Kríziskommunikáció: Jön a második hullám, nagy a tét!

Kríziskommunikáció: Jön a második hullám, nagy a tét!
A jelek eddig is arra mutattak, hogy a második hullám küszöbén állunk, amely a munkahelyek további működésére is döntő hatással lesz.

Az elmúlt fél év elképesztően sűrű időszak volt kommunikációs szempontból. Egy teljesen váratlan helyzetet kellett lereagálni, új kommunikációs csatornákat és megoldásokat kiépíteni egyik napról a másikra, megtanítani az embereket maszkot viselni, kezet mosni, otthon maradni, betartani a “social distancing” szabályait, közben reagálni a kormány hetente változó rendeleteire és a különböző egészségügyi ajánlásokra – ez mind feladói, mind pedig befogadói oldalról felért egy masszív információs túladagolással - írja a Hrpwr.

A jó hír, hogy ha lesz második hullám, ezeket a köröket már nem nulláról kell újra lefutni; lényegében a már kipróbált és begyakorolt kríziskommunikációs gépezetet kell újra beindítani néhány apróbb igazítással és finomhangolással, építve az “első fordulóban” megszerzett közös alapismeretekre. De vajon meddig tud ez így működni...?

Ami nem változik: a bizonytalanság

Noha az alap információk és folyamatok most már adottak ahhoz, hogy folytatódjon az otthonról történő munkavégzés, azt továbbra sem tudjuk, pontosan mire számíthatunk a következő fél évben. Meddig fog tartani, amíg lecseng a második hullám? Pontosan milyen korlátozásokkal kell számolni az élet különböző területein? Mennyire lesz súlyos a vírus hazai lefutása? Ezek azok a kérdések, amiket március óta gördítünk magunk előtt – és nagyon fontos, hogy amíg nincs rájuk kiforrott válaszunk, addig ne is árasszuk el velük kapcsolatban hamis ígéretekkel a munkavállalókat. Ne ígérjünk októberre családi napot, sőt, valószínűleg a háromezer fős karácsonyi bulira se kezdjünk még meghívókat osztani: bármilyen nehéz is, a jelenlegi helyzet a várakozásról és a nagyon-nagyon óvatos tervezésről kell, hogy szóljon.

A belső kommunikációval eddig is kéz a kézben jártak a különböző szervezési teendők, amihez most jó adag rezilienciának kell társulnia, hiszen gyakorlatilag állandó változások mellett kell ellátni az eddig megszokott (és visszanézve nagyon is kiegyensúlyozottnak tűnő) munkát. Legyen minden eseményre és kampányra legalább egy B-terved, merj elrugaszkodni az évtizedes hagyományoktól (biztos, hogy csak úgy és akkor lehet pl. céges csapatépítésre menni, ahogy eddig?), lásd meg a lehetőségeket és előnyöket ebben az amúgy nehéz helyzetben, és fizikai interakciók helyett kezdj el digitális megoldásokban gondolkozni – máshogy nem lehet átvészelni a közelgő időszakot.

Sokszor, sok különböző cikkben elmondtam már a transzparencia fontosságát, és szeretnék ismét ráerősíteni erre. A kollégáknak nem együttérző mosolyokra, “tudjuk, hogy ez most nehéz” kezdetű monológokra és üres szavakra van szüksége, hanem az igazságra: mondjuk ki világosan, hogy mi az, amit biztosan tudunk, mik azok a kérdések, amikre aktívan keressük a választ, és mi az, ami teljesen kívül esik a saját hatáskörünkön. Különösen igaz ez akkor, ha valamilyen átszervezés, leépítés, komolyabb céges szintű változás is kilátásban van – igyekezzünk a lehető legalacsonyabb szinten tartani a körülményekből adódóan amúgy is jelentős bizonytalanságot.

Aminek változnia kell: a munkavállalói elköteleződés

Kicsit üljünk át egy átlag munkavállaló székébe, és nézzük meg, ő vajon mit érezhet jelenleg. A virtuálisan lebonyolított Zoom / MS Teams meetingek már nem olyan izgalmasak, mint pár hónappal ezelőtt voltak, az otthonról (akár pizsamában) való munkavégzés kezdeti varázsa is már alábbhagyott, és úgy összességében is elmondható, hogy egyre gyengébb a kötődés a vállalathoz – nincsenek közös események, nincsenek konyhai pletykák vagy hosszúra nyúló ebédszünetek, nincsenek összemosolygások az íróasztal felett, csak egymásra kísértetiesen hasonlító, steril home office munkanapok.

Érthető módon ilyen körülmények mellett nem rúg valami magasra az egyéni motiváció szintje, sokkal könnyebb beleszürkülni így a mindennapokba, vagy akár a kiégés szélére sodródni, mintha minden reggel fel kellene kelni időben, szépen felöltözni és bedöcögni a munkahelyre. Munkáltatóként, vezetőként, kommunikációs szakemberként most a Te dolgod, hogy mesterségesen rásegíts kicsit a kollégák motiváltságára, megtalálva azokat a (virtuális) lehetőségeket, amikkel erősíthető a céghez való kötődés és beletehető egy kis plusz energia a céges kultúra megtartásába.

 

A teljes cikk itt olvasható...

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!