Mennyi esélye van a kiadóknak és webáruházaknak a Facebook és Google óriásokkal szemben egy instant világban?

Mennyi esélye van a kiadóknak és webáruházaknak a Facebook és Google óriásokkal szemben egy instant világban?
Már nem kell weboldalakra látogatnunk, megkapjuk őket egyből. Instant világban élünk, bármit is jelentsen az. Úgynevezett „Instant Article”-ben olvashatjuk a New York Timest a Facebookon, és nem az adott médium weboldalán. A Google találataiból egyből vásárolhatunk, anélkül, hogy az Amazonra felmennénk. Ki lesz a nyertes? Szántó Péter cikke.

Jelenleg a Facebook az első számú forgalomgeneráló forrás a hírportálok számára. Az egész világon egyre meghatározóbb platformmá válik a hírolvasók számára is. A Google az első számú kereső, és igyekszik mindenféle keresést - legyen az repülőjegy, fotel, vagy ételrendelés - az oldal elhagyása nélkül biztosítani a fogyasztónak. Előbbit Instant Articles-szel, utóbbit az AMP projektnek köszönhetően kaphatjuk meg mi, fogyasztók.

De jó ez a tartalomszolgáltatónak, az e-kereskedőnek? A vízió szerint nagyobb elérésük lesz, akár a bevételük is nőhet, és mindezt egy jobb felhasználói élménybe van csomagolva. Mesébe illően tökéletesnek tűnik, de az éremnek mindig két oldala van: ugyanis a szolgáltató nem fogja tudni, hogy ki az a felhasználó, aki éppen felkeresi az oldalát. Hasonlít mint a hirdetésekre - amikor nem tudjuk, hogy ki klikkel a reklámunkra -, csak ez már a konkrét tartalmunkkal és termékeinkkel is megtörténik.

Éppen ezért érdemes odafigyelni a Facebook Instant Articles, Shop Section, Marketplace és Chatbot Shop termékeire, valamint a Google (Progressive) AMP projekjeire.

Nézzük a számokat. A Reuter Institute for Study of Journalism 26 ország médiafogyasztási szokásait vizsgálta, és azt állapította meg, hogy az online felhasználók közel 50%-a minden héten a közösségi médiaplatformon olvas híreket. Közülük sokaknak ez jelenti a fő információforrást is.

Naponta 3,5 milliárdszor keresünk a Google-ben. Tudható, hogy a Google keresések kétharmadában a felhasználó azonnali választ, vagy tartalmat keres. Továbbá ha a megnyitott oldal nem tölt be 3 másodpercen belül, a felhasználók több mint fele bezárja azt.

A Facebook és Google befolyása, nagy valószínűséggel, tovább fog nőni a jövőben, a mobil megosztói platform, az Instant Articles és AMP Projekt miatt.

Hatásos felhasználói élmény

Ez az új formátum segít a cikkíróknak és webshopoknak a tartalom optimalizálásában, amit aztán közzétesz a weben, hogy mobil készülékekről forgalmat generáljon. Számos beállítást lehet eszközölni: lehetőség van beágyazni a cikkekbe videókat, nagyítható fotókat, vagy térképeket, amelyek az instant applikáción keresztül meg is nyílnak.

A Facebook szerint az Instant Article-ök tízszer gyorsabban töltenek be, és harmincszor többen osztják meg őket, mint a hagyományos webes cikkeket. A Google nagy figyelmet fordít a saját push notifikációjára, tehát a felhasználók azonnali értesítésére.

A trend első jelei az Instant Aricles megjelenésével voltak láthatóak - még nem sejtve az hosszú távú irányt. Az indulásnál ugyanis, csak néhány elit portál számára volt elérhető; de jelenleg már sokkal nyíltabb, és ha valaki rendszeresen használja a Facebook applikációját, akkor valószínűleg tisztában van vele, hogyan működik az Instant Articles.

Azok a platformok, amelyek részt vesznek a programban, vásárolhatnak hirdetési rovatot a saját Instant Article-nek, vagy megbízhatják a reklám kihelyezésével magát a Facebookot is (de ez esetben a forgalom által generált bevétel 30%-áról le kell mondaniuk a Facebook javára).

A Google ezzel szemben nem egy üzleti partner, sokkal inkább egy open-source kezdeményezés. Sokezer fejlesztő használja már a Google által GitHub-on közzétett AMP kódjait. Egyenlőre több kontrollt adnak a fejlesztők kezébe - kódok futtatása és mérések, személyre szabás -, mint a konkurens Facebook. A cél a hosszú távra való koncentrálás, valamint két markánsan tradicionális iparág, illetve a fogyasztók olvasási és vásárlási szokásainak megváltoztatása.

Több megosztás, kevesebb idő híroldalakon

A hírportálok kezdeti reakciója a fokozott megosztásokkal kapcsolatban összhangban van a Facebook állításaival. Az IGN szerint az Instant Articles használatával közel kétszer annyi közösségimédia-felhasználót lehet elérni, mint a hagyományos posztokkal, és pozitív hatása van a hirdetési költségekre is.

Ugyanakkor, azok a felhasználók, akik az Instant Article-ra kattintanak, általában kevesebb időt töltenek híroldalakon, mint azok, akik böngészőben nyitják meg.

A PopSugar termékmenedzsere azt nyilatkozta a Digidaynak, hogy az időmennyiség, amit az Instant Article olvasók az oldalon töltöttek, kevesebb mint a fele annak, amit egy átlagos weboldal olvasó eltölt ugyanazon a lapon. A B2C webshopok azonban rögtön upliftet érezhetnek.

Számos jól ismert amerikai hírportál meglehetősen nagy visszaesést tapasztalt a weboldala forgalmában, míg az instant cikkeik látogatottsága jelentős növekedést mutatott. Ez arra enged következtetni, hogy az új formátum jelentős hatást fog gyakorolni az online megjelenésre.

Hirdetési költségek

Ez a trend a fulfillment partnerekkel dolgozó webshopoknál is érezhető. A Facebook Shop Sectiont alkalmazó Spearmint LOVE pénzügyi vezetője, John Lott elmondása szerint 5 dollár extra bevételt realizálnak minden egyes extra elköltött hirdetési dollár után. Ez egyfelől az átlagosan 4-8%-kal növekvő átkattintási rátának, valamint a gyorsabb, könnyebb felhasználói élményeknek és az egy klikkes fizetésnek köszönhető. Tavalyi adatok alapján, az AMP indulása óta 1,5 milliárd oldalt készítettek, 160 millió dokumentum született, mely 650.000 domainből jön; és a domainek 90%-a ugyancsak CTA növekedést tapasztal.

Ha egy kiadó ugyanannyival tudná növelni a bevételét a közösségi médián keresztül, mint a kiadásait más csatornán keresztül, úgy tűnhet, hogy a jelenlegi változások nem veszélyeztetnék a helyzetét. De ez nem teljesen így van.

A hírportáloknak kevesebb információjuk van azokról az olvasóikról, akik Facebookon keresztül jönnek, mint azokról, akik a weboldalukat látogatják. Az applikációt használók kevésbé hajlandóak feliratozni a hírlevelükre, vagy ráklikkelni az ajánlásaikra.

Ez megnehezíti számukra, hogy közvetlenül eladják a reklámokat, így végül lehet, hogy olyan platformokban kell bízniuk, amelyek nehezebben tudják pénzé tenni a forgalmukat. Ha a jelenlegi trend folytatódik, és egyre több és több ember tekint úgy a közösségi médiára, mint elsődleges hírforrásra, akkor ezek az online médiumok a Facebooktól fognak függeni.

Piacvezető platform?

Mind az AMP, mind az Instant Atricles a tartalomgyártókat támogatva még egy okot ad a felhasználóknak, hogy közösségi médián natív olvassanak híreket és vásároljanak. Habár rövid távon extra forgalmat és bevételt hoz a megoldás, hosszú távon visszanyalhat a fagyi. A tartalomszolgáltatók elvesztik a kontrolt a látogatóikkal való interakcióban, nem lesznek adataik róluk, sem süti, sem regisztráció alapon. Így a forgalom egyre jobban, vagy akár teljesen a forgalomterelő óriásoktól függhet majd.

Minél nagyobb irányítást szerez a Google, a Facebook és a többi óriás a forgalom felett, annál jobb pozíciója lesz meghatározni a hirdetési- és értékesítési költségeket. Ha a legfontosabb hírforrásunkká és áruházunkká válik, akkor előbb, vagy utóbb a kiadóknak is fizetniük kell majd az elérésért.

De ez csak akkor fog megtörténni, ha a mostani trend folytatódik, ami egyáltalán nem biztos. A Facebooknak is megvannak a saját problémái. Az oldalon aggasztóan lecsökkentek az egyedi megosztások az elmúlt 3 évben. Habár az összesített megosztási ráta ugyanaz maradt, a felhasználók kevesebbet posztolnak a személyes életükről.

Az Amazon “A minden-bolt” szeretne lenni, és nagy kérdés, hogyan hatnak egymásra a Google-lel.

Ez a jelenség egy komoly kihívás a tartalomgyártóknak, mindaddig, amíg az ismerőseink és saját személyes élményeink megosztása a fő oka annak, hogy felmegyünk a közösségi hálózatokra. A Facebook ezen tartalmak nélkül konkrétan egy hatalmas tartalom megosztó platformmá válna.

Ebben az estben a Facebook egy kiélezett versenyben találná magát, hiszen mind a Google, mind az Apple azon munkálkodik, hogy egy olyan platformot hozzon létre az emberek számára, amin az érdeklődésüknek megfelelő aktuális híreket és tartalmakat olvashatnak, valamint egyből a megfelelő termékeket találják meg.

A hírolvasási szokásaink megváltoztak. A közeljövőben elképzelhető, hogy nem online kiadók oldalait fogjuk böngészni, hanem más platformokat, ha jól informáltak akarunk lenni. De még mindig kérdéses, hogy milyen szerepet fog betölteni a Facebook és Google az online értékesítés és publikációk jövőjében.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Szántó Péter

Szanto.co Imádott eszközei az Apple, iPhone, Spark, Yesware, Spotify, Pomodoro, GTD és Smart Habits. Imádja a jó élményeket. Szántó Péter a USC volt hallgatója, a SpringTab és Szanto.co alapítója. Digitális …




Címkék: Facebook, google