Gerendi Zsolt hangsúlyozta, hogy mivel a rádiós reklámok 7 millió embert képesek elérni, ezért óriási a felelősség mind a hirdetők, mind pedig a fogyasztók felé. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szigorúan ellenőrzi a reklámokat, így fontos, hogy a hirdetők tisztában legyenek a jogi követelményekkel és az esetleges büntetésekkel.
A szakember előadásában kitért a GVH által bevezetett új intézkedésekre, amelyek alapján a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok büntetése akár a nettó árbevétel 15%-át is elérheti. „A kérdés az, hogy vajon csak ez a 15% számít, vagy ennél nagyobb veszteséget is elszenvedhet az a márka, aki tisztességtelen gyakorlatokat folytat?” – vetette fel. Hozzátette, hogy évente körülbelül 1200 reklámot véleményeznek, és örömmel tapasztalták, hogy csak kevés reklámban merülnek fel komoly problémák. Rámutatott, hogy a rádiós reklámok esetében apró, de jelentős részletek is megkérdőjelezhetik a hirdetések etikus mivoltát.
Gerendi konkrét példákat is bemutatott, hogy illusztrálja, miként érintheti a hirdetőket az etikusság kérdése. Íme a példák:
1. Az egyedülálló fémötvözetből készült új cikifish bojli fúró, a horgászok kedvenc csalikészítő szerszáma, már elérhető akár zöld színben is.
„Használtuk az egyedülálló jellemzőt, amit bizonyítanunk kell. Emellett megneveztük, hogy újdonság, amit akkor mondhatsz el, ha a terméked egy éven belül jelent meg, és nem volt neki bevezető kampánya. Beletettük azt a szót, hogy kedvenc. Ez a hatóságok értelmezésében azt jelenti, hogy Magyarország kedvence, tehát a legtöbbet eladott termék, amit értékesítési adattal kell alátámasztanod. Leírtuk azt is, hogy már elérhető. Ez azt mondja, hogy a kommunikáció időszakában annak a terméknek országos szinten elérhetőnek kell lennie minden a fogyasztó által látogatható online és természetesen offline kereskedelmi egységben. A zöld színben is pedig azt jelenti, hogy ezen színen felül más színben is kapható. Apró, pici dolgok azok, amire nekünk figyelni kell” – magyarázta a szakember, aki azt is elmondta, hogy nyilván nem várható el az, hogy mindezt belekerüljön a reklámba, de az igen, hogy legalább a weboldaladon fel legyen tüntetve, és a fogyasztó számára könnyen elérhető, valamint jól értelmezhető legyen.
A második példa a támogatói megjelenésre vonatkozott.
2. A műsor támogatója Magyarország kedvenc bevezető áru új bojli fúrójának forgalmazója, a Cikifish Kft.
„Itt támogatói megjelenésről beszélünk, ahol a termék népszerűsítése a cél, de gyakorlatilag gazdasági aktivitásra, vásárlás ösztönzésére nem alkalmas, és nem is lehet a törvény szerint erre használni. Ebben a példában benne van az a szó, hogy kedvenc, ami a fogyasztó számára azt jelenti, hogy neki ezt érdemes megvenni. Bevezető áron elérhető, tehát jó áron fogja megkapni, és nyilvánvalóan újdonság. Ami nagyon jó egy reklámspotban, viszont támogatói megjelenésekben nem jelenhet meg” – fogalmazott a szakember.
Gerendi Zsolt az előadás végén az elvi jelentőségű döntésekre hivatkozva elmondta, hogy az integrált kommunikációs kampány nem mentesíti a hirdetőket a jogi kötelezettségek alól, és a megfelelőségre való odafigyelés kulcsfontosságú. Az Önszabályozó Reklám Testület célja, hogy támogassa a hirdetőket a jogszabályok betartásában. Amennyiben a hirdetők bizonytalanok a reklámszövegek etikai megfelelőségében, kérjenek szakmai tanácsot, mert ezzel elkerülhetik a későbbi problémákat, és biztosíthatják a fogyasztók bizalmát.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!