Leginkább az okostelefonról olvassák a híreket a fogyasztók, ott lehet őket elérni a legszemélyesebben

Leginkább az okostelefonról olvassák a híreket a fogyasztók, ott lehet őket elérni a legszemélyesebben
Lengyel Zoltán előadásában arra hívta fel a figyelmet, hogy oda kell menni, ahol a fogyasztók vannak: a tévék előtt ülnek, social csatornán vannak. A legszemélyesebben a mobiltelefonokon vannak, tehát oda kell elsődlegesen fókuszálni a figyelmet.

Médiapiacról és médiaforgalomról beszélt Lengyel Zoltán, a Sberbank munkatársa. Képletesen úgy fogalmazott, hogy Magyarország egy szűkebb territórium, itt egy kisebb hajóval hajózunk, de mi sem tudjuk kivonni magunkat a széljárás alól. Kérdéses, hogy a mi kis hajónkat várhatóan hova viszi a szél.

Abból indult ki, hogy mivel a médiát arra használjuk, hogy emberekhez üzeneteket juttassunk el, ezért célszerű ott kommunikálni, ahol az emberek vannak. Ha azt akarjuk megnézni, hogy milyen forgalomgenerátorokat érdemes használni, akkor azt kell megnézni, hogy hol és milyen módon használják ma a médiát az emberek. Vagyis hogy hol bujkálnak az emberek, a tömegek, akik korábban újságokat olvastak és offline médiumokat használtak.

Lengyel Zoltán megnézte azt, hogy mi történik az elmúlt tíz évben a médiaforgalomban. Egy ábra alapján drasztikus átalakulások voltak az Egyesült Államokban: nagyon drasztikusan megnőtt a fogyasztás az online médiumokon, míg az offline-on csökkent. A tévéfogyasztás pedig nem drasztikusan, de csökken, ám még mindig megkerülhetetlen médium. Rádiót is kevesebbet hallgatnak, de úgy véli, amíg az emberek munkába járnak, addig rádiót is fognak hallgatni, bár a streaming és podcast már ott is megjelent.

A hírfogyasztást nézve a desktopon végzett fogyasztás nem változott, nem csökkent. A lineáris tévézés finoman esik vissza, míg az internetfogyasztás drasztikusan megnőtt. Ennek az az oka, hogy négy-öt éve az elsődleges internetfogyasztás a desktopokról áttevődött az okostelefonokra. Az is egyértelműen látszik, hogy 2011 óta nagyot ugrott a smartphone-ok értékesítése: a 2010-es 300 millióról tartósan körülbelül 1,5 milliárdra emelkedett az évente világszerte értékesített okostelefonok száma.

Hangsúlyozta, hogy az okostelefon már sokkal személyesebb eszköz, a közeli barátainknál is többet tud rólunk, és nagyon sokat használjuk. Ez lehetővé tette, hogy rengeteget internetezzünk. Mára az Android lényegében kiszorította a többi platformot, illetve az Apple rendszere tartja a részesedését, így kétszereplőssé vált a piac. A többiek kiszorultak a piacról, ezért a fejlesztők is erre a kettőre fejlesztenek applikációkat.

Lengyel Zoltán közölte, hogy öt év alatt a mobiltelefonok felhasználása meghúszszorozódott. Ez azt mutatja, hogy gyakorlatilag a mobilunkat használjuk mindenre. Keresünk vele nagyon sokat, főként a Google-t használva, amelynek 91 százalékos a piaci részesedése. Emellett rengeteg social médiát használunk, kommunikálunk, vásárolunk és játszunk vele.

„Így meg is van, hogy hol kell nekünk jelen lenni, az ügyfeleink itt vannak ezeken a platformokon és applikációkon. Nekünk ezeken a helyeken kell hirdetnünk és jelen lennünk” – állapította meg.

Ezek mellett contentet fogyasztanak még az ügyfelek: filmeket, vicces videókat, tutorial videókat néznek. Magyarországon például 2,5 órát töltünk átlagosan naponta a közösségi médián.

Összegzésként elmondta, hogy oda kell menni, ahol a fogyasztók vannak: a tévék előtt ülnek, social csatornán vannak, ezeken jelen kell lenni. A legszemélyesebben a mobiltelefonokon vannak, tehát oda kell elsődlegesen fókuszálni a figyelmet, de hangsúlyozta a tévés hirdetés jelentőségét is. Példaként megemlítette, hogy ha a Sberbanknak van tévékampánya, akkor egyértelműen emelkedik a brand awareness, ha nincs, akkor folyamatosan csökken. Vagyis a tévé ennek növelésére, általános márkaépítésre még mindig nagyon jól használható. A következő 12 hónapra Lengyel Zoltán azt tanácsolta, hogy elsődlegesen mobilra kell tartalmat gyártani, de érdemes minden platformon jelen lenni.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bíró Veronika

Évekig konferenciákat szervezett, majd egy hirtelen mozdulattal eldöntötte, hogy újságíró lesz, és elvégezte a MÚOSZ tanfolyamát. Nem sokkal később a 168 Óra újságírója, majd a Népszava online …