Nyomasztó a globális platformok túlsúlya a tartalomiparban és a reklámpiacon

Nyomasztó a globális platformok túlsúlya a tartalomiparban és a reklámpiacon
A hagyományos platformoktól évről évre növekvő piaci részesedést hódítanak el a sokszínű magyar online tartalomipar és médiapiac szereplői, ugyanakkor egyre nagyobb kihívásokkal kell szembesülniük a globális platformok nyomasztó média- és reklámpiaci súlya miatt – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) nemrégiben megjelent Médiapiaci Jelentéséből.

A jelentésből kirajzolódó kép alapján az utóbbi években a hagyományos médiaszolgáltatások igénybevétele és népszerűsége - a COVID-19 miatti lezárások idejétől eltekintve - folyamatosan csökkent, az online szolgáltatások és a globális médiaplatformok előretörése viszont feltartóztathatatlan: iparági számítások szerint 2021-ben a teljes piac több mint felét kitevő online bevétel kétharmada a globális platformokhoz került. A hazai médiapiac legfőbb kihívása, hogy miként lehet a közteherviselés kiterjesztésével és/vagy a helyi szereplők versenyhátrányának enyhítésével megadni az esélyt, hogy a helyi médiavállalkozások megőrizzék reklámpiaci versenyképességüket.

A jelentés szerint Magyarországon a vizsgált részpiacok mindegyikén sokszínű és széles a tartalomkínálat, ugyanakkor az egyes részpiacokon - a nemzetközi trendekkel egyezően - a kínálati oldal üzletileg meglehetősen koncentrált. A magyar lakosság csaknem háromnegyede két-három különböző médiafelületről tájékozódik heti rendszerességgel, az internet, a tv, a nyomtatott sajtó és a rádió valamilyen kombinációját használva információforrásként. A 15—29 év közötti korosztály a hírek és információk beszerzésekor a teljes lakossági átlagot csaknem kétszeresen meghaladó mértékben támaszkodik kizárólag az internetre.

A lakosság körében évről évre jobban terjed a több képernyős eszközhasználat, és egyre kevésbé jellemző a kizárólagos TV-nézés; ha hírt kerestek, már 2021-ben is csaknem ugyanannyian nyúltak elsőként a mobiltelefon, mint a televízió távkapcsolója után – a legfrissebb adatok szerint azóta be is következett a TV mobiltelefon általi trónfosztása.

A médiával kapcsolatos rendszeres adatgyűjtésre és adatfeldolgozásra az NMHH korábban is komoly figyelmet fordított, de átfogó médiapiaci jelentést 2013 óta most adott ki először.
A Kiadvány letölthető és lapozható formátumban is elérhető az NMHH honlapján:
– https://nmhh.hu/dokumentum/234335/NMHH_mediapiaci_jelentes_2022.pdf
– https://nmhh.hu/cikk/234337/Mediapiaci_Jelentes_2022

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!



Címkék: NMHH, tv, rádió, Sajtó, online