Napjaink médiapiaci értékparadoxona

Napjaink médiapiaci értékparadoxona
Talán sokak számára ismert az Adam Smith által kidolgozott közgazdaságtani értékparadoxon: „Miért drága a gyémánt, amikor a víz, az élet elengedhetetlen feltétele ingyen van?” Az elmúlt hetek eseményei nem meglepő módon tovább növelték az amúgy konszolidáltan növekvő online platformok iránti keresletet. Csakhogy ez a kereslet nem hirdetői kereslet, hanem a tartalomfogyasztás eltolódását jelenti első sorban: az önkéntes, és mostanra már kötelezően ajánlott otthoni munkavégzés, és a karantén teljesen új helyzetet teremtett.

Akik dolgoznak, ők amúgy is napközben nagyrészt az online térben vannak jelen, de jelenleg azok, akiknek a normál napi munkavégzése során ez elhanyagolható, ők is az online médiumokra kényszerülnek: a tájékozódás, a friss hírek, információk és nem utolsósorban a március 16-a óta bevezetett online oktatás miatt (természetesen itt inkább az iskoláskorú gyermekkel rendelkező családok érintettek). Dübörög majdnem az összes napi tájékoztatással, hírközléssel foglalkozó online médium, de érdekes módon a szórakoztató tartalmakat kínáló portálok is jelentős növekedésnek örvendhetnek.

A számok nyelvén, az Atmedia portfólió esetében, összesített látogatói adatok tekintetében is, a március utolsó két hetében mért egyedi felhasználói szám 13%-kal, az oldalletöltések száma 16%-kal magasabb, mint egy hónappal ezelőtt, az egészségügyi szükségállapot kirobbanása előtt. Másik érdekes mutató, hogy a videóindítások száma a teljes portfólión 30%-kal nőtt az előző hónap azonos adataihoz hasonlítva.

Ami még jobban mutatja a jelenlegi helyzet okozta változásokat: a tavalyi év ugyanezen időszakához mérten a teljes portfólió (azonos oldalakra vetített) oldalletöltés-száma 65%-kal nőtt, míg a videóindítások szám 56%-kal magasabb, mint 2019. március végén volt.

A videós tartalmak szolgáltatói azok, akik a forgalom-növekedés egyértelmű nyertesei: dübörög a TV2.hu az Atv.hu és a Magyar Közmédia oldalai úgyszintén, jogtiszta videós tartalmak tekintetében piacvezető az Atmedia videós portfóliója. (Forrás: DKT)

Hogy jön ide az értékpardoxon? A most sokkal nagyobb tömegeket elérő oldalak/felületek korántsem dúskálnak a hirdetőkben. Ezt a piacon körültekintve mindenhol elmondhatjuk… Külföldön is igaz a tézis, hiába erősek, világszerte ismert márkák a BBC vagy a CNN, és élenjárnak a hiteles tájékoztatásban, a felhasználók egyikről a másikra ugrálva ugyanazokkal a hírekkel szembesülnek (vö: BBC: Trump warns „very painful” weeks ahead: https://www.bbc.com/news/live/world-52115535 és CNN: Trump's alarming message portends tragic days ahead: https://edition.cnn.com/2020/03/31/politics/trump-coronavirus/index.html).  

Így lesz a gyémántból…víz. Ezek a tartalmak bár tömegeket érnek el, de könnyedén helyettesíthetőek. Az értékparadoxon lényege pontosan ez: a határhaszon, ami az adott javak fogyasztásával a sivatagban például a víz esetében hirtelen magasból indul ugyan, de gyorsan le is esik, ellentétben a gyémánt határhaszna kevésbé magasról indul, de fokozatosan növekszik (ahogy már nem vagyunk szomjasak):

A mi szakmánkra lefordítva: az egyedi, nehezen helyettesíthető niche tartalmak iránt kevésbé csökkent a kereslet.

Hirdetői oldalon megtorpanás van, nem csak a helyzet okozta nehézségek miatt, nyilván vannak ilyen hirdetők is. De a legtöbb hirdetőben bizonytalanság van arra vonatkozóan, hogy mennyire ildomos jelen helyzetben kommunikálni. Látunk pozitív példákat is, akik a helyzethez azonnal alkalmazkodva nem erőszakosan, de a kommunikációs üzenetük átalakításával biztosan a lehetőségekhez mérten maximálisan pozitívan nyilvánultak meg: gondoljunk csak a Borsodi #maradjotthon reklámfilmjére.

Lehet, hogy többet ér most egy telefonnal vagy tablettel leforgatott home-videó hangulatú reklámfilm, pozitív hangulatú videós környezetben megjelenítve, mint a normál munkamenet visszaálltakor egy profin vágott-hangosított-világított spot, ami alig fér el a többi társa mellett…?

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Erdélyi Eszter

Atmedia, Digital department, Head of online sales & business development 2018. májusban érkezett az Atmediához, és a kereskedelmi és portfólió igazgatóságon belül novemberben neveztek ki az …