Merre vezet az Instagram útja 2022-ben?

Merre vezet az Instagram útja 2022-ben?
A kék univerzum üdvöskéje egyre inkább lemaradni látszik a meredek léptekkel haladó TikTok mögött – dacára annak, hogy módszeresen másolja annak megoldásait.

Az internetes platformok, médiacsatornák, az elektronikus kereskedelem és általában az egész online világ folyamatos változásban van a kezdetek óta - írja a kosarertek.hu. Ha visszagondolunk azokra az időkre, amikor a 90-es években szinte egyeduralkodó AltaVistát a Google és a Yahoo letaszították a trónról, vagy – hogy egy hazai példát mondjunk – a 2002-ben indult, és sokáig a leglátogatottabb hazai oldalt, az iWiWet küldte a süllyesztőbe a Facebook térnyerése, jól látható ez a tendencia “történelmi” távlataiban is. Jelenleg pedig épp annak lehetünk tanúi, hogy a nagy kék óriás, és a pár éve még trendinek számító, alapvetően képmegosztóként indult, majd a cégcsoportba vont Instagram kezd teret veszíteni egy olyan közösségimédia-platform felemelkedésével, mint a TikTok, amit – valljuk be – néhány éve még a komolyabb üzleti szereplők megmosolyogtak.

Az alapvetően mobilappok és mobilról történő internetforgalmi adatok elemzésével foglalkozó AppAnnie 2021 év végi előrejelzése azt vetítette előre, hogy 2022-ben a TikTok felhasználóinak száma eléri majd a másfél milliárd főt, szemben az Instagram egymilliárdjával. Ez azért is nagy érvágás a Facebook-csoportnak, mert nyilván ők is látják, hogy az egyes platformok felhasználói között korosztályban is nagy különbségek vannak: a Facebook egyre inkább “elöregszik”, az Instagram ezért főleg a fiatalabbak számára lett pozícionálva. Ám úgy tűnik, hogy a TikTok kezdi őt megverni a saját pályáján, miközben egyre erőteljesebben nyomul előre a reklámpiacon, ezen belül is az e-kereskedelemre fókuszáló területen, ami különösen az utóbbi 2 év tendenciáit nézve majd’ mindegyik platform egyik legfőbb bevételi forrása lett.

Megoldás: koppintás?

Éppen ezért az Instagram think-tankjei igyekeznek mindent megtenni azért, hogy minél vonzóbbá tegyék a platformot a fiatal felhasználók számára, és ezt részben nem mással, mint az újdonsült rivális megoldásainak másolásával igyekeznek elérni. A közösségimédia-trendekkel foglalkozó SocialMediaToday.com 2021 december végi cikkében összeszedte azokat a gyanúsan replikának tűnő elemeket, amelyeket az év folyamán az Instagram bevezetett, vagy készült a bevezetésükre. Ezekből néhány szemléletes példa:

  • Reels. A rövid, 15 másodperces videós formátum, amelyről korábban részletesen beszámoltunk, magáért beszél, hiszen legfontosabb ismérve a TikTok-videók legjellemzőbb vonása: a rövid, lényegre törő tartalom. Az sem véletlen, hogy elsőként Indiában élesítették ezt a funkciót, ahonnan a kínai platformot nem sokkal korábban kitiltották.
  • Vertical feed for Stories. A népszerű Történet folyam függőlegesen lapozható verziója ugyan nem került még bevezetésre, de 2021 februárjában a platform egyik fejlesztője, Alessandro Paluzzi a TechCrunch számára kiszivárogtatta, hogy ennek tesztelésén dolgoznak. Ez szintén egyértelműen a TikTok működésére hajaz.
  • Remix option for Reels. Ezzel korábbi és új tartalmakat lehet egy képben megjeleníteni, amelyek osztott képernyős módon jelennek meg. Gyanúsan hasonlít ez is a TikTok egyik népszerű videóeffekjéhez, a Duethez…
  • Audio Tab. A TikTok alapvetőnek számító “Sounds” funkciójához kísértetiesen hasonlóan itt is választhatunk megfelelő zenei aláfestést a Reels videónkhoz ebben a menüpontban. Az egyes dalokra kattintva ugyanúgy példákat is láthatunk azokra az egyéb videóka, amelyekhez szintén az adott dalt használták fel.
  • Text-to-speech. Ennek segítségével a beírt szöveget a TikTokban már-már kultikussá vált, szenvtelen hangú szövegfelolvasó segítségével jeleníthetjük meg a Reelsben is. Extra funkcióként több hang közül is választhatunk, de ez a lényegen nem sokat változtat.
  • Élő vásárlási események a karácsonyi szezonban. Maga a livestream shopping műfaja a távol-keleten lett határtalanul népszerű, amelyből kiindulva a “nyugati” szereplők is előszeretettel próbálkoztak vele, élen az Instagrammal. Tavaly november elejétől karácsonyig minden pénteken indítottak ilyen eseményeket, amelyeket a Shop tabon belül a “Holiday picks” menüpontból lehetett elérni.

“2022 nagy év lesz az Instagram számára”

Úgy tűnik, az üzletág vezetője, Adam Mosseri nem osztja a fenti aggodalmakat, hiszen év eleji videóbejegyzésében nagy várakozásokkal tekint a jövőbe. A teljes cikk itt folytatódik.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!



Címkék: Instagram