Nagyon addiktív, nagyon trendi, nagyon megosztó: mi az?

Nagyon addiktív, nagyon trendi, nagyon megosztó: mi az?
Lendvai Klaudia, a Lounge Group PPC specialistája maga is bevallotta, hogy régebben napi egy-másfél órát is eltöltött tiktokozással. De mi teszi a fiatalok kedvenc appját ellenállhatatlanná, és hogyan aknázhatjuk ki a benne rejlő hirdetési potenciált? Erről mesélt a 2023-as Internet Hungary konferencián.

A TikTok már csak azért is addiktív, mert zseniálisan lett kitalálva az algoritmus: nagyon gyorsan felismeri, hogy a felhasználó milyen videókat néz, kedvel vagy oszt meg a barátaival, kollégáival. Mindezek alapján egy személyes preferenciákból álló, egyéni felületet generál, ahol csak a minket szórakoztató videókat tekinthetjük meg.

A videók egyik nagy előnye, hogy mind vizuális, mind auditív ingereket küldenek az agyunk felé. Így sokkal befolyásolhatóbbá válunk: gondoljunk csak arra, hogy sokszor már egy-egy trendi zeneválasztás miatt is az adott videónál maradunk, de az appnak köszönhetően nem egy szám került a toplisták élére.

"Mivel a felhasználók nemcsak fogyasztják, hanem gyártják is a tartalmakat, a feedünkben felkínált lehetőségek száma végtelen. Még keresgélnünk sem kell a tartalmak között, hiszen egyből jön a következő videó, amiről egy másodperc alatt el tudjuk dönteni, hogy tetszik-e nekünk, és ha nem, elég továbbgörgetnünk - semmi egyéb feladatunk nincs" - emelte ki Lendvai Klaudia, majd hozzátette: "Az addikciónak ugyanakkor biológiai alapja is van, hiszen a TikTok-használat akár dopaminfüggőséget is kialakíthat. Erre az anyagra szokás “boldogsághormonként” hivakozni, mivel elárasztja az agyunkat, akárhányszor számunkra pozitív ingerek érik."

A TikTok ugyanakkor azt is megtanulja, mi az, ami kevésbé kelti fel az érdeklődésünket, ezért a videófolyamba csempész olyan tartalmakat is, amikre nem reagálunk hasonlóan. Az ingerek váltakozása pedig olyan hozzászokáshoz vezethet, mint a szerencsejátékfüggők esetében.

Ezt jól mutatja, hogy egy átlagos felhasználó naponta 60 percet tölt az appon és tizenhétszer nyitja meg. Az átlagos havi videó megtekintések száma 7,9 milliárd, az átlagos engagement rate (interakciós arány) pedig 75 százalék - a felhasználók nem pusztán görgetnek, hanem lájkolnak, megosztanak és kommentelnek is.

De kik TikTokoznak a legtöbbet?

Bár eleinte elsősorban a tinikhez kapcsolták, ma már Magyarországon is legnagyobb arányban a 25+os korosztály elérése növekszik. A felhasználók többsége 13-34 év közötti, de az idősebb korosztály körében is egyre többen használják a platformot. A hazai felhasználók száma nem kevesebb, mint 2,8 millió, a nemek aránya körülbelül 50-50 százalék.

A TikTok ezzel együtt megosztó felület, hiszen a különböző korosztályok más-más tartalmakkal tudnak azonosulni, és a teljesen bugyutától egészen a pszichológiai tartalmakig el tudunk jutni. Amikor először regisztrálunk, és az algoritmus még nem ismeri a felhasználói szokásainkat, még belefuthatunk az ízlésünknek nem megfelelő videókba. Ezen a ponton sokan dönthetnek úgy, hogy inkább nem szeretnének a platformon jelen lenni.

Mivel egyelőre még mindig a fiatalok vannak többségben a TikTokon, jellemző, hogy a videóikkal a saját korosztályukat szeretnék megszólítani. Az oldal a társadalmi hatások szempontjából is megosztó, hiszen egyelőre nem tudjuk, milyen hatással lesz a szociális kapcsolatainkra és a mentális egészségünkre.

De nem mehetünk el az adatvédelmi kérdések mellett sem, hiszen a TikTokot rengeteg kritika éri azért is, ahogyan a felhasználók adatait kezeli. Már megtanulhattuk, egyik platform sincs ingyen: a figyelmünk mellett az adatainkkal is fizetünk. Az viszont már mindenkinek egyéni felelőssége, hogy szeretne-e csatlakozni erre a felületre.

"Ami pedig a befolyásolást illeti, az TikTok az életünk több területére is hatással lehet. Legyen szó receptről, ruháról, zenéről vagy utazásról, az app rengeteg inspirációt ad a felhasználóknak a hétköznapokban. Négyből egy felhasználó már vásárolt valamit a videók hatására, így nem is csoda, hogy a TikTok bevezette a “videoshopping” rendszert, ahol közvetlenül a videó alá lehet elhelyezni a benne látható termék linkjét. Mindez websdhopok esetén remekül alkalmazható" - mondta a Lounge Group szakembere.

Az app ugyanakkor segít a követőoptimalizálásban is, ami influenszereknek és márkáknak is fontos lehet, akik bővíteni akarják a csatornájuk követőinek számát. A Tik-Tokon megkülönböztethetünk licit alapú, foglalásos és kreatív hirdetési formátumokat.

Utóbbi kettőhöz még mindig dedikált TikTokos kapcsolattartóra van szükség, akin keresztül a hirdetéseket meg tudjuk rendelni. A foglalásos hirdetések közül már csak a “top view”-t hagyta meg a TikTok: ez az első, ami adott napon megjelenik az appon, így kitűnhet a rekámzajból.

"A kreatív hirdetéseknél lehetőségünk van Branded Effekt kampány futtatására, ahol különböz filtereket, háttereket, 3D-effekteket és kiterjesztett valóságot is alkalmazhatunk. Ezeken a felhasználók jóval több időt töltenek el, cserébe a költségek is jóval nagyobbak, mint más hirdetési márkák esetében" - zárta Lendvai Klaudia.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Rónyai Júlia

Londonban végeztem nemzetközi kapcsolatok, illetve nemzetközi újságírás szakon. Szabadúszó újságíró, kreatív szövegíró és podcast műsorvezető vagyok, többek közt a Digital Hungary, a HVG és a …