Leváltja vagy jobbá teszi a mesterséges intelligencia a tévét?

Leváltja vagy jobbá teszi a mesterséges intelligencia a tévét?
A streaminghez képest is hatékonyabb ajánlási rendszereket hozhat el a mesterséges intelligencia a kereskedelmi televíziózásban, de új hirdetési formátumok is megjelenhetnek.

Két fő hibát lehet elkövetni innovációkkal kapcsolatban: túlságosan alul- vagy felülértékelni őket. A lineáris tévézés évtizedek óta a legfontosabb médiaformátum, és ezt számos technológia próbálta kikezdeni, de úgy látszik, az erre a legtöbbek által alkalmasnak tartott streamingnek is beletört a bicskája. De vajon a mesterséges intelligencia (AI) képes lesz erre? Nem szabad ezt sem túlértékelni, de már ma gondolkodni kell azon, hogyan lehet majd okosan hasznáni.

Az Internet Hungary október konferenciáján Siófokon Csikesz Erika, a TV2 Média Csoport értékesítési igazgatója és Márton Szabolcs, az az Indiamedia customer experience directora azt vizsgálta meg, milyen hatások várhatók az AI és a tévé kapcsolatában.

A televíziók fő kihívása, hogy a jelentős mennyiségű reklám mellett úgy érezhetik a nézők, hogy nem nekik szóló műsorokat látnak, hanem reklámokkal próbálják lekötni az idejét. A mesterséges intelligencia használatával azonban ez kiküszöbölhető. Míg a kereskedelmi tévében a szerkesztett tartalom az érték, az előfizetéses streaming esetében az ajánlás. Csakhogy a Netflix és társai ebben nem túl összetett ajánlási rendszereket használ – amiket láttunk, ahhoz hasonlókat kapunk.

Támogatott tartalomgyártás

Nagy erőforrásokat köt le a médiavállalatoknál, hogy megpróbálják kitalálni, hogy mely produkció lesz majd sikeres. A gyártási, licenc vagy éppen tartalomvásárlási költségek jelentősek, ezért ennek közvetlen hatása van az eredményes működésre is. Csikesz Erika szerint az AI a tartalmak sikerpredikciójában jelentős potenciállal rendelkezik. De a tartalom előállítása, a feliratozás és a szinkronizálás is olcsóbbá, gyorsabbá válhat. A forgatókönyvek megírására is egy olyan terület ahol az AI szerepet kapnak – pont ezzel kapcsolatban sztrájkoltak a forgatókönyvírók Hollywoodban nemrég. Ez arra is rávilágít, hogy a technológiai vagy üzleti aspektusok mellett milyen fontos szerepe van a jogi, etikai és egyéb szempontoknak, a szabályozásnak.

Márton Szabolcs arra hívta fel a figyelmet, hogy a filmek és produkciók potenciális sikerét megjósoló AI megoldások már ma terjedőben vannak. A nagy stúdiók közül a Lionsgate, a Sony, a Warner Brothers és számos európai filmforgalmazó, filmgyártó veszi igénybe ma már az AI segítségét. A mesterséges intelligencia közel 85%-os pontossággal meg tudja mondani a forgatókönyv és a szereposztás alapján, hogy az adott produkció a megadott területen sikeres lesz-e vagy sem. A Cinelytic megoldását bárki saját mag is kipróbálhatja.

Az AI már a filmekben szerepel

A legújabb Indiana Jones filmben Harrison Ford az AI segítségével fiatalították vissza közel 40 évvel. Ez elképesztően hihető és valóságos lett – még csak 5-6 évvel korábban, amikor egy Star Wars filmben Leila hercegnőt fiatalították vissza, és még nagyon mesterkéltnek hatott. Nem csak Hollywoodot, de a tévét is elérték a mesterséges színészek. Ázsiai országokban hírolvasók, időjárás jelentések bemondói, illetve meteorológusok már mai is virtuálisak, megjelentek az első AI karakterek.

Magyarországon sem példátlan már az AI televíziós használata – mondta el Csikesz Erika. A TV2-n ősszel indult Dancing with the Stars műsorhoz AI segítségével készítettek storyboardot, szinopszist, és nagyon jók a tapasztalatok.

A Sunspring című film forgatókönyvét a Benjamin nevezetű AI alkotta meg. Persze nyitott kérdés, hogy az emberi kreativitás, érzelmek, történetek megírhatók-e egy algoritmus által, kérdés hogy ez mennyire lehet sikeres. De másra nem, csak arra jó, hogy segítsen nekünk, elindítson egy gondolkodást, megindítson egy forgatókönyvet, már akkor is sokat segíthet. A Deep Fake Neighbour Wars sorozatban pedig már a színészeket is AI generálta.

Az angol ITV két sorozatot szerettek volna népszerűbbé tenni, mert úgy érezték, hogy nem megfelelő a teljesítményük. A Coronation Street és az Emmerdale a teljes gyártási workflow átnézték, a forgatókönyvtől az utómunkán át a reklámok elhelyezéséig bezárólag. Ennek segítségével pedig sokat lendítettek a műsorokon – itt tart 2023-ban az AI.

A jövőben még több területen lehet az AI-nak üzletileg releváns alkalmazása. Leginkább a személyre szabott reklám ígérkezik ilyen területnek. Lehetségessé válik, hogy mindenkinek más és más termék kerüljön egy tartalomban elhelyezésére – legyen az üdítő vagy kávé, vagy bármi más.

Néhány hónapja Netflix nagyot kaszált egy olyan Mcdonald's reklámon, amikor a műsorban megjelenő Mcdonald's termék felé fordított telefonnal a termék azonnal megrendelhetővé vált, úgyhogy néhány perccel később kopogtattak is az ajtón, és az hozták is a terméket. Ez jó példa arra, hogy mennyivel interaktívabbá válhat a jövőben a reklám és mennyivel nagyobb szerepet fog kapni az ügyfélélmény.

Hogy mire képes ma már az AI, azt az Umbrella segítségével mutatta meg a TV2 – egy teljesen mesteréges intelligencia által készített trailert is bemutattattak az Internet Hungary konferencián a Dancing with the Startsról.

Az Internet Hungary-től készített videó-összeállításunkat alább tekintheti meg:

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

Bucsky Péter