Podcasterek Napja tehát még egy formálódó területen jelent ünnepet, ami sajnos nem lehet felhőtlen. A tervek ellenére az idei évben a koronavírus-járvány miatt még nem gyűlhetnek össze a műsorkészítők. Helyette az első, a hazai alkotókra kiterjedő felméréssel “ünnepelnek”, amelynek eredményeit karácsony előttre ígérik a szervezők.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!